در آئین پایانی دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب مطرح شد: «اخلاق» موضوعی است که امروز در ادبیات کم داریم.

مجاهدی: «اخلاق» موضوعی است که امروز ادبیات کم دارد/ قبادی: نشانه رفتار عفیفانه می‌تواند حجاب باشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، آئین پایانی دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب در تالار رودکی با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، حجت‌الاسلام شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی،‌اسماعیل آذر، محمدعلی مجاهدی و جمعی از شاعران برگزار شد.

* قبادی: نشانه رفتار عفیفانه می‌تواند حجاب باشد

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در این مراسم اظهار داشت:‌ امیدوارم شاهد این باشیم که در شکل و قالب‌های مختلف این رویداد مهم سرعت بیشتری به خود بگیرد. سال گذشته در اولین دوره برخی از ما سوال می‌کردند که ارتباط موضوع عفاف و حجاب و کنگره شعر با حوزه مد لباس و کارگروه ساماندهی در ارشاد چیست.

وی در این باره توضیح داد:‌ اساساً‌ ما زمانی می‌توانیم در فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی موفق باشیم که مبانی نظری با بهره‌گیری از روش‌های هنرمندانه به ویژه شعر نمود یابد و جامعه را اغنا کنیم که اگر اقدامات اجرایی رخ می‌دهد بر مبنای باور و اساس فکری اعضای جامعه است.

به گفته قبادی کنگره در جهت تبیین و ایجاد شرایط مناسب همسو با ارتقاء باورهای مردم به موضوع مهم عفاف و حجاب پرداخته است. ما حجاب را به عنوان نمادی از رفتار عفیف جامعه یاد می‌کنیم. به عبارتی نشانه رفتار عفیفانه حجاب می‌تواند باشد اما تأکید ما در بین مردم رفتار عفیفانه است.

دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه اگر در دنیا استقلال ایران را مثال می‌زنند و یکی از موضوعاتی که موجب پایداری ما شده استقلال و عفاف است،‌گفت: باید بدانیم یکی از فاکتورهای استقلال ما اغنای فکری و ارتباط عمیق جامعه با باورها و اعتقاداتمان است که در رفتارهای عمومی مردم و پایداری از ارزش‌ها مفید واقع شده و توانسته استقلال را حفظ کند نه تنها در داخل بلکه در دنیا نیز زبانزد هستیم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اگر جوانان ما در دنیا سینه خود را مقابل آماج حملات دشمنان قرار می‌دهند این همان باور جامه به موضوعات ارزشی است، در این راستا کنگره ملی شعر عفاف و حجاب تلاش داشته موضوع شعر را در ترویج این رفتار عفیفانه نمایان سازد و در ادامه به کار گیرد تا در جامعه همواره این رفتار مورد عنایت باشد.جوانان ما نیازمند آن هستند تا از ادبیات، هنر و شعر در جهت اغنای بیشتر بهره‌مند شوند. ما نیازمند تولید ادبیات در حوزه‌های مختلف هستیم و باید در جهت افزودن واژگان حرکت کنیم.

قبادی با بیان اینکه از کمبود واژگان و غنای ارزشمند در جهت تبیین مبانی دچار خلاء هستیم،‌گفت: تولید محتوا و قطعات ادبی مهم شمرده می‌شود در سایر هنرها شکاف و فاصله را به دلیل ناکافی بودن کلام حس می‌کنیم بر این مبنا این کنگره سعی دارد این فاصله را کم و به حداقل برساند چرا که برای ما شاید مناسب نبود به عنوان یک کشور اسلامی در این بخش متوقف باشیم. از این رو در کنار فعالیت‌های علمی و فرهنگی تلاش داریم تا خلاء‌ها را پر کنیم. مایه افتخار است که جوانان ما در حال ترمیم فضای شکاف هستند.

وی در پایان عنوان کرد: 17 دی ماه سالی که رضاخان دستور ننگین کشف حجاب را صادر کرد، نمی‌دانست که ادیبان ما در روزهای نه چندان دور اشعاری را در راستایی مانایی این مفهوم دینی می‌سرایند.

* آذر: تمام خسارت‌هایی که در عالم می‌بینیم به خاطر نیندیشیدن است

در ادامه اسماعیل آذر با بیان اینکه انسان امروز باید بسیار تلاش و کار کند مصرف کند، خرید کند،‌ گفت: در کنار این‌ها تلاش می‌شود تا انسان اندیشه نداشته باشد و این بزرگ‌ترین خسارت به بشر امروز است. تمام خسارت‌هایی که در عالم می‌بینیم به خاطر نیندیشیدن است.

