نمایندگان مجلس در راستای افزایش ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش و کاهش شدت انرژی دولت را مکلف کردند ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۱۰۰ میلیون تن افزایش دهد.

افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۱۰۰ میلیون تن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، در جلسه نوبت عصر روز شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی ماده ای در خصوص راهکارهای کاهش شدت انرژی در طول برنامه ششم توسعه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با تصویب ماده ای از لایحه برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کردند به منظور افزایش ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش و کاهش شدت انرژی " مصرف انرژی برای واحد تولید" در طول برنامه اقدامات زیر را انجام دهد:

۱- ترتیبی اتخاذ نماید که سالیانه تلفات انرژی در بخش ساختمان، ۵% کاهش یابد.

تبصره - آئین نامه اجرایی این بند ظرف مدت شش ماه پس از اجرای برنامه توسط وزارت نیرو تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

۲- تسهیلات لازم برای ایجاد ظرفیت پالایش مقدار دو میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی با ضریب پیچیدگی بالا توسط بخش غیردولتی را به نحوی برنامه ریزی و اجرا کند تا ترکیب تولید فرآورده آنها اساساً به محصولات سبک تر و میان تقطیر اختصاص یابد و سهم نفت کوره در الگوی پالایش از ۱۰% بیشتر نشود.

۳- برای جلب سرمایه گذاری بخش غیردولتی برای افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی جدید به نحوی برنامه ریزی و اجرا گردد که تا آخر برنامه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۱۰۰ میلیون تن افزایش یابد. بدین منظور لازم است خوراک مورد نیاز برای واحدهای مجتمع های تولیدی که دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت را دارند و تامین آب و برق مورد نیاز آن ها میسر است و مشکلات زیست محیطی ندارند، با هماهنگی وزارت نفت تامین گردد.

۴- وزارت نیرو موظف است به منظور افزایش بازدهی و ضریب بهره وری نیروگاهها:

الف- موافقت های اصولی برای ایجاد نیروگاهها با بازدهی  ۵۵-۶۰ درصد صادر نماید.

ب- قیمت خرید برق را با توجه به سازوکار بازار در بورس تعیین نماید.

تبصره - آئین نامه اجرایی این بخش توسط، وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد.

۵- دولت موظف است در قالب طرح جامع حمل و نقل کشور نسبت به کاهش مصرف انرژی و کربن در ناوگان حمل و نقل اقدام و از شماره گذاری اتومبیلهایی که شرایط یورو۴ را ندارند خودداری نماید.

وکلای ملت با ۱۴۳ رای موافق ۱۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در مجلس این ماده را به تصویب رساندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.