رئیس سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی سامانه پیامکی «معبر» خبر داد و گفت: از طریق این سامانه، معابر، اماکن عمومی و اجتماعی برای رفاه حال معلولان، سالمندان و جانبازان مناسب‌سازی می‌شود.

راه‌اندازی سامانه پیامکی «معبر» برای مناسب‌سازی اماکن عمومی معلولان/ فعالیت کمرنگ دولت در مناسب‌سازی اماکن

به گزارش «قدس آنلاین»،  انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری گفت: از موضوعاتی که در کنوانسیون حقوق معلولان، سازمان جهانی بهداشت و قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و همچنین لایحه حمایت از حقوق این افراد وجود دارد، افزایش توان دسترسی آنها در تمام امکانات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.  

وی ادامه داد: ما فقط مناسب‌سازی معابر را نمی‌خواهیم بلکه در مفهوم عام‌تر، پذیرش این افراد و حضور مناسب آنها در محیط‌های مختلف است، چرا که در ارتقای روحیه آنها هم اثرگذار است.  

محسنی با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه مناسب‌سازی این سازمان گفت: گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف هر ساله در زمینه مناسب‌سازی به دولت ارائه می‌شود تا نشان دهد چقدر دستگاه‌ها در مناسب‌سازی اماکن خود تلاش کرده‌اند.  

وی ادامه داد: در این رابطه متأسفانه آمار و ارقام خوبی از وضعیت مناسب‌سازی توسط دستگاه‌ها وجود ندارد، سازمان بهزیستی ۶۵ درصد و سایر دستگاه‌ها به طور متوسط کمتر از ۳۰ درصد توانسته‌اند موارد قانونی مناسب‌سازی را پیاده‌سازی کنند.  

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین مناسب‌سازی و تهیه وسایل مورد نیاز معلولان و سالمندان در منازل در حوزه توانبخشی نیز از سال آینده در دستورکار قرار گرفته است.  

وی افزود: برای اینکه عزم ملی را در بحث مناسب‌سازی اماکن داشته باشیم، همه آحاد جامعه ضروری است که در این موضوع ورود کنند، از طرفی در بند اول لایحه حمایت از حقوق معلولان، مناسب‌سازی، تردد و تحرک‌پذیری آثار این افراد در محیط‌های عمومی تأکید شده است و همه دستگاه‌ها و حتی دهیاری‌ها در محیط‌های عمومی به رعایت این موارد موظف شده‌اند.  

محسنی گفت: متأسفانه در بحث اشتغال ۳ درصدی معلولان در دستگاه‌های دولتی، سازمان بهزیستی مطالبه‌گری مناسبی نداشت، چون در لایحه بر آن تأکید نشده بود، اما به دلیل اینکه بحث مناسب‌سازی در لایحه حمایت از حقوق معلولان بر الزام آن تأکید شده، می‌توانیم بهتر ورود کنیم.

وی افزود: در این ماده قانونی حتی تأکید شده پایان کار برای ساختمان هایی که این مناسب‌سازی را رعایت نکرده‌اند، صادر نشود.  

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ارتقای آگاهی مردم و نهادینه کردن فرهنگ مناسب‌سازی برای فراهم کردن شرایط بهتر ضروری است و با وجود اینکه مباحث‌ اجتماع‌محور را دنبال می‌کنیم، افراد معلولی که از محیط اجتماعی محروم شوند، در معرض آسیب‌های روانی نیز قرار می گیرند، بنابراین باید شرایط مناسب را برایشان فراهم کنیم.  

محسنی با اشاره به سامانه پیامکی معبر، گفت: این سامانه ارزیابی و رصد خوبی از سازمان‌های دولتی خواهد داشت تا مشخص شود تا چه میزان در مناسب‌سازی اماکن موفق بوده‌اند. در این زمینه در حوزه حمل و نقل عمومی، مناسب‌سازی خودروها حتی به عنوان ۲ واحد درسی در دانشگاه‌ها، اقدامات پژوهشی در دست اجراست.  

وی گفت: جامعه سالمندی، معلولان، جانبازان، افرادی که آسیب‌های موقتی دارند و زنان باردار، جمعیت بالایی هستند که باید اقدامات مناسب‌سازی و تحرک‌پذیری آنها فراهم شود تا به دور کردن استرس و اضطراب در این جامعه کمک شود.  

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.