حمله خونین تروریستی در یک کلوپ شبانه در اولین ساعات سال نو میلادی در استانبول که دست کم ۳۹ کشته و ۶۵ زخمی داشت، با واکنش های گسترده داخلی و خارجی رو به رو شد.

واکنش ها به حمله تروریستی استانبول

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، حدود ساعت ۱.۱۵ بامداد امروز یکشنبه مهاجم و یا مهاجمان مسلحی احتمالا با اسلحه کلاشینکف وارد کلوپ شانه رینا در منطقه اورتاکوی استانبول شده و افراد حاضر در این محل را به رگبار بستند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با صدور اطلاعیه این حمله تروریستی را به شدت محکوم کرده و بر عزم راسخ ترکیه بر ادامه مبارزه با تروریسم در داخل و خارج و در منشا آن تاکید کرد.
بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه نیز ضمن محکوم کردن این حمله اعلام کرد: در نظر دارد ساعاتی دیگر یک نشست عالی امنیتی در استانبول برگزار کند.
نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت آنکارا نیز لحظاتی پیش در گفت و گو با شبکه خبر ان. تی. وی گفت: یافته های اولیه نشان می دهد که مهاجم یک نفر بود و احتمالا همدست هایی هم داشته است و به همین علت چگونگی آمدن تروریست و یا تروریست ها به کلوپ شبانه و ارتباطات عامل این جنایت با حساسیت بررسی می شود.
او با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۶ میلادی سال بسیار سختی برای ترکیه بود و با سازمان های تروریستی در داخل و خارج مبارزه موفقی صورت گرفت و نتایج خوبی هم به دست آمد، افزود: کمر گروه های تروریستی پ. ک. ک و داعش در حال شکسته شدن است.
وی بیان کرد: در حالی که با امید عبور از این شرایط وارد سال جدید شده بودیم، در اولین ساعات با حمله تروریستی دیگری رو به رو شدیم که نشان می دهد تروریست ها می خواهند در سال جدید نیز بلای سر ترکیه باشند، اما ترکیه با عزم راسخ و با حفظ وحدت و همبستگی خود به مبارزه بی امان خود با تروریسم ادامه خواهد داد.
وی به طور پوشیده ای گفت: شاید این حمله واکنشی به برخی از رهیافت های منطقه ای ترکیه باشد ولی ترکیه برای تامین صلح و ثبات در منطقه به تلاشهای خود ادامه خواهد داد.
وی ادامه داد: تروریست خوب و بد نداریم و ترکیه و دنیا باید بدون تبعیض و صادقانه با تروریسم مبارزه کند.
کورتولموش در پاسخ به اینکه چه کسانی ممکن است از رویکردهای ترکیه ناراحت شده باشند، گفت: البته شخص و سازمان مشخصی منظور نیست و اگر اطلاعات موثقی باشد، از بیان صریح آن نیز ابایی نداریم.
وی اضافه کرد: ترکیه می خواهد با همکاری کشورهای منطقه صلح و ثبات به منطقه بازگردد.
سخنگوی دولت آنکارا در خصوص اینکه چه توصیه هایی به شهروندان دارد، گفت: اصولا هدف تروریسم ایجاد رعب و وحشت و فشار روانی بر آنها است و البته که از مردم می خواهیم تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ کنند ولی به مردم هم می گوئیم که نیروهای امنیتی تدابیر امنیتی را اتخاذ کرده و شبانه روز تلاش می کنند و به همین علت مردم با هشیاری به زندگی عادی خود ادامه دهند و این بهترین پاسخ به تروریسم خواهد بود.
سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نیز صبح امروز به خبرنگاران گفت: مهاجم فرار کرده و پلیس عملیات گسترده ای را برای دستگیری وی در سطح شهر شروع کرده است.
او در خصوص این که چه کسی و یا کدام سازمانی این حمله را به عهده گرفته است، گفت: اطلاعاتی از سازمان اطلاعات ترکیه و از سازمانهای خارجی به ویژه با نزدیک شدن سال نو میلادی رسیده بود که البته نیروهای امنیتی ترکیه نیز تدابیر امنیتی گسترده ای را اتخاذ کرده بودند.
این در حالی است که رسانه ها مدعی شده اند که آمریکا به ویژه به مسئولان کلوپ شبانه در خصوص احتمال حمله تروریستی هشدار داده بود.
تولگا شاردان روزنامه نگار و کارشناس امور امنیتی در گفت و گو با شبکه خبر ان. تی. وی گفت: سرویس های اطلاعاتی آمریکا نه تنها در این مورد بلکه در مورد بسیاری از رخدادهای گذشته نیز پیشتر هشدارهایی داده بودند.
در همین حال شامیل طیار یکی از نمایندگان تندروی حزب حاکم عدالت و توسعه از حساب توئیتری خود مدعی شد: این عملیات در واقع عملیات انتقام گیری سیا از برقراری آتش بس فراگیر در سوریه با ابتکار عمل ترکیه است.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز از طریق حساب توئیتری خود گفت: ترور وحدت ملی ترکیه را هدف گرفته است.
او با تسلیت به بازماندگان حمله تروریستی کلوپ شبانه گفت: این حمله تروریستی و خائنانه را به شدت محکوم می کنیم.
محمد گورمز رئیس سازمان امور دیانت ترکیه نیز از طریق حساب توئیتری خود نوشت: حمله به کلوپ شبانه و مکان تفریحی هیچ تفاوتی به حمله تروریستی به یک معبد ندارد و این اقدام غیر انسانی را به شدت محکوم می کنیم.
کمال کلیچداراوغلو رهبر بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه نیز با محکوم کردن این حمله تروریستی گفت: این حمله طرز زندگی و تفاوت های زندگی اجتماعی در ترکیه را هدف گرفته است.
ترکیه در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز سال سختی را از نظر حملات تروریستی پشت سر گذاشته است.
در سال گذشته دست کم ۱۹ حمله انتحاری و تروریستی در نقاط مختلف ترکیه صورت گرفته که صدها نفر کشته و زخمی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.