رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در سامراء از انتقال و نصب ضریح حرم امامین عسگریین (ع) تا پایان امسال در عراق خبر داد.

رونمایی از ضریح جدید حرم امامین عسگریین (ع) تا پایان سال

به گزارش «قدس آنلاین»،   بازسازی حرم امامین عسگریین(ع) در شهر سامرا توسط ایران از سال ۱۳۸۹ در شرایطی آغاز شد که این حرم پیش از آن دو بار مورد حمله شدید تکفیری‌ها قرار گرفت و با تخریب زیادی روبرو شد. در نخستین حمله بخش زیادی از سازه گنبد و ساختمان حرم از بین رفت.

موسی اسماعیلی در سالروز ودلادت امام حسن عسگری (ع) به تشریح پروژه‌های اجرا شده در این حرم توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات پرداخت که اجرای آن‌ها در این سال‌ها زیر حمله‌های پی‌در پی تکفیری‌ها به شهر سامرا ادامه داشت.

به گفته‌ی وی، ساخت گنبد حرم مطهر امامین عسگریین (ع) در سال ۸۹ کلید خورد. این گنبد که با مساحت یک هزار و۲۰۰ متر مربع بزرگترین گنبد در اعتاب مقدسه به شمار می‌آی، در تابستان ۹۱ با بیش از ۲۳ هزار خشت طلا، طلاکاری شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در سامراء گفت: پس از احیا و احداث گنبد شریف، کار طلاکاری و نصب خشت طلا انجام شد. ما برای جلوگیری از اتفاق‌هایی که ممکن بود در زمان تردد برای طلاکاران بیفتد، یک کارگاه مجهز طلاکاری را در سامراء احداث کردیم. با راه‌اندازی کارگاه طلاکاری، آبکاری و تولید خشت خام در صحن مطهر، استادکاران در سامراء مستقر شدند. علاوه بر این دو پروژه بزرگ ساخت سرویس‌های بهداشتی و پروژه تصفیه آب سپتیک نیز اجرا شد.

وی افزود: ساخت گنبد و طلاکاری آن، ساخت و نصب ساقه گنبد، کاشی‌کاری، آیینه کاری، سنگ کاری داخل حرم در کف و دیوارها و... توسط بهترین استاد کارهای ایرانی انجام گرفت. در این طرح‌ها ضمن برطرف شدن بسیاری از خسارت‌ها، به فضاهای موجود نیز اضافه شد و هم‌اکنون کار توسعه حرم ادامه دارد.

اسماعیلی، طلاکاری مقرنس ایوان باب القبله، مرمت و آبکاری خشت‌های قدیمی طلا در سینه ایوان باب القبله، ساخت هشت در کوچک طلا در دو رواق حرم، ساخت در سرداب مقدس، ساخت پنجره فولادی سرداب مقدس (مقابل قبور مطهر)، گریو کتیبه گنبد و نقش اسمای چهارده معصوم (دور بیرونی گنبد) که کار آبکاری آن مراحل پایانی خود را طی می‌کند و طرح طلاکاری ایوان‌های باب المراد و باب الدخول که منتظر اعلام نظر رییس دیوان وقف الشیعی عراق است، را از جمله پروژه‌های اجرا شده و یا در حال اجرای این ستاد در سامرا برشمرد.

وی همچنین با ابراز امیدواری برای انتقال ضریح جدید حرم مطهر امامین عسگریین (ع) تا پایان امسال به عراق و نصب آن، گفت: سعی می‌کنیم مراحل نصب ضریح امامین عسگریین (ع) را تا سالروز ولادت حضرت زهرا (س)، یعنی تا پایان امسال انجام دهیم و از این پروژه رونمایی شود.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.