میزگرد علمی بیداری اسلامی در پرتو نظرات آیت‌الله هاشمی شاهرودی عصر چهارشنبه ۹۵/۱۰/۱۵ در دانشگاه عدالت برگزار شد.

میزگرد علمی بیداری اسلامی در پرتو نظرات آیت‌الله هاشمی شاهرودی

به گزارش «قدس آنلاین»،  در ادامه برگزاری سلسله نشست ها و میزگردهای علمی در دانشگاه عدالت، نهمین نشست علمی با موضوع «بیداری اسلامی» در پرتو نظریات آیت الله هاشمی شاهرودی عصر روز چهارشنبه ۹۵/۱۰/۱۵ با حضور اساتید و دانشجویان و با سخنرانی آیت الله  گلی شیردار، حجت الاسلام  فلاح نژاد و حجت الاسلام ثابت برگزار شد.

در این نشست که به تبیین نظرات آیت الله هاشمی شاهرودی  در حوزه بیداری اسلامی پرداخته شد،  ابتدا حجت الاسلام و المسلمین اکبر فلاح نژاد با بیان اینکه بیداری اسلامی یک جریان و فرایند است، گفت: ریشه بیداری اسلامی مبتنی بر سنت الهی است و اولین بیدار گر پیامبر اسلام است.  قرآن می گوید انسان ها خود تصمیم می گیرند که به تغییری دست بزنند. زمینه بیداری که در غرب آسیا به وجود آمد تلاش غربی ها بر این بود که آن را بهار عربی بنامند ولی رهبر معظم انقلاب این جریان را با اندیشمندی بیداری اسلامی نامگذاری کرد.

این مدرس حوزه علمیه و مدرس دانشگاه متذکر شد: رهبری معظم معتقد هستند که مفهوم خاورمیانه که مفهوم غربی است را ما باید غرب آسیا بنامیم، در سلسله بیدارگران اسلامی جایگاه حضرت امام به عنوان بیدار گری که توانست با استفاده از آموزه های ناب اسلامی حکومتی اسلامی بر اساس مردم سالاری پایه گذاری کند که برای آینده اسلام الگویی باشد مطرح است، یکی از نتایج این پیروزی های اسلامی مورد هدف قرار دادن منافع سلطه جهانی و همراهان آن ها در غرب آسیا بود که برای جلوگیری از آن سلطه اقدام و مشکلاتی را فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: به تعبیر آیت الله شاهرودی بیداری اسلامی مبتنی بر جهان بینی اسلامی است. همیشه امت اسلامی بر اساس ثروتی که دارد مورد طمع بیگانه است، امروز تفکر مدرنیته غربی شکست خورده است.  واقعا به تعبیر رهبری این حرکت ها بیداری اسلامی و بازگشت به اسلام است.  بشر معاصر در غرب با بحران تنهایی مواجه است.  نیاز به امری درونی دارد، ولی موارد مادی دنیایی این اجازه را نمی دهد که این نیاز را رفع کنند.  نیاز بشر ارتباط عمیق با خداوند است. الگویی که انقلاب اسلامی برای دنیا معرفی کرد، مردم سالاری دینی است ولی دشمنان تلاش می کنند ایران رشد نکند چون نمی خواهند این الگو رشد کند.

این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: در مجوعه اندیشه های آیت الله شاهرودی مورد اشاره است که از پایه های اسلامی که در بیداری اسلامی حضور دارد خدا اندیشی است، در تمام حوزه های فرهنگی، اقتصادی و...اسلام یکی است و برای همه موارد است. اسلام فقط برای عبادت نیست برای اجتماعات هم است، اگرچه دشمن می گوید اسلام دموکراسی ندارد و می گویند فقط رجال سیاسی سرنوشت افراد را تعیین می‌کنند در حالی که اندیشه آیت الله شاهرودی بر این امر خط بطلان می کشد، تاکید بر جایگاه عقل و علم از مولفه های اسلامی است.

وی تاکید کرد: در انقلاب اسلامی که نشات گرفته از مبانی اسلامی و شیعی است امام اجازه اقدامات مسلحانه نمی دهند بلکه مردم بر اساس هشیاری باعث می شوند حکومت طاغوتی سرنگون و پایه‌گذاری یک حکومت ناب شییعی و اسلامی انجام شود.

در ادامه این نشست آیت الله محمد حسن گلی شیرداد با بیان اینکه یکی از برجستگی هایی که از اندیشه های آیت الله شاهرودی برداشت می شود این است که ایشان بیداری اسلامی را در پرتو انقلاب اسلامی ما دانسته است، تصریح کرد: آیت الله شاهرودی یک شخصیت نو اندیش هستند که با واکاوی اتفاقات عصر حاضر با اعتماد به توانمندی دین با احاطه به ابزار دین و مهارت های روز با این جهان بینی در دشت بزرگ دین اندیشه ها را متحول می کند، بیداری اسلامی را باید با این زاویه الگو سازی مطالعه کنیم، امام ما این الگوی بیداری اسلامی را تولید کردند، اگر نتوانیم این الگو را جهانی کنیم ما از بهره مندی این تحول عاجز می شویم، آیت الله شاهرودی به دنبال این هستند که ما در این جدول خود را پیدا کنیم اگر این جدول ها شناخته نشود نمی توانیم الگو دهیم.

