گرگان-مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در نشست با اصحاب رسانه گفت: گلستان به عنوان پایلوت تنوع قومی در کشور است.

استقبال مردم از دهمین جشنواره اقوام استان گلستان همه را غافلگیر کرد

به گزارش قدس آنلاین، مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان و ریدس ستاد دهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در نشست با اصحاب رسانه ضمن قدر دانی از خبرنگاران، مدیران سایت ها و همه کسانی که در حوزه انعکاس اخبار و  نمایاندن جشنواره دهم فعالیت کردند به گزارش اجمالی از این جشنواره پرداخت.

وی در مقایسه جشنواره دهم با جشنواره های پیشین گفت: همه ما در جریان قرار گرفتیم که جشنواره دهم با جشنواره هایی که سالهای قبل برگزار می شد تفاوت آشکاری داشت و آن استقبال چشمگیرمردم استان بود که همه را غافلگیر کرد.

کریمی ادامه داد : طی تماسهایی که با مدیران عالی استانی و کشوری داشتم همه بر این موضوع صحه گذاشتند که این جشنواره در واقع همه استان و کشور را تحت تاثیر خود قرار داد ، پیام استاندار حاکی از این موضوع بود و خیلی از مدیران کل  هم در تماسی که داشتند به این نکته اشاره داشتند، پیام شهردار گرگان و حتی معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همه تاکید بر این نکته بود. از این بابت ممنون و سپاسگزار حضور مردم گلستان هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان خاطر نشان کرد: بر اساس برگه های نظر سنجی جشنواره دهم خیلی از استانهای همجوار مثل مازندران، سمنان و خراسان شمالی در این جشنواره حضور داشتند و در برخی از سایت ها هم حضور گردشگران خارجی را هم به عنوان بازدید کننده دهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام داشتیم.

وی گفت: بعد از برگزاری جشنواره نهم کارگروه مربوطه جهت بررسی ایرادها و مشکلات جشنواره برگزار شد و خوشبختانه این مشکلات رصد و مطرح شد و سعی کردیم که این اتفاقات در جشنواره دهم نیفتد.

مهندس ابراهیم کریمی در ادامه به بحث تلاش برای کاهش هزینه های جشنواره دهم پرداخت و اضافه کرد: با کاهش هزینه های این جشنواره توانستیم به کیفیت کار بیفزاییم و نسبت به سالهای قبل متفاوت تر باشیم.

وی در حوزه صنایع دستی به مقایسه با جشنواره نهم پرداخت و گفت : در جشنواره نهم شاهد حضور ۱۰۳ هنرمند گلستانی بودیم و در جشنواره دهم ۲۵۰ هنرمند گلستانی صنایع دستی حضور داشتند.

کریمی افزود: مجموع هنرمندان صنایع دستی شرکت کننده در دوره نهم ۱۷۷ هنرمند بود که امسال به ۳۲۰ هنرمند از سراسر کشور انجامید.

همچنین در دوره نهم ۵۷ رشته از رشته های صنایع دستی شرکت داشتند که امسال به ۱۶۰ رشته مختلف ارتقا یافت.

وی به فروش محصولات صنایع دستی اشاره کرد و گفت: نکته مهمی که در بخش صنایع دستی حایز اهمیت است، فروش محصولات هنرمندان می باشد که در جشنواره نهم ۲۲۰ میلیون تومان بود که خوشبختانه امسال به ۶۰۰ میلینو تومان افزایش یافت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: غرفه های سراسر کشور به لحاظ آماری تفاوتی نداشت و میزانی که در نظر گرفته بودیم در همین سطح بود برای استان گلستان در دوره نهم ۵۱ غرفه در نظر گرفته شده بود و امسال ۸۲ غرفه را به استان گلستان اختصاص دادیم.

وی با اشاره به محوریت جشنواره اذعان کرد: در سال گذشته محوریت جشنواره نهم رویکرد ازدواج در فرهنگ اقوام بود که تقارن این محور با جشنواره مصادف شدن با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) بود و امسال با توجه به ثبت آیین نوروز در فهرست یونسکو و جهانی شدن این آیین ،جهت گیری و محوریت دهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوم نوروز در فرهنگ اقوام بود

کریمی در ادامه به گزارش از موسیقی آیینی استان ها پرداخت و گفت: در دوره نهم ۱۹ گروه موسیقی و آیینی هنرنمایی می کردند امسال به ۲۴ گروه افزایش پیدا کرد.

مهندس ابراهیم کریمی با بیان اینکه در جشنواره نهم ۸ روستا در مساحت ۱۰۰۰ متر مربع حضور داشتند، افزود: در جشنواره دهم ۱۰ روستای هدف گردشگری در مساحت ۲۵۰۰ متر مربع حضور پیدا کردند.

وی افزود: نکته ی مشهود جشنواره دهم این بود که سالهای گذشته از کارشناسان گردشگری استان ها جهت حضور دعوت می شد، ولی امسال برای  کاهش هزینه و کیفی کردن جشنواره حضور این عزیزان را نداشتیم و این فرصت را در اختیار هنرمندان قرار دادیم تا بتوانند در جشنواره حضور پر رنگ تری داشته باشند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان ابراز امیدواری کرد مردم از این جشنواره راضی باشند و ما با دلگرمی بیشتر جشنواره یازدهم را برگزار نماییم.

شایان ذکر است دبیر خانه جشنواره یازدهم در آینده نه چندان دور فعالیت خود را آغاز می نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.