قدس آنلاین، درگفتگو با کارشناسان سیاسی، به بررسی پیامدهای حضور گروه تروریستی داعش در یمن و مخاطرات آن بر جهان پرداخت.

توسل عربستان به تروریست های داعشی برای جلوگیری از مردمی شدن نظام سیاسی یمن/ وهابیت، مهمترین عامل رشد تکفیری ها در منطقه

به گزارش "قدس آنلاین"؛ شبکه خبری المسیره با اعلام اینکه ۱۵۰ نفر از تروریست های داعش با یک فروند هواپیمای ترکیه به یمن منتقل شدند از پیوستن عناصر داعش به سایر تروریست ها در این کشور خبر داد. بحران سازی­-های آل سعود در سالهای گذشته در یمن فضا را برای قوت و قدرت گرفتن بیشتر داعش در یمن فراهم ساخته است؛ به نحوی که انتظار می رود گروه تروریستی داعش در فراغ بال و آسودگی بیشتر تحت حمایت های مالی و نظامی عربستان وارد مراحل جدیدی از تثبیت و تحمیل خود بر جهان شود. سکوت آمریکا و غربی ها در برابر تجاوزگری­های سعودی در یمن فضا را برای داعش باز کرده تا پس از شکست های سوریه و عراق اینک خود را در یمن تقویت کند.

"قدس آنلاین" در گزارش پیش رو، در گفتگو با کارشناسان سیاسی، به بررسی وضعیت داعش در یمن و مخاطرات آن بر جهان پرداخته است.

دکتر "جعفر قناد باشی" کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه عربستان سعودی مانع مهمی در مسیر مردمی شدن نظام سیاسی یمن است خاطر نشان کرد: با گذشت بیش از پنج سال از مداخله آل سعود، از نزدیک شاهد شگردها و ترفندهایی از سوی رژیم عربستان بوده ایم تا مانع روی کارآمدن  نظام سیاسی مردم سالار در یمن شوند. آل سعود در این سالها درصدد بوده  تا از تحقق خواسته های مردم یمن در دست یابی به  استقلال واقعی و برپایی یک حکومت مستقل جلوگیری نماید. هر چند تا کنون به صورت کامل موفق به تحقق آرزوهایش در یمن نشده است اما با تحمیل جنگ به یمن تلاش کرده تا به روش های مختلف، مردم این کشور را سرکوب کرده و از برپایی نظام مستقل مردمی در این کشور جلوگیری نماید. عربستان سعودی در راستای سرکوب نهضت مردمی یمن از ابزارهای داخلی وخارجی استفاده کرد؛ بنابراین با توجه به اینکه عربستان از نیروهای لازم در سرکوب مردم یمن برخوردار نبود با استخدام خلبان های رژیم غاصب صهیونیستی واستفاده از فناوریها و مشاوره های نظامی غرب به پیشبرد مقاصد خود در یمن اهتمام داشت.

وی گفت: عربستان سعودی در طی پنج سال گذشته با بهره مندی از نیروهای افراطی القاعده و داعش درصدد برهم زدن مردم­سالاری در یمن بوده است. آل سعود با تجهیز داعش والقاعده هر چند به صورت غیر ظاهری،  برآن است تا انصار الله و نیروهای ارتش و مردم مقاوم این کشور را شکست دهد.

فعال شدن نیروهای داعش والقاعده در چندین استان یمن بخصوص تعز، نشان از راهبردهای عربستان در کشتار مردم این شهرها دارد. با حمایت های آل سعود و تجهیز داعش بسیاری از نیروهای ارتش یمن ونیروهای انصار الله را سر برید و با جاری کردن حمام خون درصدد مستقر شدن در استان­های مهم یمن برآمد.

دکتر قناد باشی گسترش تفکر وهابی را اصلی ترین عامل حضور تکفیری ها در کشورهای منطقه خوانده و افزود: بی شک گسترش حضور داعش در استان­های مهم یمن از جمله تعز و حضرموت نشان از بستر سازی عربستان در گسترش تفکر وهابیت است. آل سعود در سالهای گذشته تلاش کرد تا با آموزشهای ویژه وحمایت های مالی بسترهای مناسب فرهنگی وعقیدتی همسو با وهابیت را گسترش دهد؛ به نحوی که ایجاد و حضور داعش در یمن توسط تفکر وهابیت رقم خورده است.  تغذیه فکری وایدئولوژیک وآموزشی که  توسط مدارس وهابی قبل از انقلاب یمن علیه آقای علی عبدالله صالح وجود داشت زمینه را برای گسترش تفکر وهابی در این کشور فراهم کرد؛ همانگونه که عربستان با دلارهای خود در کشورهایی چون افغانستان وپاکستان  بنیان گذار تفکر وهابی بود وبه آرامی آن را به کل منطقه گسترش داد.  

