نشست خبری نهمین جشنواره تجسمی فجر صبح امروز ۱۳ دی ماه در حالی برگزار شد که مسئولان جشنواره بر بینارشته ای بودن آثار این جشنواره تاکید کردند.

راه یافتن ۱۲۵ اثر به مرحله نهایی داوری/ از ۹ هنرمند تجلیل می شود

 به گزارش «قدس آنلاین»،  نشست خبری نهمین جشنواره تجسمی فجر صبح امروز ۱۳ دی ماه با حضور مجتبی آقایی دبیر جشنواره، جمشید حقیقت شناس مدیر هنری جشنواره، عبدالمجید سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره و اهالی رسانه در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای نشست، مجتبی آقایی با بیان اینکه چندین خبر خوش در این جشنواره برای ارائه وجود دارد گفت: جشنواره تجسمی فجر ۳ بهمن ماه آغاز به کار می کند و ۳۰ بهمن ماه اختتامیه این جشنواره را خواهیم داشت. در این فاصله نمایشگاه آثار و بخش های جانبی در موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران برپا می شود.

به گفته آقایی امسال آثار راه یافته به بخش مسابقه و آثار بخش مدعوین و همایش در موزه هنرهای معاصر و آثار بخش بین الملل و نمایشگاه آثار ۹ نفر از مفاخر عرصه هنرهای تجسمی که قرار است در اختتامیه طوبای زرین و نشان تجسمی را دریافت کنند، برگزار می شود.

آقایی با بیان اینکه امسال نمایشگاه آثار ۲ کشور برزیل و اسپانیا را برپا خواهیم کرد، درباره این بخش گفت: نمایشگاه مرور آثار این ۲ کشور که به احتمال زیاد در این دوره جشنواره برگزار خواهد شد بنا به اعلام آمادگی خود این کشورها به دنبال فراخوان ما به سفارتخانه هایی که هنرهای تجسمی در آن ها فعال است، صورت می گیرد.

وی ادامه داد: رویکرد جشنواره تجسمی فجر از دوره هشتم به این سمت رفت که از ظرفیت هنرهای تجسمی بهره ببریم. یکی از روش های بهینه شده در این میان هم افزایی هنرهای تجسمی است. از این رو رویکرد این دوره جشنواره برداشتن مرز بین هنرها و رویکرد میان رشته ای به این عرصه بود.

وی درباره نحوه انتخاب آثار نیز گفت: امسال نزدیک به ۱۳ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که برخی از آن ها طرح و ایده هنرمندان بود. از ۴۷ کشور جهان نیز متقاضی حضور در جشنواره را داشتیم. شورای هنری که نمایندگان شاخص رشته های مختلف هنری هستند، گزینش آثار را به عهده داشتند. در مرحله دوم یک گروه ۷ نفره شامل ۵ نفر از اعضای شورای هنری و ۲ هنرمند بین المللی ۱۲۵ اثر را انتخاب کردند که در مرحله آخر قرار است این آثار از نزدیک دیده شود و لیست نهایی اعلام شود.

آقایی با اشاره به همایش ۳ روزه که در هفته سوم بهمن ماه برپا خواهد شد بیان کرد: بخش همایش با عنوان «خوانش هنر» با رویکرد تمرکز بر استیتمنت نویسی از بخش های مهم جشنواره امسال خواهد بود، ضمن اینکه بخش های ویدئو آرت و ویدئو پرفورمنس را در این دوره جشنواره خواهیم داشت و بخش فیلم از جشنواره حذف شده است.

به گفته دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال به هر نفر که اثرش به جشنواره راه پیدا کند یک میلیون تومان کمک هزینه پرداخت خواهد شد و به ۱۰ برگزیده بدون تفکیک شاخه خاصی از رشته هنری جوایز ۱۰ میلیون تومانی تعلق خواهد گرفت.

جمشید حقیقت شناس مدیر هنری نهمین جشنواره تجسمی فجر نیز در ادامه گفت: ما نسبت به سال گذشته از نظر میزان مشارکت هنرمندان کشور در جشنواره رشد تصاعدی داشتیم و می توان گفت حدود ۹ درصد فعالان تجسمی کشور در این رویداد شرکت کرده اند که عدد قابل اعتنایی است. یکی از مشکلات همیشگی ما در جشنواره فجر این است که فضای کافی برای نمایش آثار نداریم. امسال موزه هنرهای معاصر را انتخاب کردیم و رویکردمان این است به گونه ای آثار انتخاب شود که در شان نمایش در موزه هنرهای معاصر باشد.

وی در ادامه گفت: این دوره آثاری به دستمان رسیده که مرتبط با مسائل روز و فرهنگ ما و مباحثی چون محیط زیست و انقلاب است و به نظر می رسد از نظر معاصر بودن هنرمندان یک بازنگری گسترده ای در ارائه آثارشان داشته اند.

آقایی در ادامه درباره آثاری که تا به این لحظه انتخاب شده اند اظهار کرد: در میان آثار ۵۳ پروژه تعریف شده وجود دارد و ۷۲ تک اثر. ما در میان آثار اثری داریم که بیش از هزار قطعه دارد. ضمن اینکه در میان ۱۲۵ اثر که تا این لحظه انتخاب شده اند ۶۵ اثر از هنرمندان شهرستانی، ۱۰ اثر از هنرمندان کشورهای دیگر و ۵۰ اثر از هنرمندان تهرانی حضور دارد.

نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر بهمن ماه سال جاری در موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. مهنوش مشیری، محمدباقر آقامیری، علی شیرازی، نادر قشقایی، اصغر کفشچیان مقدم، رضا یساولی، کامبیز درمبخش، مهران هوشیار، سید نظام الدین امامی فر و جمشید حقیقت شناس به همراه مجتبی آقایی دبیر نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، اعضای شورای هنری این دوره جشنواره هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.