استاد حوزه و خطیب دینی گفت: امتیاز جشنواره عمار را به فرآیند تولیدات موفق می‌دهم برای من کلمه «مردمی بودن» عمار بیشتر از محصولات آن ارزش دارد. خیلی‌ها عمارگونه سر و صدا راه انداختند اما بعد از مدتی مشخص شد تصادفی در این مسیر آمده‌اند!

پناهیان: خیلی‌ها عمارگونه سر و صدا کردند اما ضدانقلاب شدند

به گزارش «قدس آنلاین»،   پنجمین روز جشنواره مردمی فیلم عمار  در سالن‌های اکران فیلم سینما فلسطین برگزار شد.

در میان آثاری که در روز پنجمین جشنواره اکران شد می‌توان به «who is hussain»، «مجاهدت‌های خاموش»، «به نام آزادی»، «هزار و یکمین سنگر»، «یک شهر یک قیام»، «فاستقم»، «شیخ صباح»، «کنده دیگر دود نمی‌کند»، «وقتی آمد...»، «فضیلت ابدی»، «تک تیراندازان زینب» و ... اشاره کرد.

از دیگر برنامه‌های جشنواره کارگاه آموزشی «میزانسن در فن مصاحبه مستند» با تدریس محمد دیماسی در سالن ۳ سینما فلسطین بود.

مستند «who is hussain» در مدت زمان ۲۴ دقیقه روز گذشته از ساعت ۱۳ تا  ۱۴:۱۰ دقیقه در سالن شماره دو نمایش داده شد. این مستند به معرفی امام حسین(ع) در بستر روز اربعین پرداخته است. حسینی که انسان‌ها را فارغ از ملیت‌های مختلف، زیر یک پرچم جمع کرده، ملیت‌هایی با زبان های مختلف که زبان مشترک همه آن‌ها حسین است. هر کس از نگاه خودش امام حسین(ع) را شناخته، یکی از او درس شناخت حق و باطل و دیگری مبارزه با ظالم را آموخته است.

در پایان مستند که به کارگردانی مهدی هادی تولید شده، هر کس با هر نژاد و قومیتی از موعودی می‌گوید که همراه عیسی مسیح ظهور می‌کند و جهان را از ظلم نجات خواهد داد.

همچنین مستند «به نام آزادی؛ زینبیه پایتخت مقاومت»، در مدت زمان ۴۴ دقیقه از ساعت ۱۴:۲۰ تا ۱۵:۳۰ دقیقه در سالن شماره دو نمایش داده شد. صبح روز ششم بهمن ماه ۱۳۶۰، گروهک تروریستی اتحادیه کمونیست‌های ایران به شهر آمل حمله می‌کند. این اقدام تروریستی با مقاومت سپاه، بسیج و مردم قهرمان شهر آمل شکست می‌خورد و از آن روز به بعد شهر آمل به شهر هزار سنگر ملقب می‌شود.

«هزار و یکمین سنگر» مستندی درباره شهید طاهره هاشمی نوجوان ۱۴ ساله است که در میانه درگیری‌های شهر آمل، زمانی که سعی داشت برای مجروحین دارو ببرد، مورد اصابت گلوله تروریست‌ها قرار گرفت و به شهادت رسید. این مستند به کارگردانی امیرحسین نوروزی و تهیه کنندگی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تولید شده است.

کار دیگر نیز «یک شهر یک قیام» بود که در مدت زمان ۳۰ دقیقه ۱۹:۲۰ تا ۲۱ در سالن شماره یک نمایش داده شد. چاپ مقاله توهین آمیز در روزنامه اطلاعات مورخ ۱۷ دی ماه ۱۳۵۶ با عنوان ایران و استعمار سرخ و سیاه باعث واکنش مردم و طلاب قم شد. بعد از قیام مردم قم، مردم شهرهای دیگر ایران نیز در یادبود شهدای قیام قم، قیام کردند و نهضت چهلم ها، کشور را فراگرفت.

مستند «یک شهر یک قیام» به کارگردانی امیرحسین خلیلی به موضوع قیام مردمی ۱۹ دی ماه سال  ۵۶ و اهانت روزنامه اطلاعات به ساحت امام خمینی (ره) می‌پردازد. این مستند، روایتی از جرقه فاز نهایی مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی است که سیزده ماه پس از آن، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

از جمله شخصیت‌هایی که در این روز از نمایشگاه بازدید داشتند، می‌توان به برخی هنرمندان از جمله جعفر دهقان و شخصیت‌های علمی مثل مهدی کچوئیان اشاره کرد.

بخش «یک روز یک تجربه» نیز به بازخوانی تجربه رضا برجی در مستند مادران صربرنیتسا اختصاص داشت.

