نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: این سخن که برخی می‌گویند ما امسال حج نخواهیم داشت، حرف درستی نیست؛ تصمیم‌گیریها در این حوزه متمرکز و با رعایت عزت و مصالح مردم کشورمان انجام می‌شود.

اولویت حضور در مراسم حج، حفظ عزت مردم است

به گزارش «قدس آنلاین»،  حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج به اخبار منتشر شده مبنی بر دعوت وزیر حج عربستان از جمهوری اسلامی ایران برای مذاکرات حج اشاره و اظهار کرد: متاسفانه عده‌ای همین مسئله را بهانه قرار دادند تا هجمه‌های خود را بار دیگر نسبت به حج و سازمان حج و زیارت آغاز کنند که این کار خلاف مبانی و آموزه‌های دینی است.

وی با تاکید بر اینکه امور حج و زیارت در کشور متولی دارد، افزود: مقام معظم رهبری حفظه‌الله تعالی در امور حج و زیارت نماینده تعیین کرده‌اند تا بر اساس منویات ایشان امور مربوط به حج و زیارت سیاستگذاری و اجرا شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عنوان کرد: این سخن که برخی مطرح می‌کنند و می‌گویند ما امسال حج نخواهیم داشت، حرف درستی نیست؛ ما سال گذشته نیز نمی‌خواستیم حج تعطیل شود و اگر به مطالب هیئت اعزامی توجه می‌شد و آنها را می‌پذیرفتند حتما زائران ایرانی در حج حضور پیدا می‌کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی عسکر خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از افراد در حالی که هیچ مسئولیتی در حوزه حج و زیارت و تصمیم‌گیری مرتبط با آن ندارند مطالبی را مطرح می‌کنند که صحیح نیست و بازتابهای منفی در داخل و خارج کشور و خصوصا در کشورهای اسلامی در پی خواهد داشت.

وی افزود: من از همه عزیزان در سراسر کشور می‌خواهم که توجه داشته باشند امور حج و زیارت متولی دارد و تصمیم‌گیریها نیز متمرکز انجام می‌شود و با رعایت عزت و مصالح امت شهید پرور کشورمان این امور دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خبر منتشر شده در مورد دعوت از کشورها برای مذاکرات حج خبر ویژه‌ای نیست، اظهار کرد: وزیر حج عربستان همه ساله در چنین ایامی دعوت نامه‌ای را برای کشورهای مختلف می‌فرستد تا مذاکرات در رابطه با حج انجام شود؛ ما اطلاع داریم که دعوتنامه به بعضی از کشورها هم رسیده است و برای انجام مذاکرات به عربستان رفته‌اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: با توجه به اینکه سفارت کشورمان در عربستان فعلا تعطیل شده، طبیعی است که از این طریق امکان ارسال دعوتنامه نبوده و ممکن است از طرق دیگری آن را ارسال کنند بنابراین بعد از این که دعوتنامه واصل شود در خصوص مذاکرات حج ضمن مشورت با مبادی ذیربط در کشور و رعایت مصلحت، حکمت و عزت امت اسلامی تصمیم لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر از همه به‌ویژه دست اندرکاران مطبوعات خواست که مراقبت کنند و دغدغه‌های مرتبط با مسائل داخلی کشور را وارد حوزه حج و زیارت نکنند.

وی افزود: اختلافات یا ضدیتها با برخی از افراد نباید وارد حوزه حج و زیارت شود و اجازه دهند تا امور مربوط به حج در مسیر صحیح خود قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر اینکه ما هرگز تعطیل‌کننده حج نبوده و نخواهیم بود و این کشور میزبان است که باید به شرایط میزبانی عمل کند، گفت: حج رکن دین و یک واجب بزرگ شرعی است و تعطیل‌بردار هم نیست و ما هم به هیچ وجه در تعطیلی حج نقش نداشته و نخواهیم داشت و همه اقدامات لازم را با رعایت مصالح نظام و مردم انجام خواهیم داد.

