​ایلام- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: نمی گذاریم زمین سینما قدس ایلام که کاربری فرهنگی دارد و اکنون به پارکینگ تبدیل شده است؛ به کاربری تجاری و مسکونی تغییر یابد، مگر اینکه ساخت سینمای مناسب در طبقه همکف آن لحاظ و کتباً تعهد شود.

تغییر کاربری سینما قدس ایلام ممکن نیست/ ساختمان ارشاد سالن سینما می شود

قدس آنلاین- غلامرضا محمدمرادی: علی محمدنیاکان روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه از ابتدای قبول مسئولیت، تلاش داشته ام که نگاه ام به حوزه فرهنگ فراگیر باشد، اظهار داشت: با تمام وجود و علاقه در تلاش هستم تا به تکلیفی که به من سپرده شده است، جامه عمل بپوشانم.

وی با اشاره به اینکه نگاه مسئولان ارشد استانی این است که حوزه هنر مظلوم است و باید حوزه هنر را به خوبی دریابیم، افزود: به حوزه هنر به شدت علاقه مندم و از هنرمندان استان نیز شناخت کامل دارم و تا کنون نیز در حد توان و در راستای بهبود و رفع مشکلات این حوزه تلاش کرده ام.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با بیان اینکه با تلاش مجموعه همکاران، خوشبختانه تا حدود زیادی بخشی از مشکلات حوزه هنر در استان رفع شده است، بیان داشت: یکی از زیر مجموعه های مهم، قدرتمند و تأثیر گذار در حوزه فرهنگ عمومی که تأثیر آن بر هیچ انسان فرهیخته و اهل فنی پوشیده نیست، حوزه سینما است.

علی محمدنیاکان با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی طی ۳۸ سال گذشته که به عنوان متولی رشد و فرهنگ عمومی خدمت کرده است، همیشه در حوزه سینما دغدغه داشته است، یادآور شد: استان ایلام قبل از انقلاب و در سال ۱۳۴۸ یک سینما به نام«سینما دیاموند» داشته که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به«سینما قدس» تغییر نام داده است.

وی با بیان اینکه این سینما در دوران هشت سال دفاع مقدس چندین بار به علت بمباران های هوایی دشمن بعث عراق، آسیب دید و مجدداً بازسازی شد، خاطرنشان ساخت: متأسفانه در سالهای اخیر؛ بافت و ساخت این سینما از لحاظ فنی، عمرانی و ساختمانی خیلی قدیمی شده بود و دیگر شکل و شمایل یک سینمای مدرن و مجهز را نداشت و پاسخگوی نیازها و مطالبات مردمی نبود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با اشاره به اینکه صاحب این سینما به هر دلیلی آن را به فرد دیگری واگذار کرده بود و چهار نفر از ورثه مالک اصلی و قدیمی نیز سهم خود را فروخته بودند، تصریح کرد: این سهم ها دوباره تجمیع و در نهایت دو نفر این سینما را  خریداری  و مالک آن شدند.

علی محمدنیاکان با بیان اینکه سینما قدس ایلام به مرور زمان به حالت احتضار در می آید و مدیران وقت ارشاد، بر تخریب و نوسازی این سینما و ساخت یک سینمای نوساز و مجهز، مصمم می شوند، تأکید کرد: متأسفانه بر اثر یک غفلت و با امضای یک قرارداد به اصطلاح صوری؛ به شهرداری اجازه می دهند تا این فضا موقتاً به پارکینگ تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی سینما قدس و تبدیل آن به پارکینگ؛ برای اهالی فرهنگ و هنر و مردم فرهنگ دوست استان ایلام بسیار ناراحت کننده و نگران کننده و نشانه مظلومیت حوزه فرهنگ است، گفت: در این خصوص علاوه بر پیگیری های شفاهی و حضوری؛ تاکنون بیش از ۱۳ بار با مسئولان استانی و دستگاه های مرتبط نیز مکاتبه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام اظهار داشت: بنا بر دستور استاندار مبنی بر تهیه فضایی مناسب برای نمایش فیلم و تدوین آن به عنوان سالن سینما و تأمین خواسته عموم مردم؛ سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری این اداره کل برای این منظور معرفی شد و سریعاً مورد موافقت  قرار گرفت و هم اکنون با نمایش فیلم های متنوع، پذیرای مردم فهیم استان است.

 علی محمدنیاکان با بیان اینکه سالن اجتماعات فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۲۱ شهریور ۱۳۹۴  به عنوان سالن سینما تجهیز  و فعال شده و در اختیار عموم مردم قرار گرفته است، افزود: این سالن کم و کاستی های فراوانی دارد اما در این مدت نزدیک ۳۰ هزار نفر در این مکان فیلم های مطرح کشوری و تازه اکران یافته را در سانس های مختلف، تماشا کرده اند.

