گرگان- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطع گاز از ترکمنستان گفت: قرارداد گازی بین ترکمنستان و ایران مربوط به ۲۵ سال قبل است که ۲۰ سال از زمان قرداد گذشته و ۵ سال آن باقی مانده است و ما در مقابل این رفتار ترکمنستان و قطع گاز در محافل بین‌المللی شکایت می‌کنیم.

دولت زیربار خواسته های نامعقول ترکمنستان نمی رود/ترکمنستان منتظر شکایت در محافل بین المللی باشد

به گزارش قدس آنلاین، اسدالله قره‌خانی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رفتار ما در مقابل ترکمنستان رفتاری بر مبنای حسن همجواری بود که با این رفتار آنها ما هم در روابط خود با این کشور هم در بعد اقتصادی و هم مروادات تجدیدنظر خواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ترکمنستان ادعا می‌کند که ما بدهکار هستیم در صورتی که ما مدعی هستیم در سال‌های اخیر بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار پول به آنها پرداخت شده است.

وی گفت: ما مدعی هستیم مبلغی که ترکمنستان می گوید درست نیست و همچنین در تعهدات خود کوتاهی کرده و میزان گاز، کیفیت گاز وآنالیزها متناسب با قراردادها نبوده است.

وی افزود: قرار بود کمیته‌ای از کارشناسان و مسئولان دو کشور ایران و ترکمنستان تشکیل و در ۲دو ماه وضعیت ادعاها بررسی شود تا به توافق برسند.

قره خانی گفت: در این مدت ایران ماهیانه پولی را به حساب کشور ترکمنستان واریز کند تا آنها بدهی خود به پیمانکاران را پرداخت کنند و در این مدت ترکمنستان هم متعهد شد گاز خود را قطع نکند.

وی گفت: پیش‌نویس این طرح نوشته شد اما فردای روز توافق ترکمنستان زیر تعهد خود زد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: ترکمنستان در سال ۸۶ با سوء استفاده از سرمای هوا قیمت گاز را چندین برابر افزایش داد و امسال هم خواسته‌های نامعقولی داشت که دولت و ملت ایران زیر بار این خواسته‌ها نمی‌رود.

وی اظهار داشت: روز گذشته در جلسه ای با وزیر نفت، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران و نمایندگان دو استان گلستان و مازندران قراردادها، تعهدات و مذاکرات در خصوص گاز ترکمنستان بررسی و تصمیم‌گیری شد.

وی افزود: در این جلسه چند تصمیم اساسی گرفته شد که یکی در وهله اول باید با مردم در صرفه جویی گاز و دلیل آن صادقانه صحبت کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شرکت ملی گاز ایران متعهد شد تا توزیع عادلانه ای در این دو استان داشته باشد، تصریح کرد: حداکثر گازی که می‌شود به لوله‌های ورودی تزریق کرد ۳۰ میلیون مترمکعب است و همین مقدار توزیع عادلانه می شود.

وی افزود: راهکار بعدی خط انتقال دامغان، کیاسر به نکا است که تقریبا ۷۰ درصد پیشرفت داشته و در شرایط موجود امکان‌پذیر نیست که این کار را با اقدامات مانند چند شیفته‌ کردن کار انجام داد اما وزیر نفت قول داد تا خرداد ماه سال آینده به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: راه حل دیگر هم استفاده از گاز تزریقی از غرب استان مازندارن است که گاز تزریقی به گیلان در غرب مازنداران هم تزریق شود.

قره‌خانی افزود: تزریق سوخت‌های جایگزین به صنایع تولیدی مانند پتروشیمی‌ها و کارخانه‌های سیمان این استان‌ها برای کاهش وابستگی به گاز و تزریق این گاز به بخش خانگی تصمیم دیگر این جلسه بود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.