شهر کرد- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در زمینه مشکل آب در شهرک‌های صنعتی که بسیار جدی است و همه استان‌ها با آن درگیر هستند باید شیوه مصرف اصلاح شود.

مشکل آب در شهرک‌های صنعتی بسیار جدی است / شیوه مصرف اصلاح شود

به گزارش قدس آنلاین، علی یزدانی شامگاه جمعه در نشست تخصصی صنعت اظهار کرد: کل درآمد کشور در سال قبل ۲۵ درصد سال‌های قبل بوده و هزینه‌های جاری هم افزایش یافته ولی کشور با همین درآمد اداره شده است و مجموع ذخایر ارزی کشور افزایش داشته به طوری که هر حادثه‌ای رخ دهد کشور می‌تواند تا مدت‌ها روی پای خودش بایستد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یارانه پرداختی به مردم هشت برابر بودجه عمرانی کشور است، بیان داشت: ۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می‌شود که این مبلغ تنها برای ۲۰ درصد از مردم جامعه تأثیرگذار بوده و اگر همین مبلغ به سوی تولید هدایت شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی تأکید کرد: بسیاری از طرح‌ها و لوایح یا تغییرات در قانون به راحتی در مجلس تصویب می‌شوند که مسؤولان استانی باید از طریق رایزنی با نمایندگان خود در مجلس این مشکلات را برطرف کنند و تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده تأثیر زیادی در رشد و شکوفایی شهرک‌های صنعتی دارد.

یزدانی گفت: در بحث شرکت‌های خدماتی دولت نمی‌تواند تأمین بودجه کند و خود شهرک‌ها باید این هزینه‌ها را پرداخت کنند چراکه این قانون است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی در خصوص ساخت سالن ورزشی برای شهرک‌های صنعتی عنوان کرد: زمین به صورت رایگان در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار خواهد گرفت که این فضاهای ورزشی ساخته و واحدهای تولیدی و صنعتی داخل شهرک و عموم مردم که از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: اعطاء تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد برای واحدهای کوچک و متوسط صنعتی در نظر گرفته شده که این امر مصوب شورای پول و اعتبار است.

یزدانی ادامه داد: با تأکیدات مقام معظم رهبری و دستور ریاست جمهوری به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی پنج درصد یارانه پرداخت می‌شود که در حال حاضر این امکان وجود ندارد و با همان نرخ شورای پول و اعتبار به بنگاه‌هایی که دارای بازار باشند پرداخت خواهد شد.

این مسؤول با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی را با نرخ سه تا پنج درصد به تعاونی‌ها پرداخت می‌کند، اضافه کرد: صندوق توسعه ملی نیز با نرخ ۱۱ تا ۱۶ درصد به صنایعی که رویکرد صادراتی داشته باشند تسهیلات پرداخت می‌کند.

وی افزود: بانک توسعه صادرات نیز با نرخ ۱۸ درصد تسهیلات ارائه می‌دهد و برای بنگاه‌های اقتصادی طرح اقتصاد مقاومتی ۶ درصد کمک خواهد کرد که البته این میزان امسال تخصیص نیافته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در زمینه مشکل آب در شهرک‌های صنعتی که بسیار جدی است و همه استان‌ها با آن درگیر هستند باید شیوه مصرف اصلاح شود.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از فاضلاب در بخش صنعت تشریح کرد: بسیاری از فاضلاب‌هایی که در حال حاضر از چرخه خارج می‌شود برای صنعت قابل استفاده است و حفر چاه نیز در برخی از شهرک‌های صنعتی به نتیجه نمی‌رسد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی در خصوص تشکیل خوشه‌های صنعتی و مهارتی و صادراتی اظهار داشت: امکانات زیادی در اختیار صنعت‌گران قرار گرفته که باید از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به ضمانت‌نامه‌های اجرایی تصریح کرد: به تولیدکنندگان با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته ضمانت‌نامه اجرایی اختصاص داده می‌شود و در حال حاضر بازار بورس برای صنایع کوچک و متوسط فعال شده که می‌توانند محصولات خود را در بورس عرضه و از سودجویی‌های دلالان به دور باشند.

یزدانی با بیان اینکه صندوق جدیدی به نام صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در حال شکل‌گیری است تبیین کرد: این صندوق‌ها می‌تواند ریسک‌ سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف را کاهش دهد، ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه این صندوق بوده که تا ۱۰ برابر آن یعنی ۱۵۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر خواهد شد.

وی از فراهم شدن ضمانت‌نامه اعتباری خرید مواد اولیه با نرخ نیم تا ۲ درصد خبر داد و گفت: در حال حاضر به دلیل عدم پرداخت به موقع پول از سوی صاحبان صنایع، ضمانت‌نامه‌های صادر شده تا۷۰ درصد سبب خسارت شده است.

در حال حاضر موافقت‌نامه‌های زیادی در زمینه بنگاه‌های اقتصادی کوچک با کشورهایی مانند آلمان، کره‌جنوبی، مجارستان، بلغارستان و بوسنی‌وهرزگوین امضا شده که باید از این فرصت‌ها استفاده شود.

گفتنی است عصر امروز سفر دو روزه مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران پس از بازدید از ۱۹ شهرک و ناحیه صنعتی از مجموع ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی موجود در چهارمحال و بختیاری، بازدید از تعدادی از واحدهای تولیدی، افتتاح یک واحد تولیدی و ۲ پروژه عمرانی، نشست تخصصی با صنعت‌گران و همچنین آغاز عملیات اجرایی دو طرح زیربنایی به پایان رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.