مرتضی رئیسی، معاون سابق وزیر آموزش و پرورش طی یادداشتی تصویب بودجه ۳ میلیارددلاری برای نوسازی مدارس را مهم ترین اقدام دولت و مجلس در حوزه اعتباربخشی به آموزش و پرورش دانست.

نوسازی مدارس چشم به راه تصویب اعتبار ۳ میلیارد دلاری

اختصاصی قدس آنلاین - امیدوارم برنامه ششم توسعه، پایان برنامه نوسازی و ایمنی مدارس باشد؛ موضوعی که حالا یک مطالبه عمومی شده است. در برنامه ششم اعتبار ارزی ۳ میلیارد دلاری برای نوسازی مدارس در نظر گرفته شده و در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است. اعتباری که می تواند مانند آنچه در مجلس هفتم و تصویب ۴ میلیارد دلار برای این مهم، اتفاق افتاد گامی مهم و نهایی برای رساندن ایمنی مدارس به سطح استاندارد باشد.

در حال حاضر ۱۰ درصد مدارس کشور تخریبی هستند و ۲۰ درصد نیازمند مقاوم سازی و این یعنی یک سوم دانش‌آموزان در مدارسی مشغول تحصیل هستند که با ایمنی و استانداردها فاصله دارد.

اگر این اعتبار که قرار است طی ۵ سال در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد محقق شود، در صورت وقوع هر نوع حادثه ای دیگر نگران جان دانش آموزان و معلمان نخواهیم بود.

هرچند دولت پیش بینی کرده که از محل مازاد درآمد نفت، این اعتبار به صندوق ذخیره ارزی واریز شود اما اینکه اختصاص اعتبار ۳ میلیارد دلاری در کمیسیون تلفیق  با ۷۷ درصد از آرا به تصویب رسید نشانه این است که نمایندگان خودشان مشکل را احساس و گام اول را نسبت به رفع آن برداشتند.

ما در کشور کمبود فضای آموزشی داریم، چیزی حدود ۱۰ درصد. و این مساله باعث شده برخی مدارس کشور دو نوبته اداره شوند. حل این مشکلات با اعتبارات معمول میسر نیست و تنها راه حل این مسائل اختصاص بودجه های خاص به آموزش و پرورش است.

اما افق آموزش و پرورش این است که مدارس پایگاه های امداد و نجات باشند، یعنی نوسازی و مقاوم سازی مدارس باید درحدی از استاندارد باشد که در صورت وقوع حوادث، مدارس بتوانند سرپناهی ایمن برای مردم باشند.

این را هم باید بگویم که فرسودگی مدارس در تهران، درصد بالاتری را نسبت به دیگر استان ها دارد. هرچند استان های محرومی مانند سیستان و بلوچستان یا خراسان های رضوی و شمالی با مشکلات بسیاری در خصوص مقاوم سازی و نوسازی مدارس شان روبرو هستند اما بیشترین آمار مدارس فرسوده متعلق به تهران است.

نظام تعلیم و تربیت نیاز مبرمی به این اعتبار ۳ میلیارددلاری دارد؛ امیدواریم این اعتبار که در راستای سند تحول آموزش و پرورش کشور نیازسنجی شده در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.