وی با اشاره به آیه ۱۳ سوره مبارکه شورا افزود: اسلام هسته‌ای دارد که تغییر نمی‌کند، اما احکام در حوزه عمل نیازمند تغییراتی  در برابر ظرفیتهای موجود جامعه هستند، اسلام انعطاف دارد، تحجر مقابل تفکر است. تحجر یعنی انسان یک مدل را برای اجرا ببیند که از این زاویه دشمن خوب ورود کرد، دین یک ثروت ثابت دارد، آن هسته ای است که به لحاظ مصرف تغییر می‌کند، فراموش نکنیم احکام تغییر نخواهد کرد، بلکه در عرصه اجرا به فقها اجازه داده شده تغییر کند.

این مدرس حوزه علمیه و مدرس دانشگاه متذکر شد: در یکی از فراز های مهم اندیشه آیت الله شاهرودی به سه راهبرد دشمن اشاره شده که یکی تضعیف ریشه های اقتدار امت اسلامی است، دیگری ناکارامد نشان دادن جهان اسلام برای الگو سازی برای جهان است. دیگری جابه جایی اولویت های مسائل مهم جهان اسلامی از درجه یک به درجه دوم است، دشمن اهمیت مسائل را نفی نمی کند ولی اولویت بندی ها را تغییر می دهد. حرف غلطی است که در جامعه اسلامی می گویند وحدت بحثی بی خود است، در مقام اولویت بندی نگاه باید کرد چه چیزی مقدم است، اینگونه نیست اگر بگوییم وحدت داریم، ریشه های دینی را در نظر نداریم، بلکه اولویت بندی ها را در نظر داریم. در اندیشه های آیت الله شاهرودی تاکید شده که اگر می گوییم دشمن مخالف دین نیست باید باور کرد دشمن در نگاه فردگرایانه دینی دعوایی ندارد بلکه دشمن نسبت به اقامه دین حساس است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالحمید ثابت با اشاره به اینکه ظهور اسلام در جاهلیت عرب یک درخششی بود که در جهان پرتو افکن شد، خاطرنشان کرد: این نور توانست در زمانی که غرب در قرون وسطا در جهالت بود، دنیا را بگیرد، اتفاقی که در جهان اسلام افتاد و انحراف به وجود آمد از ابتدا این انحراف آن پرتو افکنی را تحت شعاع قرار داد و طی چند قرن موجب خاموشی این نور شد. در آن زمانی بود که غربی ها علوم اسلامی پروراندند، رشد علمی به دست آوردند و با پایه های امانیستی به جایگاه امروز رسیدند، قریب به اتفاق دانشگاه های دنیا در حوزه علوم انسانی مباحث بر اساس نگاه امانیستی است و در دانشگاه های خودمان این وضعیت را می بینیم.

این مدرس حوزه علمیه و مدرس دانشگاه متذکر شد: ریشه های بیداری اسلامی در معارف اسلامی است و انقلاب اسلامی سر لوحه این بیداری است. این مردم سالاری دینی یک نقطه کانونی دارد که ولایت فقیه است، وظیفه اصلی ولی فقیه راهبری و اعمال قدرت در سطح فوقانی جامعه است، جامعه را در سطحی می تواند راهبری کند که جامعه آن را پذیرفته، خیلی جاها صحبت می شود که چرا حضرت آقا فلان کار را نکردند اگر جامعه از جهات مختلف بصیرت و توانمندی های لازم و توجه به هدف والا نداشته باشد این جامعه را نمی توان به طرف اهداف والا سوق داد، البته ملت ایران ظرفیت های بالایی را در مقاطع مختلف نشان داده است، بیداری اسلامی یک فرصت است، که ظرفیت های درونی امت اسلامی را بالا ببرد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در جهت بیداری اسلامی ظرفیت ها را بالا ببریم تا ولی فقیه بتواند از ظرفیت ها برای راهبری بیشتر جامعه استفاده کند، سلطه به خوبی جوامع را شاخص سازی می کند، مثلا در رابطه با دموکراسی ایران را بعد از عربستان قرار می دهد به گونه ای شاخص سازی می کند، کشوری مثل ایران که نماد مردمسالاری است بعد از عربستان قرار گیرد.  سلطه در صدد مبارزه با انقلاب اسلامی بود، ولی دید این ویروس به تعبیر آن ها پخش شده، بیداری اسلامی به وجود آمدو استکبار دید جدیت بیداری اسلامی بر آن است که این سلطه را از بین ببرد و پاد زهر داعش را ساخت تا بر چهره اسلام لطمه بزند و توانمندی منطقه ای اسلام را از بین ببرد، اما نکته مهم تر این است که در زمینه علمی این خطر رابیشتر احساس کردند.

در خاتمه  این نشست، ضمن قدردانی و تقدیر از سخنرانان برنامه از طرف معاونت علمی دانشگاه، این نشست، با صلوات بر محمد و آل محمد(ص) پایان یافت

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.