قزوین همواره از پیشتازان قیمت زمین و خانه و اجاره بها بوده است به حدی که در چند سال گذشته پس از پایتخت رتبه دوم را در گرانی مسکن دارا بود.

رتبه دغدغه آور قیمت زمین و مسکن در قزوین

قدس آنلاین - مرضیه اردکانی:شاید اکنون به نسبت سال های پیش قیمت های حبابی مسکن در قزوین شکسته شده باشد اما همچنان به نسبت خیلی از کلان شهرهای ایران از رتبه خیلی بالایی در قیمت زمین و خانه برخوردار است؛ که این امر با توجه به میزان جمعیت و مساحت قزوین به نسبت کلان شهرها یک رتبه دغدغه آوری است.

شرایط ویژه حاکم بر استان قزوین

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک قزوین به خبرنگار قدس می گوید: قزوین شرایط ویژه ای دارد که سبب شده همیشه در زمینه قیمت مسکن در بالای جدول و جلوتر از خیلی استان های دیگر باشد. وجود شهرک های صنعتی، مهاجر پذیر بودن این استان، محدود شدن شهر قزوین به باغستان های سنتی و اراضی کشاورزی و اتوبان، وجود بافت سنتی و تاریخی در مرکز شهر و از همه مهم تر همسایگی با تهران از شرایطی است که منجر به گرانی مسکن در قزوین می شود.

یوسف عبدی می افزاید: یکی از شرایطی که سبب گرانی اجاره بها در قزوین شده؛ گسترش مراکز آموزش عالی و وجود دانشگاه های متعدد از جمله دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) است. این امر سبب شده تا دانشجوهای غیربومی زیادی در قزوین زندگی کنند و چون به دلیل نزدیکی به پایتخت، بیشتر دانشجویان غیربومی ما تهرانی هستند و آن ها به هزینه های بالای زندگی در تهران عادت دارند؛ اجاره بها را کمتر از تهران می بینند؛ لذا حاضر به پرداخت اجاره بهای بالای واحدهای مسکونی در قزوین هستند؛ که این امر به بالا رفتن اجاره بها منجر شده است.

افزایش عرضه مسکن در قزوین

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک قزوین خاطر نشان می کند: در گذشته یکی از دلایل گرانی مسکن، نامتعادل بودن عرضه و تقاضای مسکن بود، به طوری که ما با کمبود عرضه مسکن روبرو بودیم. اما اکنون با رشدی که در ساخت و ساز داشتیم در زمینه خرید و فروش به توازن رسیدیم، اما در زمینه رهن و اجاره بها در عرضه و تقاضا هنوز به توازن لازم نرسیدیم.

عبدی اشاره می کند: شهروندان قزوینی همیشه به زمین و مسکن یک نگاه سرمایه ای داشتند؛ اما اکنون این طور به نظر می رسد که با توجه به عرضه بالای مسکن، به سمت سرمایه گذاری های دیگری از جمله سرمایه گذاری در بورس رفته اند و بساز و بفروش ها فعلا دست نگه داشته اند و ما در رکود ساخت و ساز بسر می بریم.

وی در مورد پیش بینی آینده مسکن در قزوین می گوید: بعید می دانیم قیمت مسکن در قزوین به این زودی ها اوج بگیرد، زیرا در سال های پیش قیمت مسکن چنان اوج گرفت که دیگر انتظار آن اوج نمی رود.

مشاورین املاک نقشی در افزایش قیمت ندارند

به گفته عبدی برخلاف تصور عده ای، مشاورین املاک هیچ نقشی در افزایش قیمت مسکن و اجاره بها ندارند؛ زیرا این افزایش سبب می شود مشتریان مسکن کاهش پیدا کرده و قطعا این موضوع به کار و درآمد مشاورین املاک لطمه خواهد زد؛ همچنان که ما به دلیل رکود بازار شاهد تعطیلی بعضی از مشاورین بودیم. حتی در برخی موارد مشاورین برای انجام معامله و متقاعد کردن فروشنده مجبور هستند که برای پایین آوردن قیمت تلاش کنند.

نزدیکی به پایتخت از مهم ترین دلایل گرانی مسکن

یکی از مهم ترین دلایلی که همیشه برای گرانی زمین و مسکن واجاره بها در قزوین ذکر می شود؛ همسایگی با پایتخت است. درحالی که این گرانی فقط نصیب استان قزوین شده و استان های دیگر همجوار تهران کمتر درگیر این گرانی بوده اند. پس این پرسش پیش می آید که چرا این رتبه گرانی زمین و خانه به قزوین رسیده است؟

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهر سازی استان قزوین در پاسخ به این پرسش در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: قزوین شرایط ویژه ای دارد که سبب شده؛ همجواری با تهران اثر بیشتری بر روی قیمت مسکن بگذارد.

