سمنان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به سرمای نیمه دوم سال جاری سرمازدگی محصول گندم این استان را حدود ۱۵ درصد پیش بینی کرد و گفت: هنوز میزان خسارت وارد شده مشخص نیست و تا فصل برداشت معلوم می شود.

پیش بینی سرمازدگی ۱۵ درصد گندم سمنان/میزان خسارت وارد شده مشخص نیست

به گزارش قدس آنلاین، سید حسن میرعماد افزود: برای سال زراعی ۹۵-۹۶ در بیش از ۲۱ هزار و ۴۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان گندم به صورت آبی و در هشت هزار و ۵۰۰ هکتار گندم به صورت دیم کشت شده است.

وی خاطرنشان کرد: با ارایه برنامه های مدیریت آبیاری و تغذیه بهینه بذر گندم در چندماه مانده به برداشت گندم، می توان در کاهش خسارت های وارد شده قدم های مؤثری برداشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: گندمکاران استان در سال زراعی گذشته ۱۰۷ هزار تن گندم برداشت کردند که ۹۹ هزار تن از آنان خریداری شد و پیش بینی می شود تولید گندم در سال زراعی ۹۵- ۹۶ به ۱۱۰ هزار تن برسد.

وی اضافه کرد: با هدف نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، در سال زراعی ۹۵- ۹۶ محصول جو در بیش از ۱۳ هزار و ۷۹۱ هکتار به صورت آبی و در سه هزار و ۸۰۰ هکتار نیز به صورت دیم کشت شد.

میرعماد با بیان این که برف و سرما به ۲۵ تا ۳۰ درصد از درختان سیاه ریشه در استان سمنان خسارت وارد کرده است، گفت: انتظار می رود با هرس درختان و اقدام های پیشگیرنه، از ادامه روند سرمازدگی درختان جلوگیری شود.

وی افزود: به دلیل برداشت به موقع محصول چغندر قند در منطقه کالپوش شهرستان میامی، خسارت قابل توجهی به چغندرکاران این مناطق وارد نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: زیتون، انار، انگور و محصولات گلخانه ای در مواجهه با سرما و برف آسیب پذیر هستند که کشاورزان با اجرای برنامه های راهبردی، می توانند از افزایش سرمازدگی درختان و محصولات زراعی جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.