مشهد- تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز افکار انحرافی و شبهات اعتقادی از هر سو اندیشه اسلام ناب را فرا گرفته و ارزش‌ها و مبانی اعتقادی مسلمانان را تهدید می‌کند.

انحرافات و شبهات اعتقادی از هر سو اندیشه اسلام ناب را تهدید می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در همایش روش‌های تبلیغ در فرهنگ رضوی در جمع روحانیان، فضلا، وعاظ و مبلغان منتخب کشور بر اهمیت جایگاه مخاطب شناسی و انتخاب روش‌های صحیح انتقال مفاهیم برای افزایش اثرگذاری و تحول در جامعه اسلامی تاکید و خاطر نشان کرد: علی رغم توسعه روز افزون فضای مجازی و روش‌های نوین ارتباطی، اما هنوز منبر، مسجد و هیئت اثرگذاری خود را به عنوان یکی از قوی‌ترین و اثر بخش‌ترین جایگاه‌های اشاعه فرهنگ اسلامی در جوامع اسلامی حفظ کرده اند، هرچند که مبلغان از فضاهای نوین تبلیغی نیز نباید غافل باشند.

وی با اشاره به آیه شریفه «اَلَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلاَّ اللّهَ وَ کَفی بِاللّهِ حَسیبًا» تصریح کرد: در آیاتی که مرتبط با امر تبلیغ در قرآن کریم آمده، بحث «خشیت» مطرح شده و معنای حقیقی خشیت این است که جهان تنها متاثر از اراده خداوند متعال بوده؛ بنابراین خشیت نیز تنها از او مجاز است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به مصداق‌های خشیت در قرآن، اضافه کرد: قرآن کریم در مباحث مهمی همچون تغییر قبله، ولایت امیرالمومنین علی(ع) و تبلیغات دینی از واژه خشیت استفاده کرده است اما اینکه موضوع تبلیغ در ردیف تغییر قبله و ولایت آمده، نشان از اهمیت و ماهیت تبلیغ دین، به عنوان عرصه‌ای دشوار و مهم دارد.

وی دلیل اثرگذاری کلام بزرگان دین را خشیت، اخلاص و تزکیه نفسانی آنان برشمرد و درباره اصل مخاطب شناسی، توضیح داد: اصل «مخاطب شناسی در تبلیغ» اگر آنگونه که شایسته است به تحقق در آید، تاثیر کلام را در اقشار مختلف مردم جامعه با میزان قدرت پذیرش، تجزیه و تحلیل‌های متفاوت افزایش خواهد داد تا تمام جامعه به میزان لازم از فرهنگ، معارف و تعالیم اسلامی بهره‌مند شوند.

آیت الله رئیسی ضمن تاکید بر اهمیت استمرار، دوام و پایداری در امور تبلیغی، ‌ بر لزوم استفاده از ابزارهای نوین انتقال مفاهیم در عرصه تبلیغ احکام الهی تاکید و تصریح کرد: امروز یکی از ملزومات مهم برای مبلغان، آشنایی با ابزارهای نوین و بهره گیری از فضای مجازی برای ارتباط با نسل جدید است.

وی در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به عراق گفت: در دیدار اخیری که با علما و مراجع عظام تقلید در نجف اشرف داشتم، تقریبا همگی نسبت به رشد و اشاعه افکار انحرافی ابراز نگرانی می‌کردند و ما به عنوان آستان قدس رضوی نیز همین دغدغه و نگرانی را نسبت به شبهه افکنی در میان جوانان کشورمان داریم.

وی دلیل ایجاد انحرافات را عدم وجود پشتوانه قوی دینی و اعتقادی معرفی و خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه چندین برابر بیشتر از عدد آیات نورانی قرآن کریم، شبهات افکاری، اندیشه‌ای و اعتقادی وجود دارد که هر روز نیز در حال افزایش است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مقوله تبلیغ دینی باید فعال باشد، اظهار کرد: نباید منتظر ماند تا شبهه‌ای ایجاد شود و سپس درصدد پاسخ‌گویی به آن بر آمد، بلکه باید پشتوانه‌های فکری، اندیشه‌ای و اعتقادی جامعه را آنچنان تقویت کرد که شبهات اصلا ایجاد نشوند.

وی فاصله آنچه در تبلیغ دین انجام می‌شود با آنچه باید انجام شود را بسیار زیاد خواند و افزود: شبکه‌های رسانه ملی در قیاس با انبوه شبکه‌های انحراف برانگیز ماهواره‌ای بسیار محدود است؛ بارگاه منور حضرت رضا(ع) و مجموعه ای مانند آستان قدس رضوی حتی یک شبکه تلویزیونی ندارد. این در حالی است که به نام حضرات معصومین(ع)، اما برخلاف سیره و آموزه‌های ایشان ده‌هاشبکه در خارج از کشور ایجاد کرده‌اند و در آن‌ها تنها بر آتش تفرقه و اختلاف می‌دمند

آیت الله رئیسی افزود: امروز کتاب و فیلم‌هایی با سرمایه‌ گذاری‌های کلان برخی کشورهای عربی در حال ساخت است که همانند بمب‌هایی برای اختلاف افکنی و تفرقه در جهان اسلام عمل خواهند کرد.

تولیت آستان قدس رضوی بر گسترش کمی و کیفی امور فرهنگی و تبلیغی تاکید کرد و از مبلغان خواست تلاش و همت خود را در عرصه تبلیغ دو چندان کنند، زیرا فتنه‌ها و تهدیداتی بزرگ ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی را تهدید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.