معاون مرکز مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از آغاز غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ سال در مهدهای کودک خبر داد.

آغاز غربالگری اضطراب برای کودکان ۵ تا ۶ سال در مهدهای کودک

 به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، مهدی میرمحمدصادقی افزود: شایع‌ترین اختلالات دوران کودکی، اختلالات اضطرابی است و بسیاری اوقات علائم این اختلال با فرآیند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته می­شود و مانع از تشخیص و مداخلات به موقع می‌شود.
وی خاطرنشان کرد:اختلال اضطراب کودکی پدیده­ای گذرا نبوده و در صورت عدم توجه و درمان تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می­یابد و موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی، افسردگی و سوء مصرف مواد خواهد شد.
معاون مرکز مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: با تشخیص به موقع و طراحی مداخلات به هنگام، می­توان از طریق والدین و مربیان به کودکان کمک کرد که چگونه اضطراب خود را کنترل کنند و یک زندگی طبیعی داشته باشند.
میرمحمدصادقی افزود: برنامه غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ سال با هدف کمک به والدین برای توجه به نشانه­های اضطرابی کودکان و همچنین ارائه خدمات ارزان­تر به والدین و کودکان جهت شناسایی و درمان این اختلال طراحی شده است.
وی افزود:کودکان مضطرب معمولا از حیوانات، موقعیت‌ها یا اماکن خاصی می‌ترسند، از رفتن به مهدکودک یا هر کلاس آموزشی دیگر هراس دارند، کم­رو هستند، سریع دستپاچه و خجالت‌زده می­شوند، بیش از حد ترسو و مضطرب هستند. اگر هر یک از این علائم شدید باشد یا بیش از سه هفته طول بکشد والدین باید به اضطراب غیرطبیعی فکر کنند و به مهدهای کودک مجری طرح فوق مراجعه کنند.
میرمحمدصادقی با اشاره به روش اجرای برنامه غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ سال، یادآور شد: در مهدهای کودک والدین با پر کردن فرم پیش از دبستان آزمون اسپنس سئوالاتی را در مورد کودک خود پاسخ خواهند داد؛ در صورتی که کارشناسان همکار با توجه به نمره اخذ شده در این تست، کودک را مشکوک به اضطراب تشخیص دهند، والدین به مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی معرفی خواهند شد و با هزینه اندکی کودک ورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت وجود اختلال اضطرابی در روند ارائه خدمات روان درمانی و کاهش مشکل اضطرابی کودکشان قرار خواهند گرفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.