قم- معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: شرایط به سمتی می‌رود که وضعیت کشاورزی در کشور در حال نامناسب شدن بوده و پدیده خشکسالی در حال افزایش است.

پدیده خشکسالی در ایران در حال افزایش است/ خالی بودن ۵۰ درصد سدهای کشور

به گزارش قدس آنلاین، رضا شهبازی ظهر یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم که در سالن امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به منابع طبیعی در استان‌ها اظهار داشت: منبع ۷۰ درصد فجایع طبیعی، پدیده‌های اقلیمی و آب‌وهواست و ایران جزء کشورهای پرمخاطره دنیا به شمار می‌آید.

وی بابیان اینکه به‌صورت عمومی زمین زیر پای ما دارای مخاطراتی نظیر زلزله است، افزود: شرایط به سمتی می‌رود که وضعیت کشاورزی در کشور در حال نامناسب شدن بوده و پدیده خشکسالی در حال افزایش است.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ادامه داد: در تهران از سال ۷۷ به بعد بارندگی‌ها به زیر نرمال رسیده و در پدیده گردوغبار  از سال ۸۸ این پدیده به اوج خود رسیده و به‌عنوان نمونه هیچ چشمه‌ای در دریاچه نمک و حوض سلطان قم نداریم.

وی با تأکید بر اینکه در کشور ۱۲۰۰ سد وجود داشته که ۵۰ درصد آن خالی است، ابراز کرد: سدی مانند آتاتورک در ترکیه معادل کل حجم آب‌هایی که در پشت سدهای ما قرار دارد، آب ذخیره کرده است.

شهبازی تصریح کرد: ۳ هزار کیلومتر از زمین‌های استان قم معادل ۳۰ درصد زمین‌ها بلااستفاده بوده و کانون‌هایی برای ریزگردها است و منبع گردوغبار خارجی استان هم عمدتاً حوض سلطان، حاشیه غربی دریاچه نمک و اراضی رهاشده در مسیر قم به ساوه است.

وی با اشاره به اینکه دریاچه نمک قم همچنان دارای رطوبت بوده ولی مشکلات مشکات کاشان باقی است، عنوان کرد: حوض سلطان می‌تواند فرصت خوبی برای کمک به وضعیت اقتصادی استان باشد، چراکه منبع بسیار خوبی از لیتیوم و دیگر مواد آلی است.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی دنبال‌کردن راهکارهای جدید برای مقابله با گردوغبار، نظام‌مند کردن بهره‌برداری از آب، مناسب‌سازی پوشش گیاهی و مدیریت زمان را از راه‌های مقابله با پدیده ریزگردها در قم عنوان کرد.

وی بابیان اینکه باید معیشت جایگزینی برای کشاورزان منطقه دریاچه نمک فراهم‌ شده تا آن‌ها اقدام به تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی بزنند، افزود: چشم‌انداز کلی کشور به سمت گرم و خشک‌تر در حال حرکت است و با آنکه برخی جاها مانند جنوب شرق و نوار شمالی شاید مرطوب‌تر شود ولی به‌طورکلی وضعیت کشور به سمت خشک‌تر شدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.