شورای امنیت سازمان ملل متحد شنبه شب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه و ترکیه را تصویب کرد.

مفاد قطعنامه شورای امنیت درباره آتش بس در سوریه

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ این قطعنامه بر "پایبندی قوی شورای امنیت به حاکمیت، استقلال و وحدت و سلامت سرزمینی سوریه و اهداف و مبانی منشور سازمان ملل" تاکید می کند.

هدف از این قطعنامه که با اجماع در شورای امنیت تصویب شد؛ حمایت از آتش بس در سوریه و آغاز روند سیاسی برای خارج کردن این کشور از بحران شش ساله است.

در این قطعنامه آمده است: "شورای امنیت با تقدیر به تلاش های میانجیگرانه روسیه و ترکیه برای تسهیل جهت برقراریآتش بس در سوریه می نگرد".

این قطعنامه "بر اهمیت اجرای کامل و فوری آتش بس" تاکید می کند و از همه طرف ها می خواهد که "به اسناد فوق الذکر مراجعهو از اجرای آنها حمایت کنند".

این قطعنامه همچنین خواهان "اجازه به آژانس های امداد رسانی برای دسترسی سریع، امن و بدون مانع به سراسر سوریه" است؛ آنطوری که در قطعنامه های مربوطه شورای امنیت بر آن تاکید شده است.

در این قطعنامه همچنین آمده است: "تنها راه حل پایدار بحران کنونی در سوریه، از طریق یک روند سیاسی فراگیر و با رهبری سوریه با استناد به بیانیه روز ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۲ ژنو" و قطعنامه های شورای امنیت به شماره های ۲۱۱۸ (مصوب سال ۲۰۱۳) و ۲۲۵۴ (مصوب سال ۲۰۱۵) و ۲۲۶۸ (مصوب سال ۲۰۱۶) و بیانیه های مربوطه صادره از گروه بین المللی حمایت از سوریه است.

این قطعنامه "اسنادی را که روسیه و ترکیه در ۲۹ دسامبر" (۲۰۱۶) صادر کردند" تایید می کند. این اسناد متعلق به دعوت از معارضان و دولت سوریه برای مذاکره در شهر آستانه پایتخت قزاقستان است.

بر اساس متن قطعنامه، شورای امنیت چم به مذاکرات آستانه دوخته است و آن را "بخش مهمی از روندی سیاسی با رهبری سوریه و با تسهیل بخشیدن به آن از سوی سازمان ملل" می داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.