قم- یکی از مراجع تقلید گفت: در مملکتی که ولی‌فقیه وجود دارد، اختلاف وجود ندارد، بحث و گفت‌وگو و مناظره اشکالی ندارد ولی اینکه مسائل را به جامعه بکشانیم و علیه دیگری سخن بگوییم نباید وجود داشته باشد.

برای حفظ انقلاب باید وحدت را حفظ کرد/ در مملکتی که ولی فقیه دارد نباید اختلاف وجود داشته باشد

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر چهارشنبه در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار کرد: امام خمینی(ره) می‌فرمودند برای حوزه‌ها استاد اخلاق معین کنید و جلسه وعظ و پند و اندرز تشکیل دهید، زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند خود به خود مهذب شود.

وی خاطرنشان کرد: تهذیب اخلاق به استاد نیاز دارد، اگر حوزه از مربی اخلاق در جلسات پند و اندرز خالی شود، محکوم به فنا است.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت وجود استاد اخلاق گفت:‌ باید فکر شود چگونه برای علم فقه و اصول به مدرس نیاز دارد و برای هر علم و صنعتی به استاد نیاز است، بنابراین تعلیم و تعلم نیز به استاد نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: انسان تا پایان عمر به موعظه و تهذیب نفس نیاز دارد، برخی فکر می‌کنند محتاج چیزی نیستند، در حالی که انسان تا آخر عمر نیاز به درس و تهذیب نقش داریم.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به جایگاه نهج البلاغه گفت:‌ غواصی می‌خواهد تا از این دریا گوهرهایی را استخراج کند، بخش مهمی از نهج‌البلاغه در الهیات و خداشناسی است.

وی عنوان کرد: بخشی از نهج‌البلاغه موعظه، پند و نصیحت است، هیچ انسانی نباید احساس کند که از موعظه بی‌نیاز است، پیامبر اکرم(ص) به جبرئیل بیان کرد، من را موعظه کن.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: امام علی(ع) در سخنی به امام حسن(ع) فرمودند، تقوا داشته باش و دلت را آباد کن، قلب در قرآن و روایات مرکز روح انسان است، همانطوری که باران بهاری زمین را احیا می‌کند و از زمین محصول به وجود می‌آید، موعظه نیز دل را زنده می‌کند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) همواره به وحدت و اتحاد تأکید داشتند و این انقلاب با وحدت به وجود آمده است، گفت: برای حفظ انقلاب باید وحدت را حفظ کنید، در مملکتی که ولی فقیه است، اختلاف وجود ندارد، بحث و گفت‌وگو مناظره اشکالی ندارد ولی اینکه مسائل را به جامعه بکشانیم و علیه دیگری سخن بگویند، نباید باشد.

آیت‌الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: آیت‌الله خامنه‌ای بیان می‌کنند، نمی‌گوییم بحث و مناظره نکنید، ولی باید طوری باشد که به جامعه کشانده نشود، چرا اختلاف درست می‌کنید.

وی عنوان کرد: وحدت و اتحاد بسیار خوب است و باید در کل قشرها وجود داشته باشد و فصل الخطاب برای ولی فقیه است، در مکان‌ها و کشورهای دیگر اختلاف است ولی در ایران نباید وجود داشته باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به وجود کلمه حکمت در قرآن گفت: حکمت به معنای ارزش‌ها و اصولی است که در زندگی باید وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.