کرح- ورودی جاده چالوس سکونتگاهی وجود دارد که طی سالیان سال به اسلام҅آباد دوم از لحاظ محرومیت تبدیل شده است البته اگر آبادی را تنها گستره‌ای تعریف کنیم که واجد آب و برق و گاز ‌باشد و نیازمند سایر حوزه‌های خدماتی نباشد.

«حصار» بعد از ۴۰ سال از بلاتکلیفی خارج می شود

به گزارش قدس انلاین، اغلب مسافرانی که قصد عبور از جاده چالوس کرج را دارند خانه‌های کوچکی را روی کوهی که در مدخل ورودی جاده چالوس قرار دارد، مشاهده کرده‌اند، به آنجا خط چهار حصار می‌گویند. محله‌ای که نه شهر است و نه روستا! نه قوانین شهرنشینی بر آن حاکم است و نه  روستا ! در آنجا می‌توان با چند پاره آجر و بلوک سیمانی  چاردیواری ای را ۲۴ ساعته و شبانه با دیوارهای وصله پینه‌ای به‌دور از چشم ماموران شهرداری ساخت و نامش را به اصطلاح خودشان خانه گذاشت.

 پای صحبت ساکنان این محله که بنشینید به یک حقیقت تلخ می‌رسید و آن اینکه همه آنها می‌گویند که مسئولان هیچگاه ما را ندیده‌اند و برنامه‌ای برای سامان زندگی ما ندارند.

فقدان امکانات جامعه‌ مدنی و خدمات‌دهی در هر دو بعد مادی و روانی به مناطق حاشیه‌ای، آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده  که حصار، هزینه‌ آن را با قرارگرفتن زیر پله‌های ساخت اجتماعی می‌پردازد.

بزعم استاندار البرز در اسفندماه سال گذشته ۳۵ نقطه‌ استان، درگیر حاشیه‌نشینی‌ست و نیازمند عزم جزم مسئولین در سیطره‌ ساماندهی‌ می‌باشند.

اگر بتوان بر روی چار دیواری های حصار نام سرپناه و یا خانه گذاشت باید گفت ساکنان این مناطق مالکیتی بر آجرهای روی هم انباشته نیز ندارند.

در انتظار تحقق مصوبات

از مصوبه‌ی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درخصوص مغایرت اساسی کرج خط ۴ حصارکه به تاریخ ۱۷/۰۴/۱۳۹۲ برمی‌گردد و مورخ ۰۶/۰۵/۱۳۹۲ در روزنامه‌ی رسمی انتشار ‌یافت، قریب به سه سال می‌گذرد

شورای عالی شهرسازی و معماری ایراندر جلسه‌ی مورخ ۲۷/۳/۱۳۹۲ موضوع توانمندسازی سکونتگاه غیررسمی خط۴حصار به وسعت تقریبی ۳۲هکتار در شرق کرج و در ضلع شرقی جاده‌ی چالوس را مورد بررسی قرار داد و مقرر شد تا  اراضی بزرگ دولتی (راه و شهرسازی) بلافصل مجموعه که امکان استقرار خدمات عمومی یا جایگزین و معوض املاک واقع در طرح را داشته باشد، شناسایی شده و حداکثر ۲۰درصد فضای موجود سکونتگاه غیررسمی و در طرح تثبیت گردد.

همچنین مقرر شد تا  دسترسی های مناسـب مجموعه از مـحل اراضی معوض بنـد یک، طراحی و به اجرا درآید و کمبود خدمات عمومی از محل اراضی بند یک تأمین گردد.

بر این اساس مقرر شد تا به‌منظور مقاوم سازی املاک محدوده، ضوابط و مقررات تشویقی تجمیع قطعات، در طرح دیده شود و  طرح اجرایی، تهیه و حداکثر ظرف یکماه به دبیرخانه، جهت کنترل ارائه گردد.

این در حالی است که رسیدگی به وضعیت حصار در تاریخ شهر کرج، همواره مورد مناقشه بوده و این منطقه در چند بعد آسیب‌های اجتماعی، مسئله‌ی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی همواره مورد نگرانی کارشناسان امر بوده است.

این روزها خبرهای خروجی شورای شهر، ذره‌بینی را نشان می‌دهد که بار دیگر بر مشکلات این منطقه متمرکز شده است.

آموزش و پیشگیری

مدیرکل بهزیستی استان البرز می گوید: تمرکز بر مناطق حاشیه‌ای البرز جهت آموزش و پیشگیری در حوزه‌ اعتیاد در دستور کار قرارگرفته است.

داریوش بیات نژاد توجه به آسیب‌های اجتماعی در برنامه‌ ششم توسعه عنوان کرده و می افزاید: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های مسئولان دولتی و حاکمیتی، بحث آسیب‌های اجتماعی و چگونگی برخورد با آن است.

وی ادامه می دهد: در برنامه‌ ششم، یکی از محورهای اساسی و بنیادی این است که ساختار حاکمیتی دولت در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری و نیز ساماندهی، فعالیت کرده و این امور را در دستورکار خود قرار دهد.

تعیین تکلیف بعد از ۴۰ سال

 رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر کرج گفت: خانه‌های ساکنان  خط ۴حصار سنددار می شوند.

سید فیروزگاه اظهار کرد: برخی تصور می‌کردند افزایش تعداد اعضای شورای شهر باعث چندفکری وناتوانی در تصمیم گیری‌های مهم شهر می‌شود ولی خوشبختانه این تصور نادرست از آب درآمد.

وی ادامه داد: اعضای شورای چهارم کرج با تفاهم و تعامل مناسب با شهرداری توانسته‌اند گره‌های زیادی از مشکلات مردم بازکنند.

فیروزگاه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین این گره‌ها تعیین تکلیف وضعیت واحدهای مسکونی خط ۴ حصار بعد از ۴۰ سال بوده است.

فیروزگاه توضیح داد: بنا شده ساکنان این منطقه با پرداخت ۴۰ هزار تومان به ازای هرمتر از واحد مسکونی خود، صاحب سند شوند.

عضو شورای شهر کرج گفت: با این اقدام خانه‌های این منطقه بعد از ۴۰ سال بلاتکلیفی سند دار می‌شوند و به این ترتیب بخشی از نگرانی‌های ساکنان این منطقه حل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.