وی با تاکید براینکه حضور داعش در یمن خطرناک است گفت: به هر حال نباید از کنار تحرکات داعش در یمن به سادگی گذشت؛ چرا که حضور داعش در این کشور جدی و بسیار خطرناک است و در آینده میتواند به افزایش ناامنی وکشتار بیشتر مردم این کشور منتهی شود. هر چند عربستان سعودی در ظاهر سعی می کند خود را همراه ائتلاف های ضد داعش و مخالف با این گروه تروریستی نشان دهد اما در عرصه عمل به وضوح نشان داده که از آنها حمایت می کند. بخشی از حامیان آقای منصور هادی از سرکردگان داعشی به شمار می روند واین موارد بیانگر آن است که عربستان درصدد است تا با کمک گروه های افراطی از جمله داعش دولت غیر قانونی مد نظرش را در یمن مستقر نماید.

این کارشناس سیاسی افزود: درست است که تا کنون مجموعه سیاست های عربستان در یمن محقق نشده است اما این گروه تروریستی توانسته با کشتن مسلمانان وحمله به اجتماعات مذهبی در این کشور به نحوی حضور خود را اعلام نماید. به نظر می رسد با شکست داعش در سوریه وعراق و خروج آنها ازکشورهای یاد شده نیروهای شکست خورده داعش عازم یمن شوند و با تقویت و حمایت آل سعود خطر جدی تری برای منطقه شوند.

دکتر "محمد علی فتح اللهی" استاد و کارشناس سیاسی با بیان اینکه به تدریج داعش به مشکلی جهانی تبدیل می شود خاطر نشان تصریح کرد:  اصلی ترین مشکل غرب آسیا و سایر کشورهای خاورمیانه جریان داعش است که با حمایت ها وسیاست های مستقیم کشورهای استعماری از جمله انگلیس و رژیم صهیونیستی به تحرکات خود در منطقه ادامه می دهد. با وجود آنکه به نظر می رسد داعش تنها، معضل این منطقه است اما به تدریج به مشکلی جهانی تبدیل شده و نشان داده است  که در بسیاری از کشورها، فتنه گری و آدم کشی می کند.

با آنکه دنیا متوجه خطر داعش شده است اما به نظر می رسد حمایت های برخی از کشورهای غربی ومحور عربی، مسیر دسترسی داعش را به مناطق سوق الجیشی و حساس فراهم کرده است از آن جمله می توان به یمن ومناطق حساس در این کشور اشاره کرد. دسترسی داعش به مناطق حساس این کشور در آینده ای نه چندان دور می تواند منجر به ایجاد مخاطرات بزرگ تری در منطقه شود.

دکتر فتح اللهی افزود: علی رغم اینکه آمریکا وکشورهای غربی مدعی مبارزه با داعش  در عراق و سوریه هستند اما حمایت های آشکار آنها نشان داده که اراده ای جدی برای نابودی این گروه تروریستی وجود ندارد. حمایت مثلث خطرناک آمریکا؛ اسرائیل و انگلیس از داعش با دلارهای عربستان مشکلات منطقه را بیش از پیش افزایش خواهد داد. هر چند غربی ها از داعش حمایت می کنند اما امیدوار هستند که بتوانند دامنه تحرکات داعش را کنترل کنند که به آنها زیانی وارد نشود اما اقدامات تررویستی وخطرناک داعش در آینده دامن غرب را خواهد گرفت.

