سفیر سابق هند در کابل درباره مشکلات احتمالی رئیس جمهور جدید آمریکا اظهارداشت که «دونالد ترامپ» انتخاب زیادی در افغانستان ندارد.

«دونالد ترامپ» انتخاب زیادی در افغانستان ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، «راکش سود» سفیر سابق هند در افغانستان اعلام کرد که رئیس جمهور جدید آمریکا انتخاب زیادی در این کشور ندارد و چالش اصلی ترامپ تغییر محاسبات پاکستان در افغانستان خواهد بود.

وی افزود: افزایش توانمندی نیروهای امنیتی افغان و مقابله با مخالفان دولت افغانستان از دیگر موارد پیش روی رئیس جمهور جدید آمریکا است.

سفیر سابق هند در افغانستان اظهارداشت که رئیس جمهور جدید آمریکا بعید است که حرفی از خروج قطعی نظامیان این کشور از افغانستان به میان آورد.

راکش سود تصریح کرد که انتخابات سال ۲۰۱۹ در افغانستان از دیگر چالش‌های دونالد ترامپ خواهد بود.

اظهارات سفیر سابق هند در حالی در روزنامه «هندو» مطرح شده است که اواسط آذرماه سالجاری «اعزاز احمد چوهدری» معاون وزارت خارجه پاکستان با تاکید بر علاقه‌مندی این کشور به صلح افغانستان، اعلام کرد که اتحاد هند و افغانستان با هدف دشمنی، ضررهای جبران‌ناپذیری برای منطقه و آنها خواهد داشت.

به نظر برخی کارشناسان، حضور هند در افغانستان خط «قرمز» پاکستان محسوب می‌شود. هند با ارسال بالگردهای هجومی به افغانستان برای اولین بار، وارد فضای امنیتی شده است که تا به حال از این فضا دور بود.

کارشناسان بر این باورند که این حرکت هند و نفوذ و نزدیکی بیشتر این کشور در افغانستان موجب نگرانی بیشتر پاکستان شده است.

از زمان روی کار آمدن اشرف‌غنی در افغانستان، رئیس‌جمهور این کشور تلاش می‌کند تا با پاکستان و ساختارهای نظامی آن ارتباط نزدیکی برقرار کند.

اعزام دانشجویان افسری افغان به پاکستان برای آموزش، صدور مجوز بازرسی از زندانیان افغان توسط افسران وزارت اطلاعات پاکستان و انجام عملیات نظامی در خاک افغانستان بنابه درخواست نظامیان پاکستانی از جمله تلاش‌های اشرف‌غنی برای نزدیکی به اسلام‌آباد بود.

اما رئیس جمهور افغانستان بارها اعلام کرده است که جنگ افغانستان جنگ نیابتی میان پاکستان و هند است.

«ایمل فیضی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان و سخنگوی سابق حامد کرزی پیش از این با اشاره به سفر اشرف غنی رئیس جمهور کنونی افغانستان گفته بود که نخستین سفر اشرف‌غنی به دهلی‌نو پس از حدود ۷ ماه از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری افغانستان، فرصت خوبی برای جلب نظر مقامات هند بوده است.

وی گفته بود که آمریکا از حضور هند در مذاکرات صلح افغانستان بر خلاف پاکستان حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.