کفیل ریاست جمهوری و نخست وزیر کره جنوبی گفت که روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا تحولات ژئوپلتیک گسترده ای را به دنبال خواهد داشت و این موضوع باعث می شود کره جنوبی با چالش های جدیدی مواجه شود.

نخست وزیر کره جنوبی:آمدن ترامپ برای کره جنوبی همراه با چالش خواهدبود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «هوانگ کیو آهین» که در جمع وزیران خارجه، ‌دفاع، وحدت کره جنوبی و شماری از مقام های بلندپایه کابینه سخن می گفت با بیان اینکه دولت آمریکا در آینده به دنبال برنامه های دیپلماسی متفاوتی خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند درباره فعالیت های هسته ای کره شمالی با یکدیگر همکاری نزدیک تری داشته باشند.
وی در عین حال گفت، از بیستم ژانویه که ترامپ رسما رئیس جمهور آمریکا می شود، این احتمال وجود دارد که سیاست های جدیدی شکل بگیرد و کره جنوبی هم طبیعتا با برخی از چالش ها روبرو خواهد شد و باید خود را برای این موضوع آماده کند.
«کیو آهین» در ادامه سخنان خود که یونهاپ خبرگزاری کره جنوبی روز شنبه اقدام به انتشار آن کرده است، تاکید کرد که در چنین شرایطی احتمال تغییرات جدی در سیاست های امنیتی و دیپلماسی کره جنوبی وجود دارد.
کفیل ریاست جمهوری همچنین خواستار بکارگیری سیاست های امنیتی برای بالا بردن توان کشور شد و تاکید کرد که سئول در قلمروهای دیپلماسی و امنیتی باید قابلیت های بهتری داشته باشد.
کره جنوبی و ژاپن به شدت نگران هستند که ترامپ بخواهد نظامیان آمریکایی را از منطقه خارج کند و این توان آنها را برای مهار کره شمالی ضعیف خواهد کرد.
ترامپ در شعارهای تبلیغاتی خود گفته بود، اگر کره جنوبی و ژاپن نیازمند چتر هسته ای آمریکا هستند باید هزینه های آن را هم بپردازند.
کره جنوبی و ژاپن به شدت در مقابل آنچه تهدیدهای کره شمالی و چین می دانند نیازمند وحدت نظامی با آمریکا هستند اما اظهارات جنجالی ترامپ آنها را نگران کرده است.
ترامپ می گوید که اگر قرار باشد آمریکا نیروهایش را از منطقه خارج کند بهتر است که کره جنوبی و ژاپن خود برای مقابله با کره شمالی سلاح هسته ای تولید کنند.
البته بر اساس آمار رسمی موجود هزینه استقرار نظامیان آمریکایی در کره جنوبی در سال، ۹۰۰ میلیون دلار است که هم اکنون نیمی از آن را کره جنوبی تقبل می کند و ظاهرا ترامپ می خواهد این کشور همه هزینه یا بخش اعظم آن را بپردازد.
پیشتر کره جنوبی تاکید کرده بود، هر دولتی در آمریکا قدرت را در اختیار بگیرد نباید به مساله کره شمالی و تسلیحات اتمی و موشک های بالستیک این کشور بی توجهی نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.