وزیر خارجه آمریکا دولت انگلیس را مسئول شکست طرح‌ این کشور برای حمله نظامی به سوریه پس از انتشار گزارش استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور خواند.

کری: انگلیس باعث شد به سوریه حمله نکنیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه تلگراف، جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت، رای پارلمان انگلیس علیه بمباران سوریه برنامه‌های نظامی آمریکا علیه دولت سوریه و استفاده از تسلیحات شیمیایی را منحرف کرد.

این مساله مدت‌ها مورد مناقشه بود که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا از تصمیمش برای حمله به سوریه به این دلیل منصرف شده که دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس نتوانسته رای موافق مجلس عوام این کشور در ۲۰۱۳ را کسب کند. اما جان کری در آخرین نشست خبری خود به این مساله رسما اشاره کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا باراک اوباما تصمیم گرفت از "خط قرمز" خود که همان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه است، چشم پوشی کند، جواب داد: رای مجلس عوام انگلیس به این معنا بود که رییس جمهوری آمریکا هیچ گزینه دیگری ندارد مگر آنکه بتواند تایید کنگره را به دست بیاورد.

کری ادامه داد: رییس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت که به کنگره برود چون آن رای گیری در مجلس عوام انگلیس صورت گرفته بود. دیوید کامرون به مجلس عوام انگلیس رفت تا رای نمایندگان را به دست بیاورد اما آنها به او رای منفی دادند. آنها با کامرون موافقت نکردند. پارلمان انگلیس با ۲۸۵ رای موافق در مقابل ۲۷۲ رای منفی در اوت ۲۰۱۳ به حمله به سوریه رای منفی داد.

وی گفت که کامرون شخصا با حمله نظامی به سوریه موافق بود اما مجلس عوام موافقت نکرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.