آذر با بیان اینکه از سال 1965 به بعد کشورها شروع به رسیدن استقلال کردند گفت: خوشبختانه ما هیچ وقت زیر یوغ استعمار نبودیم اما سایر کشورها را می‌بینیم که استعمار دست از آنها بر نمی‌دارد حتی در سفری که به مالزی داشتم دیدم آنها به انگلیسی صحبت می‌کنند و تمام تابلوها به همین زبان است. می‌بینید که استعمار روی خط و زبان هم نفوذ کرده است و ا ز هر طریق در جهت احاطه کردن نفوذ می‌کند.

وی به جریانات پسامدرن و تأثیر آنها نیز اشاره کرد و گفت:‌ این جریانات راه انسان امروز را به آسمان بسته است اما باید بدانیم منظور از عفاف تنها پوشش نیست. اگر ما رعایت عفاف در کلام، داد و ستد،‌مراوده با دوستان، امانت‌داری و همه را داشته باشیم،‌همه در حوزه عفاف است. نه در کشور ما بلکه در همه جهان اینگونه است عفاف و پوشش یکی از مزایای این کنگره است. عفاف در کلام،‌ گفتار و اندیشه شاخه‌های دیگر مسئله عفاف هستند و یکی از امتیازات ما  این است که فکر کنیم، بیندیشیم چرا که اندیشه است که انسان را  از بدی دور و به نور و نیکی هدایت می‌کند.

* مجاهدی: «اخلاق» موضوعی است که امروز ادبیات ما کم دارد

محمدعلی مجاهدی از شاعران برجسته کشورمان هم در این مراسم با بیان اینکه همه زیبایی‌ها، عفاف‌ها، پاکدامنی‌ها به نقطه هوالجمیل و یحب‌الجمال باز می‌گردد،‌اظهار داشت: آن چیزی که امروز ادبیات ما کم دارد، اخلاق است، آن زیبایی‌هایی که در گستره اخلاق دیده می‌شود و آنها در نهایت هنرمندی به تصویر کشید. یکی از نکات موضوع عفاف است.

وی افزود:‌ اصولاً جمال و زیبایی آن هم جمال جمیل ازلی در ذاتش ستاریت علاوه بر آن مسطور بودن وجود دارد، حسن مسطور باید باشد. در حالی که حسن پرده در شود و در ملاء عام جلوه‌گری کند پس از چندی جاذبه دلربایی خود را از دست می‌دهد بنابر این حسن باید مسطور بماند.

به گفته مجاهدی لحظه به لحظه تمام شئون و مراتبی که در تجلی وجود دارد منحصر به خرد است هر چیز که لباس وجود پوشید منحصر به فرد است دومی ندارد.

وی در پایان یک شعر خواند.

* شاهمرادی: حجاب تنها پوشاندن نیست بلکه نگاه‌داشتن است

حجت‌الاسلام شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این مراسم در سخنانی اظهار داشت:‌حضرت آقا می‌فرمایند آنچه ماندگار و اثرگذار است آن چیزی است که با هنر تنیده می‌شود؛‌اگر یک مفهوم بسیار زیبا و بالا به عنوان حیا، عفاف و حجاب بخواهد در باور ما متبلور شود باید همراه با هنر باشد و یکی از بهترین چیزهایی که می‌تواند آن را ماندگار کند هنر، شعر و ادبیات است.

به گفته این مقام مسئول ما یک زیرمجموعه‌ای به عنوان حیا داریم که اگر درست باشد بر روی آن  عفاف بنا می‌شود و اگر درون انسان ساری و جاری باشد لاجرم در پی او حجاب می‌آید حجاب ارزش‌گذاری برای یک مسئله با ارزش است بنابر این حجاب تنها پوشاندن نیست بلکه نگاه‌داشتن است.

وی به باور ایرانیان از دیرباز تا کنون اشاره کرد و آن را مبنی بر اصل عفاف و حجاب دانست و گفت: بی‌عفتی و بی‌حجابی دلیل می‌خواهد ولی حیا داشتن متناسب با فطرت انسانی و باور هر موجود است. امیدوارم این کنگره در همین نقطه ختم نشود و شروعی برای کارهای بیشتر و بهتر باشد که در عامه مردم اثر گذارد. شورای فرهنگ عمومی وظیفه‌مند است این مسائل را در عامه مردم زنده نگاه دارد و به آن اجر و قرب دهد.

وی در پایان سخنان خود به مصوبه‌ای در این راستا در شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد که همه دستگاه‌ها را وظیفه‌مند کرده تا به این موضوع و مصوبه عفاف و حجاب توجه داشته باشند و متذکر شد نه با دستورالعمل و نه مصوبه هیچ وقت عفاف و حجاب جاری و ساری نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.