سازمان تبلیغات اسلامی در راستای ارتقا بخشیدن به حوزه ستایشگری اهل بیت(ع)، طرحی را با عنوان «سطح‌بندی مداحان» در اوایل سال جاری برگزار کرد که تاکنون «۲۰ درصد» از مداحان کل کشور در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

تاکنون ۲۰ درصد مداحان در طرح سطح بندی ثبت‌نام کرده‌اند + لینک ثبت‌نام

 به گزارش «قدس آنلاین»،  سازمان تبلیغات اسلامی در راستای ارتقابخشی به حوزه ستایشگری اهل‌بیت(ع)، با عنایت به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تعیین «حدود و ثغور مداحان»، طرحی را با عنوان «سطح‌بندی مداحان» در اوایل سال جاری برگزار کرد.
رهبر معظم انقلاب در ۲۸ دی‌ماه ۶۸۸ طی سخنانی فرمودند: «باید به تدریج، سِمَت مداحی اهل‌بیت(ع) که واقعاً یک منصب است. یک ثغوری پیدا کند. یک حدودی پیدا کند که بدانید چه کسی مداح است و مقدمات کار مداحیش چقدر است؟ چقدر می‌تواند بخواند؟ و یک مرکزی باشد که آنها را با این خصوصیات تشخیص دهد و تائید کند... د.»

به گفته «رضا معمّمی مقدم» مدیرکل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی تاکنون «۲۰ درصد» از مداحان کل کشور در این طرح شرکت کرده‌اند.

شرکت‌کنندگان در این طرح، افرادی هستند که در طول سال در مجالس مذهبی و آئینی در مدح و منقبت اهل‌بیت (ع) و یا در رثا و مصیبت آنان به شعرخوانی، نغمهسرایی، دکلمه خوانی و غیره پرداخته و مورد تائید کانون مداحان و شعرای آئینی استان و شهرستان باشند.
در این طرح درجه علمی، فنّی و صلاحیت فردی مداح از طریق آزمونهای کتبی و شفاهی مشخص می‌شود.
 کمیسیون تعیین سطح با پنج عضو متشکل از رئیس اداره تبلیغات‌اسلامی شهرستان (رئیس کمیسیون)، رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی (نائب‌رئیس)، کارشناس پشتیبانی فرهنگی تشکل‌های دینی شهرستان (دبیر کمیسیون)،  یک نفر از شعرای آئینی و یک نفر از مداحان پیشکسوت شهرستان تشکیل شده است.
 آزمون شفاهی توسط اساتید قرآنی کشور، مداحان پیشکسوت و روحانیون تعیین‌شده از سوی سازمان در بخشهای قرآن و ادعیه (روخوانی و روانخوانی، تجوید و صحیح‌خوانی) و آزمون کتبی نیز در حوزه قرآن و ادعیه، اعتقادات و احکام، تاریخ اسلام، نغمات و فنون مداحی، ادبیات‌ فارسی و شعرآئینی برگزار می‌شود.
 عناوین سطح بندی مداحان بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدارهای سالیانه با مداحان به پنج عنوان «پیرغلام»، «ستایشگرملی»، «ستایشگر استانی»، «ذاکر» و «مداح» تقسیم می‌شود.
«پیرغلام» به مداحی اطلاق می‌شود که بیش از ۶۰۰ سال سن، حسن‌ شهرت و شأن اجتماعی بالایی برخوردار باشد که به دلیل کسوت و رعایت سن در کمیسیون تعیین سطح قرار نمی‌گیرد.
همچنین عنوان «ستایشگرملی» به مداحانی تعلق می‌گیرد که در تمام سطوح مداحی «استادتمام» بوده است.
 ستایشگر استانی نیز به آن دسته از مداحان که در حوزه مداحی مسلّط و متبحّر هستند و در کمیته تعیین سطح امتیازی بالاتر از ۸۵ را اخذ کرده‌اند، تعلق می‌گیرد که دارای سوابق شاگردپروری و وجاهت و شأن اجتماعی بین مردم باشند.
  «ذاکر» به مداح سرشناس هر شهرستان اطلاق می‌شود که علاوه بر احراز صلاحیت عمومی و تخصصی در کمیته‌های اجرایی کمیسیون تعیین سطح، نمره بالاتر از ۷۵ را کسب کرده باشد و و از محبوبیت و شهرت نسبی بهره‌مند و دارای سبک اثرگذار باشد.
سایر مداحان شهرستان نیز در سه سطح (۱،۲،۳) بر اساس امتیاز مکتسبه دسته‌بندی می‌شوند.
ثبت درخواست کارت مداحی از طریق  «سامانه طوبی»  صورت می پذیرد.
 معرفی متقاضی به عنوان مداح و تائید صلاحیت اخلاقی وی، توسط امام جماعت مسجد یا مسئول یک هیئت مذهبی یا دو نفر از مداحان سرشناس صورت می‌گیرد.
 با توجه به زمان‌دار بودن کارت مداحی، هر فرد تعیین سطح شده، پس از اتمام اولین اعتبار تعیین شده مندرج در کارت، می‌تواند با مراجعه به کانون مداحان و شعرای آئینی درخواست آزمون و بررسی صلاحیت فردی دهد تا در آزمون مجدد  شرکت کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.