دکتر فتح اللهی افزود: شکست سنگین و مفتضحانه داعش در سوریه وعراق و رانده شدن آنها از این کشور را نمی توان پایان عمر داعش قلمداد کرد چرا که حضور آنها در مناطق دیگر از جمله یمن نشان از سازماندهی آنها برای مبارزه با انقلاب های مردمی می دهد. یقینا داعش به کشورها ومناطقی سرایت می کند که درصدد بیداری اسلامی هستند، لذا در هر نقطه ای از مناطق اسلامی که بیداری اسلامی شکل بگیرد سیاست های استعماری در آن  منطقه سعی بر تقویت داعش خواهند داشت. هرچند  کشورهای غربی اراده ای برای مقابله با داعش ندارند لذا مناسب است که دولتهای منطقه و دولتهای فرامنطقه ای برای نابودی داعش تمیهداتی بیاندیشند تا این معضل را پیش از آنکه به وضعیت غیر قابل کنترل برسد به کنترل درآورده و با آن مقابله کنند. شاید در حال حاضر داعش در سوریه وعراق مرکزیت داشته باشد اما بی توجهی به گسترش این گروه تررویستی خطرناک می تواند مناطق بیشتری از غرب آسیا و سایر نقاط جهان را به کام خشونت های آنها بکشاند لذا در این مرحله احساس خطر بسیار جدی است و دولتهایی که تا کنون از داعش حمایت می کردند باید از حمایت های پشت پرده خود دست بردارند.

وی با اشاره به تغییر موضع ترکیه یادآور شد: خوشبختانه به نظر می رسد ترکیه بعد از آزادی شهر جلب متوجه واقعیت های منطقه و خطر این گروه تروریستی شده است لذا درصدد برآمده تا هماهنگی وهمراهی بیشتری با کشورهای ضد داعش داشته باشد. یقینا اگر ترکیه در این جهت حرکت کند تا حدی می توان به مبارزه با داعش امیدوار شد.

دکتر "احمد دستمالچیان" کارشناس و سفیر سابق ایران در لبنان با توجه به موقعیت استراتژیک یمن گفت : یمن  در طول تاریخ از موقیعت استراتژیک و ژئوپولیتیک مطلوبی برخوردار بوده و همواره به عنوان  کشوری مهم در ساحل دریای عرب وتنگه استراتژیک باب المندب بوده که  همسایگی با سرزمین وحی نیز به این اهمیت افزوده است. متاسفانه درشرایط فعلی که عربستان به یمن تحمیل کرده است نمی توان انتظار داشت که بحران یمن در ماه ها وشاید سالهای آینده به پایان برسد چرا که خباثت ها وشرارت های عربستان دراین کشور منابع ومنافع مردم یمن را نابود کرده است.

یمن در طول سالیان گذشته همواره به عنوان حیات خلوت اقتصادی سیاسی وامنیتی عربستان مورد نظر سیاستمداران آل سعود بوده، از این رو این کشور همواره در پی تهاجم وتجاوز به یمن بوده است. قیام مردم یمن به رهبری گروه های آزادی بخش و مردمی نظیر انصارلله، موجب آشفتگی عربستان شده چرا که منافع دراز مدت این کشور را در یمن تهدید خواهد کرد. از این رو عربستان با ایجاد و حمایت گروه های تروریستی چون داعش در صدد حفظ حیاط خلوت خود در یمن است.

دکتر دستمالچیان آینده یمن را نامعلوم خوانده و افزود: متاسفانه در سایه ناامنی های ایجاد شده توسط عربستان در منطقه،   داعش به یمن راه یافته چرا که شکست تکفیریها در سوریه و عراق به منزله شکست عربستان در این کشورها است. از این رو به نظر می رسد غرب با همراهی آل سعود درصدد است تا با توجه به نقاط استراتژیک یمن در بندر عدن، دریای عرب و باب المندب که نقطه اتصال آبهای اقیانوس هند و دریای سرخ ومدیترانه ودریای آزاد است اختیار این مناطق حساس را در دست داشته باشند. پر واضح است که در آینده شاهد فتنه گری های عربستان سعودی و رشد یافتن نیروهای داعشی در یمن خواهیم بود تا این منطقه در ناآرامی همچنان تحت سیطره استعمار امریکا وانگلیس قرار داشته باشد. لذا نمی توان چشم انداز روشنی برای اینده تصور کرد.

سفیر سابق ایران در لبنان و اردن گفت : از سوی دیگر باید به این موضوع اشاره کرد که  از جمله دلایل اصلی حمایت عربستان از داعش در یمن سرپوش گذاشتن بر بحران های داخلی خویش است. عربستان با صدور بحران به منطقه درصدد بوده تا بحران تکفیری هایی که در جده و سایر شهرهای عربستان حضور دارند را به خارج مرزهای عربستان هدایت کند تا امکان رشد را از آنها گرفته و نظام خود را از گروه های تکفیری در امان نگه دارد. بنابراین از این رو باید گفت چشم انداز حضور داعش در یمن تاریک است و نیازمند همکاری بسیاری از کشورهای منطقه برای سرکوب این گروه جنایتکاراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.