گرگان- معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ناپایداری کشاورزی در کشور به معنای کاهش میزان حاصلخیزی خاک گفت: در ۵ سال آینده باید تلاش کنیم تا مواد آلی خاک به میزان ۲ درصد افزایش یابد.

حاصلخیزی خاک در کشور کاهش یافته است/شغل کشاورزی باید تخصصی و شناسنامه‎دار باشد

به گزارش قدس آنلاین، عباس کشاورز ظهر چهارشنبه در سی و یکمین جشنواره معرفی و تجلیل از نمونههای بخش کشاورزی استان گلستان اظهار کرد: شغل کشاورزی باید تخصصی و شناسنامهدار باشد و دارای اعتبار حقوقی و فنی شود و راه آن این است که کشاورزی ما از روش های سنتی خارج شود.

وی با بیان اینکه نمیتوانیم کشاورزی را با یک سری از کشاورزان کم درآمد مدیریت کرد، گفت: تقویت کشاورزی بنیه اقتصادی را افزایش میدهد و چرا که توان چانهزنی، قدرت معامله، انتخاب تکنولوژی، مذاکره با صاحبان سرمایه و مذاکره با سیاستگذاران در کشاورزان تقویت می کند.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی به حفظ منابع کشور اشاره کرد و گفت: ما نباید به دلیل منافع شخصی منابع آب، خاک و ژنتیکی را در کشور تضعیف کنیم.

وی اظهار داشت: خواهش من این است که هر فردی در این سرزمین زندگی میکند باید تفکر کند که رفتارش سبب ارتقاء منافع این سرزمین میشود.

کشاورز با بیان اینکه در موضوع توجه به آب، حتی در استان گیلان هم اگر کم توجهای شود مسئله‌ساز خواهد شد، افزود: درخواست من این است که در بحث پایداری آب هیچ فردی کوتاهی نکنند.

وی جشن خودکفایی گندم در گروی توجه به بهرهوری بود، افزود: در ۴۷ درصد مزارع ما گندم کشت میشود و ۳۷ درصد پروتئین کشور را گندم تامین میکند و ۱۴ و نیم میلیون تن تولیدات کشور به گندم بستگی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت در ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار کمر کشاورزی کشور را شکسته است، اظهار داشت: اگر عاقلانه و در جغرافیای کشاورزی برخورد نکنیم آسیب خواهیم دید و کشاورزان نباید کاری به اینکه کشور محصولی را زیاد و یا کم دارد داشته باشند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد کردیم سطح زیر کشت گندم باید کاهش پیدا کند، چرا که سطح آن از تعادل اکولوژی یا از جغرافیای کشاورزی ما خارج شده بود و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار گندم در کشور کشت میشد.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم به ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرده است، افزود: در ۳ سال گذشته ۲۰ درصد بهرهوری آب در بخش کشاورزی افزایش پیدا کرد و این میزان بسیار خوبی است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بررسی جغرافیایی مناطق مختلف کشور برای کشت محصولات منطبق با منطقه بیان کرد: این طرح تا ۶ ماه آینده نهایی می شود.

وی به آینده بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: دولت در بخش کشاورزی ۳ وظیفه دارد و نخستین وظیفه آن تامین و تقویت امنیت غذایی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت باید درآمد کشاورزان را افزایش دهد چرا که فعالان این بخش مانند فعالان اقتصادی صنعت و بازرگانی هستند و اگر هر فعال اقتصادی امکان تشکیل سرمایه برایش فراهم نشود رو به ورشکستگی میرود و به صورت طبیعی آن بخش به سمت ضعف پیش میرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.