تبریک سال نو ازسوی وزارت توسعه اجتماعی آرژانتین با یک نقشه این کشور بدون جزایر'مالویناس'(آرژانتین و انگلیس بر سر حاکمیت آن دعوا دارند)، دیروز(دوشنبه) موجب جنجال در این کشور آمریکای جنوبی شد.

جنجال در آرژانتین به دلیل چاپ نقشه این کشور بدون جزایر مالویناس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ازروزنامه ال موندو، وزارت توسعه اجتماعی در آخرین روز سال ۲۰۱۶ درشبکه های اجتماعی در متنی بر روی یک زمینه آبی‌ که نقشه آرژانتین بدون جزایر مالویناس دراقیانوس اطلس جنوبی دیده می‌ شود، نوشت :'سال ۲۰۱۷، ما را متحد و در صلح پیدا کند. سال نو مبارک' .
دراین رابطه، وزارتخانه مذکور تحت ریاست «کارولینا استانلی»، روز دوشنبه طراحان این کارت پستال را مقصر این اشتباه دانسته و به طور عمومی‌ عذرخواهی کرد، اما مخالفان دولت و رزمندگان سابق که در این جزایر علیه انگلیسی‌ ها جنگیده بودند، عذرخواهی ها را نپذیرفته و دولت را مورد انتقاد قرار دادند.
«گوستاوو پیریچ» عضو انجمن رزمندگان مالویناس، این اشتباه وزارتخانه را 'وحشتناک' قلمداد کرده وگفت: این تنها مسئله ای نیست که ما را در مورد حاکمیت نگران می‌ کند. به نظر می‌ رسد که آنها در حرکت شدید به سوی ترویج همه موانعی که توسعه اهالی این جزایر را دشوار می‌ سازد، هستند.
این انجمن اعلام کرده که امروز بمناسبت صد و هشتاد و چهارمین سالروز اشغال این جزایر از سوی انگلیسی‌ ها، تظاهراتی را درمیدان مشهور '۲ می'‌ در شهر بوئنوس آیرس برگزار خواهند کرد.
دراین رابطه، «آلیسیا کاسترو» سفیر سابق آرژانتین در انگلیس، نبود جزایر مالویناس در نقشه کارت تبریک کارولینا استانلی را 'غیر قابل قبول' قلمداد نمود.
کاسترو درصحبت با شبکه رادیو ۱۰ آرژانتین گفت :'نتوانستم بخوابم و با دیدن یک نقشه ناکامل شوکه شده ام. معمولاً این کار را انگلیسی‌ ها انجام می‌ دهند. من هیچ دولت آرژانتینی را ندیدم که یک نقشه بدون جزایر مالویناس منتشر کند'.
درروز ۱۳ سپتامبر، آرژانتین و انگلیس در بوئنوس آیرس بر سر همکاری در توسعه سوخت نفتی‌ و گازی، شیلات، بازرگانی، ناوبری و حمل و نقل هوایی تجاری به توافق رسیدند، بدون اینکه مساله حاکمیت این جزایر را مورد بررسی قرار دهند، موردی که انتقاد مخالفان دولت را بر انگیخت.
دوره جدید روابط آرژانتین و انگلیس در زمان ریاست جمهوری «مائوریسیو ماکری» در حالی‌ آغاز شده که دولت های «نستور و کریستینا کرچنر» (۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ )، با لحن شدیدی خواهان گفت و گو بر سر حاکمیت این جزایر با انگلیس بودند.
جزایر مورد مناقشه مالویناس که انگلیسی‌ ها آن را 'فالکلند' نام می‌ برند، تاکنون یک مانع جدی در گسترش روابط لندن با بوئنوس آیرس شمرده شده است.
از زمان پیروزی مائوریسیو ماکری در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی، بوئنوس آیرس رویکرد نسبتا ملایم تری در مورد مساله چالش برانگیز مالویناس در پیش گرفته و حتی خواستار احیای روابط با لندن شده است.
دولت انگلیس تصریح کرده است که 'مردم جزایر فالکلند در همه پرسی که صورت گرفت، نظر خودشان را در مورد سرزمینشان بیان داشتند و باید به این مساله احترام گذاشته شود'.
در همه پرسی سال ۲۰۱۳ میلادی که در این مجمع الجزایر برگزار شد، ساکنان این جزایر به طور گسترده حمایت خود را از وابستگی سرزمین خود به نظام پادشاهی بریتانیا اعلام کردند.
مجمع الجزایر مالویناس یا فالکلند در ۱۳ هزار کیلومتری خاک بریتانیا و ۴۰۰ کیلومتری جنوب شرقی‌ سواحل آرژانتین قرار دارد. این جزایر، از دو جزیره بزرگ فالکلند غربی و شرقی و صدها جزیره کوچک دیگر تشکیل شده است و انگلیسی ها این جزایر را در سال ۱۸۳۳ میلادی اشغال کردند.
دولت آرژانتین، جزایر مذکور را که هم اینک نزدیک به ۳۳ هزار نفر جمعیت دارد منطقه ای اشغال شده می داند که مالکیت آن باید به این کشور بازگردانده شود، اما انگلیس این مساله را رد می کند.
در سال ۱۹۸۲ میلادی آرژانتین به این جزایر حمله کرد اما انگلیس در جنگی شدید و کوتاه مدت (۷۴ روز) که حدود ۹۰۰ کشته داشت (۶۴۹ آرژانتینی و ۲۵۵ انگلیسی) دوباره جزایر را پس گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.