وی با اشاره به اینکه استقبال مردم از فیلم های اکران شده در این سالن بسیار مثبت و ارزنده بوده و این سالن تا حدودی توانسته است که خلاء سینما قدس ایلام را پر کند، بیان داشت: با فراهم نمودن زمینه برای نمایش فیلم های متنوع در این سالن؛ التهاب و انتظار مردم برای تماشای فیلم های مختلف سینمایی؛ تا حدود زیادی کاهش یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام یادآور شد: در راستای حل و فصل موضوع سینمای ایلام و تعیین تکلیف زمین سینما قدس قدیم که اکنون به پارکینگ تبدیل شده است؛ علاوه بر پیگیری ها و مکاتبات مکرر؛ جلسه ای با حضور اعضای شورای اسلامی شهر ایلام برگزار شد و اوج گلایه ها، انتقادها و مطالبات فرهنگی مردم بافرهنگ ایلام به اطلاع آنان رسید.

علی محمدنیاکان با بیان اینکه قریب دو هفته است که با نظر و تأکید مسئولان ارشد استان، بنا شده است که در محل فعلی ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجموعه ای چند منظوره برای سینما و دیگر برنامه های متنوع فرهنگی و هنری ساخته شود، خاطرنشان ساخت: با مشارکت بخش خصوصی؛ در این مکان یک سالن سینمای مجهز با حداکثر ظرفیت ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در تلاش هستیم تا با هماهنگی دستگاه های مرتبط و از طریق کمیسیون ماده ۳۹ ساماندهی فضاهای اداری؛ در مرکز استان یک مکان مناسب اداری برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیدا  و نقل مکان کنیم، تصریح کرد: پس از جانمایی و انتقال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ زمینه لازم برای ساخت یک مجموعه عظیم فرهنگی در محل کنونی ساختمان ارشاد، فراهم خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام تأکید کرد: تا زمانی که بنده در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور دارم، به هیچ عنوان اجازه نخواهم داد که زمین سینما قدس ایلام که کاربری فرهنگی دارد و اکنون به پارکینگ تبدیل شده است؛ به کاربری تجاری و مسکونی تغییر یابد مگر اینکه ساخت سینمای مناسب در طبقه همکف آن لحاظ و کتباً تعهد شود.

علی محمدنیاکان با بیان اینکه خریدار ملک مذکور(سینما قدس ایلام) در صورت هرگونه ساخت و ساز؛ موظف است که ۸۰۰ مترمربع(به ظرفیت ۴۷۴ صندلی) از طبقه همکف را به ساخت سینما و فضای فرهنگی اختصاص دهد، گفت: این یک مطالبه بحق مردمی است و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ جامعه، تحت هیچ شراطی از این روند مطالبه گری کوتاه نخواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه این مکان متعلق به همه مردم فهیم و فرهنگ دوست استان ایلام است، اظهار داشت: تغییر کاربری آن بدون لحاظ کردن مطالبه فرهنگی(ایجاد سالن مجهز سینما)، خلاف قانون و گناهی نابخشودنی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام بیان داشت: فرهنگ زیربنای اصلی توسعه است و مجموعه ارشاد استان ایلام با همدلی، همزبانی و هم صدا با دیگر مسوؤلان استان؛ تعیین تکلیف نهایی زمین سینما قدس ایلام را تا حصول نتیجه کامل، دنبال خواهد کرد.

علی محمدنیاکان  با بیان اینکه ارشاد اسلامی برای ایجاد فضای سینما در مرکز استان، تمام تسهیلات مورد نیاز را در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد داد و از هر گونه حمایت و هدایتی دریغ نخواهد ورزید، یادآور شد: فرهنگ به هیچ عنوان نباید قربانی مطالبات و مطامع شخصی شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد برج هنر اسلامی یکی از نیازهای اساسی برای مردم فرهنگ دوست استان ایلام است، خاطرنشان ساخت: اگر فرهنگ رشد کند بدون شک تمام شاخصه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، علمی، دینی، مذهبی نیز به معنای واقعی کلمه توسعه و ارتقاء خواهند یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با بیان اینکه ارشاد اسلامی با بیش از۴۸۰ مجموعه فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه ای به طور مستقیم ارتباط کاری دارد، تصریح کرد: همه باید در چهارچوب قانون حرکت کنیم و بایستی دست در دست هم و زیر سایه وحدت؛ در راستای توسعه و اعتلای فرهنگ استان تلاش کنیم.

علی محمدنیاکان در پایان، تلاش های روزنامه قدس و سایت خبری تحلیلی قدس آنلاین در سطح کشور و بویژه استان ایلام در راستای ترویج معارف اسلامی و رضوی را بسیار مثبت و ارزنده ارزیابی و تأکید کرد: این مجموعه رسانه ای، در زمینه تقویت فرهنگ و پیگیری مسائل فرهنگی، نقش بسزایی در سطح استان ایلام داشته و با مطالبه گری اصولی و منطقی نیز در همه عرصه ها به خوبی نقش آفرینی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.