نخست‌وزیر ترکیه به رغم اختلاف‌نظر دولتش با عراقی‌ها بر سر حضور بی‌مجوز نظامیان ترکیه‌ای در شمال عراق، این هفته برای گفت‌وگو در خصوص مبارزه مشترک با تروریسم به بغداد می‌رود.

رایزنی ترکیه و عراق برای مبارزه مشترک با تروریسم

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «بینالی یلدریم» نخست‌وزیر ترکیه این هفته برای رایزنی در خصوص نحوه همکاری با عراقی‌ها در جبهه مبارزه با تروریسم به بغداد می‌رود.

این خبر را رویترز به نقل از «نعمان کورتولموش» معاون نخست‌وزیر ترکیه منتشر کرده؛ کورتولموش گفته که یلدریم روز پنج‌شنبه راهی عراق می‌شود و «این سفر سرآغاز عصری جدید در روابط با دولت مرکزی عراق است.»

کورتولموش از تلاش برای ایجاد صلح و ثبات در عراق هم گفت و ادامه داد: «درونمای صلح در عراق، در دسترس است.»

نخست‌وزیر ترکیه در این سفر به مرکز منطقه کردستان عراق یعنی شهر اربیل هم خواهد رفت.

اربیل مرکز حکومتی تقریباً خودمختار است که این روزها و با همراستا شدن نوک پیکان پیشمرگه و ارتش عراق، تلاش بیشتری برای جدایی کامل و رسمی از حکومت مرکزی در بغداد می‌کند.

کردهای عراق البته همین حالا هم پول فروش نفت کرکوک را به خزانه بغداد واریز نمی‌کنند و این شبه استقلال مالی، بارها باعث بروز اختلاف و تنش با حکومت مرکزی عراق شده است.

ترکیه تاکنون موضعی منفی در برابر جدایی کردستان عراق از کشور یکپارچه عراق داشت و آن را با توجه به کردنشین بودن استان‌های جنوبی‌اش، این جدایی‌طلبی را دارای آثاری منفی بر امنیت خود می‌دانست.

اخیراً اما «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق ادعا کرده که آنکارا برای قبول این جدایی، چراغ سبز نشان داده است.

این روزها اختلاف اصلی میان آنکارا و بغداد است؛ نظامیان ترکیه‌ای به بهانه مبارزه با تروریسم، بدون مجوز وارد خاک عراق شده‌اند و در پایگاه نظامی «بعشیقیه» مستقر شده‌اند.

دولت عراق بارها خواستار خروج این نیروها از خاک خود شده است؛ حتی در یک مورد، کمیته‌های مردمی عراق که در زبان عربی با نام «حشدالشعبی» شناخته می‌شوند، این پایگاه را محاصره کردند و از نیروهای ترکیه‌ای خواستند تا جان در بدن دارند، با پای خود، خاک عراق را ترک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.