خبر وزارت کشور مبتنی بر اطلاعات صحیح نبوده

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اظهار نظرهای منتشر شده در رابطه با وظایف سازمان حج و زیارت در ایام اربعین حسینی اظهار کرد: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری طبق آنچه که در ستاد مرکزی اربعین تصمیم‌گیری شد به وظایف خود عمل کردند و خبری که از طرف وزارت کشور منتشر شد مبتنی بر اطلاعات صحیح نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه به اذعان ستاد مرکزی اربعین کمیته فرهنگی که توسط بعثه مقام معظم رهبری مدیریت و با همکاری سازمان حج و زیارت و دیگر ارگانها و نهادها وظایف خود را انجام داده است موفق‌ترین کمیته این ستاد بوده است، افزود: در حوزه اعزام وقتی شرایط مهیا نیست چگونه می‌شود مسئله اعزام را ساماندهی کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: بیش از ۲ میلیون زائری که در اربعین امسال به عتبات اعزام شدند نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند، بنابراین چگونه امکان دارد که ما بیش از یک میلیون زائری را که خارج از سامانه سماح ویزا گرفتند به صورت کاروانی ساماندهی و سازماندهی و به عتبات اعزام کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه شکل سازماندهی در عتبات در ایام اربعین با دیگر ایام اعزام زائر به عتبات متفاوت است، عنوان کرد: اینکه بتوان زائرانی را که در ایام اربعین به عتبات اعزام می‌شوند به صورت کاروانی مدیریت کرد کار دشواری است چون این افراد از ما مسکن و تغذیه نمی‌خواهند بلکه پیگیر هستند که بعد از ویزا گرفتن بروند و درپیاده‌روی اربعین شرکت کنند.

وی ادامه داد: زائری ممکن است دو روز در عتبات بماند و زائر دیگری ۱۰ روز بماند بنابراین امکان سازماندهی این افراد به شکل کاروانی وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: طرح این مطلب که سازمان حج و زیارت به تعهداتش عمل نکرده است، خلاف اخلاق و نوعی ناسپاسی است لذا به عزیزانمان در وزارت کشور توصیه می‌کنیم از حاشیه‌سازی در این زمینه‌ها پرهیز کنند و مشکلاتی را که وجود داشته به گردن دیگران نیندازند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر  با اشاره به اینکه درخصوص اربعین برای آینده طرحهایی داریم، تصریح کرد: اگر ستاد مرکزی اربعین بپذیرد تمام کسانی که می‌خواهند به مراسم اربعین بروند در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و از طریق حدود ۲۵۰۰ دفتر زیارتی در سراسر کشور سازماندهی شوند این امکان به راحتی وجود دارد که سازمان حج و زیارت این کار را انجام دهد اما اگر این سازمان تصمیم گیرنده نباشد و دیگران هرچه می‌خواهند تصمیم بگیرند و از ما توقع اجرا داشته باشند همین الان می‌گوئیم به هر کجا که می‌خواهند این قضیه را واگذار کنند.

اگر جلوی ویزاهای خارج از سامانه گرفته می‌شد مشکل خاصی بروز نمی‌کرد

وی تاکید کرد: در اربعین گذشته برخی همه مشکلات را متوجه سازمان حج و زیارت کردند در حالی که تصمیم‌گیرنده ستاد مرکزی اربعین بوده و اگر جلوی ویزاهای خارج از سامانه سماح گرفته می‌شد قطعا مشکل خاصی بروز نمی‌کرد.

نماینده ولی فقیه همچنین از تمامی نهادها، ارگانها و عموم مردم قدرشناس و فداکار کشورمان و نیز ملت و دولت عراق بخاطرهمراهی و همکاری در برگزاری باشکوه مراسم پیاده‌روی اربعین تشکر و قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد تا در سال آینده با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بهتر از حجم مشکلات کاسته شود و زائران عزیز با دشواریهای کمتری در این سفر روبه‌رو شوند.

حمید محمدی؛ سرپرست سازمان حج و زیارت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری که در مراسم اربعین امسال شرکت کردند اطلاعات بیش از یک میلیون نفر در اختیار سازمان حج قرار نداشت، اظهار کرد: در رابطه با مراسم اربعین اگر الزامات لازم فراهم شود می‌توان کار را مدیریت کرد.

این جلسه با طرح مباحث کارشناسی درباره راهکارهای کاهش هزینه‌های اعزام زائر به عتبات عالیات ادامه یافت و شرکت‌کنندگان دیدگاه خود را درباره اسکان، حمل و نقل، تغذیه، بیمه و خدمات درمانی زائران مطرح کردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.