*پناهیان: امتیاز «جشنواره عمار» را به فرآیند تولیدات موفق می‌دهم

از جمله مهمترین برنامه‌های سومین روز برگزاری جشنواره عمار سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه در نشستی که با تأخیر زیاد برگزار شد، به موضوع فنون فیلم‌سازی اسلامی پرداخت.

پناهیان در این نشست که البته با تأخیر و جمعیت زیاد برگزار شد، طی سخنانی عنوان کرد: اکثر افراد در چنین موقعیت‌هایی از یک کار هنری یا فیلم خوب صحبت می‌کنند و در مقام نقادی عیب و ایرادهای کارها را می‌گیرند البته نقد به جا مایه رشد است یا یک فیلم خوب گاهی تحسین و برجستگی‌های آن باید تشویق شود حتی یک کتاب خوب و محصول و موسیقی خوب نیز همینطور است اما گاهی که از هنر اسلامی و انقلابی صحبت می‌شود توجه‌ها بیشتر به نتیجه و محصول می‌رود با این حال من تمایل دارم درباره فرآیند تولید یک فیلم خوب صحبت کنم.

وی در ادامه افزود: نقد یک محصول فرهنگی و فیلم کار دشواری است من هم نمی‌توانم به راحتی به نقد آثار به ویژه در عمار بپردازم چون هم فیلم‌ها را ندیده‌ام و هم ترجیح می‌دهم نقد نکنم شاید توافق حاصل نشود، ساده ترین کار این است که نگاه کنیم جایی اگر حجابی رعایت نشده یا بی فرهنگی شده نقد کنیم اما اینکه واقعا یک محصول فرهنگی، هنری و مشخص را نقد کنیم کار دشواری است بنده خودم خیلی اوقات سر نقد فیلم‌های خوب با افراد متعهد و مقید هم به توافق نمی‌رسم.

گاهی برخی آثار به ظاهر ارزشی و خوب هستند اما در دراز مدت آثار مخربی دارند باید مراقب این آثار بود

پناهیان با اشاره به اینکه گاهی

برخی آثار به ظاهر ارزشی و خوب هستند اما در دراز مدت آثار مخربی دارند باید مراقب این آثار بود، گفت: گفت‌وگوی نقادانه برای هر اثر هنری لازم است اما راه حل نهایی نیست چرا که به راحتی تفاهم حاصل نمی‌شود.

وی اظهار داشت: ما هنوز نتوانسته‌ایم تربیت انسان‌هایی مثل سلحشورهای دوران دفاع مقدس را برعهده بگیریم، این افراد در جبهه‌ها افراد متفاوتی نبودند اینها هم تربیت شدند اما ما باید فرایند تربیت را باز طراحی کنیم ما به فرآیندها نپرداختیم به محصول توجه کردیم. شهدایی که از آنها امروز نام می‌بریم فرآیند تربیتشان مهم بوده است.

پناهیان با بیان اینکه امتیاز جشنواره عمار را بیشتر از تولید محصولات خوب به فرآیند تولید محصولات خوب می‌دهد، یادآور شد: این امتیاز برجسته‌تر از تولید چند محصول خوب است ما باید چرخه تولید را بدست بیاوریم، برای من کلمه «مردمی» بودن عمار بیشتر از محصولات آن ارزش دارد خیلی‌ها عمارگونه صروصدا راه می‌اندازند اما بعد مشخص می‌شود تصادفی در این مسیر قرار گرفته‌اند و در طول انقلاب به ضدانقلاب‌هایی تبدیل شده‌اند این نمونه‌ها کم نیستند اما کمشان مشهورند.

وی در ادامه یادآور شد:‌هنرمند در فرآیند تولید خیلی مهمتر از محصول هنری است برعکس آنچه در بازار نقد می‌گویند که چرا فیلمساز را نقد می‌کنی، فیلم را نقد کن! ما با این فیلم باید فکر فیلمساز را بفهمیم. بنابراین یکی از بهترین نقدها همین است که نقبی به فرآیند زده شود.

پناهیان همچنین توضیح داد: یکی از بهترین راهکارها برای یک فرآیند تولید فیلم خوب جمعی کار کردن است مثل کار عماری‌ها این حرکت خودجوش مردمی و انگیزه‌های شخصی انقلابی واقعا ارزشمندتر است. جمعی کار کردن به معنای این نیست که بگوییم یک کارگردان، تهیه کننده، فیلمبردار و صدابردار تیمی کار می‌کنند بلکه منظور این است که به جای یک نفر، مثلا سه نفر این فیلم را ساخته باشند. ما نیازمند تیم‌های مستندساز هستیم نتیجه جمعی کار کردن پخته تر شدن کار است. این باعث پخته تر شدن کارگردان‌ها و رشد کردن آنها می‌شود.

در پایان این نشست نیز پرسش و پاسخ بین حضار و حجت‌الاسلام پناهیان برگزار شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.