سخنگوی وزارت کشور از تلاش این وزارتخانه برای برگزاری تمام الکترونیک انتخابات ۹۶ خبر داد و گفت: اعضای هیئت اجرایی انتخابات بهار ۹۶ تا ۱۱ اسفند انتخاب می‌شوند.

انتخاب اعضای هیئت اجرایی انتخابات تا ۱۱ اسفند/ تلاش وزارت کشور برای الکترونیکی کردن ۲۵ فرآیند انتخابات ۹۶

 به گزارش «قدس آنلاین»،  سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور و  قائم‌مقام وزیر در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها، از آمادگی وزارت کشور برای برگزاری الکترونیکی انتخابات خبر داد و گفت:‌ در این زمینه هماهنگی خوبی بین کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار است و امیدواریم با تامین نظر شورای نگهبان گام بلندی در برگزاری تمام الکترونیک انتخابات سال آینده برداریم.

وی افزود: انتخابات ۲۵ فرآیند دارد که  با موافقت اخیر شورای نگهبان ۲۴ مرحله به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد و تنها یک گام که همان الکترونیکی شدن نحوه اخذ رای و شمارش آراء است، مانده که انشاءالله با کسب نظر مساعد شورای نگهبان  آن را هم محقق خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت کشور درباره انتخاب اعضای هیئت مرکزی اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: اعضای حقوقی هیئت اجرایی مرکزی انتخابات در قانون مشخص است، اما برای انتخاب اعضای حقیقی که معتمدان مردمی هستند، وزیر کشور طبق قانون می‌بایست تا ۱۱ اسفندماه افراد پیشنهادی خود را به هیئت مرکزی نظارت معرفی کنند.

سامانی در تشریح مکانیزم انتخاب معتمدان مردمی عضو هیئت اجرایی مرکزی انتخابات، گفت: آقای دکتر رحمانی‌فضلی به عنوان وزیر کشور ۳۰ نفر از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را که دارای صلاحیت‌های مندرج در این قانون باشند به عنوان معتمد به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی می‌کنند؛ این افراد از بین خود ۷ نفر معتمدان مردمی را با رأی مخفی و اکثریت نسبی به عنوان عضو اصلی و ۴ نفر را به عنوان عضو علی‌البدل به ترتیب آراء انتخاب می‌کنند.

_____________________________________________

توضیحات تکمیلی

به گزارش تسنیم، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۶ برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش، طبق جدول زمان‌بندی انتخابات، ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از ۲۲ تا ۲۶ فروردین سال آینده به مدت ۵ روز انجام می‌شود.

ثبت‌نام از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز از ۳۰ اسفند امسال آغاز می‌شود و تا ۶ فروردین سال آینده به مدت یک هفته ادامه دارد، البته در صورت تایید مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلیل تقارن با تعطیلات عید نوروز، زودتر از موعد مقرر انجام خواهد شد.

مهلت تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری از ۸ اردیبهشت آغاز و تا ۲۷ اردیبهشت ۹۶ ادامه دارد؛ همچنین مهلت تبلیغات انتخابات شوراها نیز یک هفته از ۲۱ تا ۲۷ اردیبهشت ۹۶ است.

انتخابات میان‌دوره‌ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در چهار حوزه انتخابیه شامل اهر و هریس در آذربایجان شرقی، بندرلنگه، پارسیان و بستک در هرمزگان، مراغه و عجب‌شیر در استان آذربایجان‌شرقی و اصفهان برگزار خواهد شد.

نام‌نویسی از داوطلبان این انتخابات نیز از ۸ اسفندماه امسال آغاز می‌شود که به مدت یک هفته تا ۱۴ اسفند ادامه دارد. مهلت تبلیغات این انتخابات را نیز یک هفته از ۲۱ تا ۲۷ اردیبهشت آینده است.

همچنین یک ماه پیش، اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان تعیین شدند که بر این اساس آیت‌الله جنتی، آیت‌الله یزدی، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، محمدرضا علیزاده، عباسعلی کدخدایی، محسن اسماعیلی و سیامک ره‌پیک اعضای این هیئت هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.