پور کریم اظهار می کند: از جمله اینکه قزوین گلوگاه ارتباطی استان های شمالی و غربی کشور است و راه های دسترسی به این استان راحت تر می باشد.

وی ادامه می دهد: همچنین به دلیل وجود شهرک های صنعتی متعدد و میزان بالای کار و سرمایه گذاری و مهاجر پذیر بودن این استان سبب شده تا قزوین دارای یک ارزش افزوده ای شود و این ارزش افزوده در قیمت مسکن اثر مثبت گذاشته و قزوین جلوتر از استان های دیگر قرار گرفته است.

وی عنوان می کند: شرایط آب و هوایی مناسب و فاصله کمتر تا پایتخت نیز سبب می شود تا نیروهای کار نخستین جا برای کار و زندگی را قزوین انتخاب کنند.

پور کریم اضافه می کند: قزوین شرایط دیگری هم دارد که به گرانی زمین و خانه کمک می کند از جمله محدودیت جغرافیایی برای توسعه ساختمان سازی و محصور شدن این شهر با اراضی کشاورزی و باغستان های سنتی و از شمال به اتوبان که پروژه های عمرانی این شهر را با مشکل کمبود زمین مواجه می سازد. این امر سبب افزایش قیمت زمین شده که به تبع آن موجب افزایش قیمت خانه می شود.

مقدمات خارج شدن از رکود در قزوین

پورکریم تصریح می کند: درحال حاضر واحدهای مسکونی زیادی در قزوین ساخته شده است که جوابگوی تقاضای شهروندان است و عرضه و تقاضای خرید و فروش نیز به توازن رسیده است.

وی ادامه می دهد: حتی ما در این دوسال اخیر شاهد کاهش قیمت آپارتمان در قزوین بوده ایم. در مقوله رهن واجاره بها هم در دهک های بالا هنوز به توازن نرسیده ایم. اما در دهک های پایین به علت ساخت مسکن مهر و نقل مکان شهروندان در پایین شهر و بافت های مرکزی به مسکن مهر ما شاهد برقراری توازن در عرضه و تقاضا بوده ایم.

این کارشناس مسکن می گوید: در زمینه ساخت و ساز و خرید و فروش هنوز در رکود بسر می بریم اما مقدمات خارج شدن از رکود در سطح شهر را می توانیم مشاهده کنیم.

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهر سازی استان قزوین توضیح می دهد: مهم ترین مشکل برای صنف بساز و بفروش ها این است که آن ها مجبور هستند در شروع کار قبل از اینکه ساخت و ساز آغاز شود؛ در نخستین مرحله، هزینه های اولیه ای را به ارگان ها و سازمان ها پرداخت کنند؛ مانند بحث خدمات انشعاب آب، برق، گاز و دیگرعوارضی که باید به سایر نهادها پرداخت کنند.

این امر در آغاز کار از توان مالی آن ها کاسته و یک شک منفی به آن ها می دهد. سازمان ها و نهاد ها که این مبالغ را در شروع کار می گیرند کاری به رونق ساخت و ساز ندارند و این مبالغ به صورت نقدی دریافت می کنند.

وی در پایان تأکید می کند: ما در قزوین هم اکنون واحدهای مسکونی متعدد خالی داریم که با توجه به سیاست های دولت کنونی و افزایش تسهیلات برای خرید مسکن، در آینده نزدیک به فروش می رسد.

براساس اطلاعات میدانی گزارشگر ما، نرخ اجاره بهای یک واحد آپارتمانی ۱۴۰ مترمربعی در یک منطقه متوسط شهر قزوین ۲ تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

همچنین در مناطق متوسط قزوین قیمت هر مترمربع زمین چهار میلیون تومان است و در مناطق مرغوب ۶ تا ۷ میلیون تومان برای هر مترمربع قیمت گذاری می‌شود. این نرخ‌ها برای مناطق متوسط به پایین قزوین برای هر مترمربع از یک میلیون و هشتصد هزار تومان تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان متغیر است.

کارشناسان توسعه معتقد هستند که حل مشکل مسکن شهروندان، بزرگ ترین فکر و دغدغه خانواده ها را از بین برده و موجب آزاد شدن ظرفیت ها و خلاقیت های افراد جامعه می شود و کشور را به سوی پیشرفت می برد. شهروندان قزوینی سال هاست که درگیر گرانی مسکن و اجاره بها بیشتر از توان و ظرفیت شهر می باشند که امیدوارند شاهد سیاست های مطلوب برای خانه دار شدن خود باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.