طی چند روز اخیر هموطنان اهوازی بطور ناگهانی با قطعی آب روبه‌رو شدند و همین امر مشکلات فراوانی را برای آنها بدنبال داشت.

تصفیه خانه ها فرسوده؛ مردم اهواز نگران قطع آب

قدس آنلاین- علیرضا لعل اکبری: مسؤولان شرکت آب و فاضلاب اهواز علت بروز چنین مشکلی را نقص فنی  تصفیه‌خانه شماره دو اهواز اعلام کردند و وعده دادند که بزودی به قطعی ۲۴ ساعت مردم اهواز پایان خواهند داد.

در همین حال آخرین خبرها از اهواز حاکی است که این شرکت نسبت به تعمیر و رفع نقص فنی اقدام کرده و در حال حاضر این تصفیه خانه وارد مدار شده است.

قطعی چند روزه آب در اهواز در حالی اتفاق افتاد که در اوایل تیرماه امسال نیز بدلیل بروز مشکلات فنی در تأسیسات این تصفیه خانه اهالی برخی مناطق شهر اهواز مانند کوی صادقیه، باهنر، آخر آسفالت، سپیدار و فاز ۲ پاداد شاهد قطعی و افت فشار آب بودند.

نقص فنی تصفیه خانه ای که بیشترین آب را تولید می‌کند!

مدیر روابط عمومی شرکت آبفای اهواز در خصوص قطع ناگهانی آب و مشکل چند روزه مردم برای تأمین آب آشامیدنی، اظهار می‌دارد: نقص فنی تصفیه خانه شماره ۲ اهواز که آب ۷۰ درصد شهر شامل مناطق غرب و قسمتی از شرق را تأمین می‌کند علت بروز این مشکل بوده است.

 پژمان کیماسی به «ایسنا» می‌گوید: تصفیه خانه شماره ۲ قدیمی است و باید بازسازی شود و بازسازی آن هم نیازمند اعتبارات است.

عمر تصفیه خانه های اهواز سال‌هاست تمام شده

در همین حال معاون فنی و توسعه شرکت آب و فاضلاب اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: عمر تصفیه خانه‌های اهواز سال‌هاست که تمام شده و وضعیت تصفیه خانه‌های اهواز بحرانی است.

حمید محمودی عابد با اشاره به قدمت تصفیه خانه‌های اهواز اظهار می‌دارد: تصفیه خانه شماره یک در سال ۱۳۴۸ ساخته و وارد مدار شده که عمری ۴۸ ساله دارد و با اینکه عمر مفید خود را گذرانده است اما روزانه ۱۰۰ هزار مترمکعب آب تولید می‌کند!

وی می‌افزاید: تصفیه خانه شماره دو نیز در زمان جنگ بصورت نیم ساخت، ساخته شد و در حال حاضر عمر آن نیز به سر رسیده و هرچند وقت یکبار با مشکل روبروست اما با این حال روزانه ۳۶۰ هزار مترمکعب آب تولید می‌کند.

بحران پیش رو وی تصریح می‌کند: مشکلات و وضعیت تصفیه خانه با مستندات مربوطه به مقام‌های استان و مجموعه آب و فاضلاب کشور داده شده و آنان از این وضعیت اطلاع دارند.

معاون فنی و توسعه شرکت آب و فاضلاب اهواز می‌افزاید: طرح‌های مصوب شده‌ای وجود دارد اما فقط در حد طرح باقی مانده‌اند و بارها با صدای بلند گفته‌ایم که اگر وضع به همین منوال ادامه یابد شاهد ناگهانی از کار افتادن تصفیه خانه های اهواز خواهیم بود که این امر بحران بدنبال خواهد داشت.

ضرورت ساخت ۳ تصفیه خانه

وی با تأکید برضرورت ساخت ۳ تصفیه خانه جدید با توجه به جمعیت اهواز می‌گوید: باید تصفیه خانه شماره یک با ظرفیت ۲۰۰ هزار و تصفیه خانه شماره ۲ با ظرفیت ۳۶۰ هزار و تصفیه خانه شماره ۳ در منطقه گلستان با ظرفیت ۳۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز ساخته شود.

وی با اشاره به وضعیت تصفیه خانه شماره ۲ اهواز می‌گوید: مشاوران خارجی با مشاهده وضعیت این تصفیه خانه اعلام کردند که عمر آن به سر رسیده و باید با بلدوزر تخریب و دوباره ساخته شود!

معاون فنی و توسعه شرکت آب و فاضلاب اهواز اظهار می‌دارد: برای ساخت مجدد تصفیه خانه شماره ۲ در سال ۸۹ مناقصه‌ای انجام شد و بدنبال آن موافقت نامه بانک جهانی نیز در این خصوص گرفته شده بود اما بدلیل تحریم‌ها این موافقت نامه باطل شد.

پولی برای ساخت تصفیه خانه داده نشد

وی به تأمین اعتبارات داخلی برای ساخت این تصفیه خانه اشاره می‌کند و می‌افزاید: تلاش‌هایی برای جذب اعتبارات داخلی صورت گرفت اما متأسفانه پولی برای ساخت داده نشد.

وی مطالعات ساخت تصفیه خانه ها در اهواز را یادآور می‌شود و می‌گوید: مطالعات صورت گرفته اما در مرحله جذب سرمایه گذار با مشکل مواجه هستیم.

محمودی اظهار می‌دارد: ساخت ۳ تصفیه خانه در اهواز افزون بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این رقم در طرح‌های عمرانی دولت رقم بالایی است.

وی تصریح می‌کند: از طریق فاینانس، ساخت تصفیه خانه های مورد نیاز این شهر امکان پذیر است با این حال امید می‌رود با همکاری مسؤولان و بهره‌گیری از فناوری‌های وابسته و متخصصان داخلی و خارجی بتوان تصفیه خانه های مناسبی برای اهواز ساخت.

انتظار از مسؤولان

با این حال مردم اهواز از مسؤولان انتظار دارند تا نسبت به رفع مشکلات تصفیه خانه‌های شهر در کوتاهترین زمان ممکن اقدام های اساسی صورت بگیرد تا آنان با مشکل ناگهانی قطع آب روبرو نشوند.

آنان همچنین امید دارند با تدابیر دولت برای رفع مشکلات، تأمین آب آشامیدنی به دیگر دغدغه‌های معاش روزانه آنان افزوده نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.