زاهدان - عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با انتقاد از عملکرد دولت در احیای دریاچه هامون، گفت: مشخص نیست وضعیت دریاچه به چه شکل باید باشد در حالیکه در تمام دنیا روش‌های علمی، برنامه کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت احیا برای رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به صورت ثبت شده وجود دارد.

تالاب هامون منشا آلام مردم سیستان شده است/فرصتی که تهدید شد

به گزارش قدس آنلاین، حبیب‌الله دهمرده در توضیح وضعیت دریاچه و تالاب هامون و راهکارهای نجات آن، ضمن انتقاد از نبود سند بالادستی احیای این دریاچه و تالاب، افزود: تدوین سند علمی بالادستی احیا و انعقاد قرارداد مطالبه حق‌آبه ایران از افغانستان تنها راهکار احیای دریاچه و تالاب هامون است.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست اقداماتی برای احیای تالاب و دریاچه هامون انجام داده است، تصریح کرد: این اقدامات متاسفانه پس از مدتی تخریب می‌شود به عنوان نمونه سازمان حفاظت محیط زیست در نقطه ای از دریاچه هامون دریچه‌ای برای جمع‌آوری آب ایجاد کرد اما سال بعد همین سازمان این دریچه را خراب کرد.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست برای احیای دریاچه هامون، گفت: سند و نقشه راه برای احیا دریاچه و تالاب هامون باید تدوین شود تا هر مدیر و مسئولی با استناد به آن اقدامات احیا را در پیش گیرد، برای این منظور هم باید از دانش و تخصص کارشناسان و متخصصان داخلی و خارجی استفاده شود. همانگونه که در سال ۱۳۵۰ برای حل مشکل خشک شدن رودخانه هیرمند از تجارب کارشناسان ژاپنی استفاده شد.

دهمرده با بیان اینکه دریاچه هامون مانند دریاچه ارومیه در مرکز توجه قرار نگرفته است، گفت: بنا به گفته وزیر نیرو و سایر مسئولان علل خشک شدن دریاچه ارومیه داخلی است که می‌توان با تغییر الگوها اصلاح کرد، اما خشک شدن دریاچه هامون منشا خارجی دارد، این دریاچه به رودخانه هیرمند متصل است که رودخانه هیرمند هم از کشور افغانستان سرچمشه می‌گیرد بنابراین باید تکلیف حق‌آبه مشترک بین ایران و افغانستان مشخص شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر امور خارجه می‌بایست قراردادی را به منظور مطالبه حق‌آبه ایران از افغانستان منعقد کنند، متاسفانه یک مترمکعب آب هم از کشور افغانستان مطالبه نشده است، در حالی که خشک شدن دریاچه و تالاب هامون منشا بسیاری از گرفتاری ها شده است. در حقیقت بادهای سیستان که با گذشت از روی آب دریاچه هامون موجب تلطیف هوای این منطقه می‌شد حال به دلیل خشک شدن موجب بروز ریزگردها و بیماری‌های بسیار شده است.

دهمرده معتقد است: ریزگردهای سیستان ۱۲۰ برابر حد مجاز است، آلودگی و مشکلات این چنینی سبب شده تا مردم سیستان در داشتن بیماری‌های ریوی و سل رکورددار شوند به خصوص شهر زابل که در کنار دریاچه است از سوی سازمان بهداشت جهانی آلوده‌ترین شهر دنیا شناخته شده است؛ متاسفانه خشک شدن دریاچه و تالاب هامون فرصت‌های این منطقه را به تهدیدتبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه بودجه به اندازه نیاز برای بهبود وضعیت سیستان تخصیص داده نمی‌شود، گفت: بی‌توجهی به این منطقه سبب پرداخت هزینه هایی بیش از اعتبارات مورد نیاز احیای دریاچه و تالاب شده است، هر چند بودجه و منابع برای بهبود وضعیت سیستان لازم است اما بودجه به تنهایی نمی‌تواند مشکلی را حل کند بلکه باید سند علمی تدوین و قرارداد مطالبه حق‌آبه ایران از کشور افغانستان منعقد شود.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: بی‌توجهی‌ها موجب افزایش مهاجرت از سیستان و حاشیه نشینی شده است، بنابراین دولت باید اراده کند زیرا احیای دریاچه و تالاب هامون به موارد متعددی وابسته است، اما تاکنون مسئولان بر مشکلات سر پوش گذاشته و به دنبال راه حل نبودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.