دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: تصمیم ایران برای ساخت پیشران‌های هسته‌ای و همچنین تأمین سوخت مورد نیاز آن قطعی است و آن را حق مسلم خود می‌داند.

تصمیم ایران برای ساخت "پیشران‌ هسته‌ای و تامین سوختش" قطعی است/ ترکیه تنش با همسایگان را به صفر برساند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، علی‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی عصر امروز در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب «اندیشه وعمل داعش» که با حضور حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرمانده کل سپاه و سیدرضا صدرالحسینی نویسنده کتاب برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص آینده روابط ترکیه و عراق و همچنین سفر نخست وزیر ترکیه به بغداد، اظهار داشت: ما از هر نوع دوستی بین کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و در مقابل از تنش بین ترکیه و عراق استقبال نمی‌کنیم.

وی افزود: سعادت ملت‌های منطقه در گرو همکاری‌های منطقه‌ای و جلوگیری از هرگونه تنش بین همسایگان است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با تأکید براین مطلب که نباید در امور داخلی کشورها دخالت کرد، تصریح کرد: در این صورت هر کشوری خود را مجاز به دخالت در امور کشورهای دیگر خواهد دید و نسخه‌ای برای همه کشورها خواهد بود تا در امور داخلی سایر کشورها دخالت کند و این مورد تأیید ما نیست.

ولایتی برهمین اساس خاطرنشان کرد: اینکه دولت ترکیه تصمیم گرفته است حسن همجواری با عراق را رعایت کند و به تمامیت ارزی عراق احترام بگذارد قدم مثبتی است و امیدواریم این روابط در بین ترکیه و سوریه نیز برقرار شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نقض عهد آمریکا در برجام و دستور رئیس جمهور در خصوص ساخت پیشران‌های هسته‌ای اظهار داشت: ساخت پیشران‌های هسته‌ای یا موتورهای کامپکت هسته‌ای برای کاربرد در شناورهای دریایی و همچنین تأمین سوخت مناسب آن تصمیم قطعی جمهوری اسلامی ایران است و این حق ایران است که در حوزه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز چنین تصمیمی بگیرد و ساخت این پیشرانه‌ها مصمم هستیم. 

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی درباره نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه و تغییر مواضع ترکیه در قبال سوریه تصریح کرد: در این زمینه علت هرچه باشد ما استقبال می‌کنیم. ما استقبال می‌کنیم که تنش بین همسایگان به رابطه دوستانه تبدیل شود  نه ترکیه و نه سوریه از تنش به وجود آمده سودی نخواهند برد.

ولایتی تصریح کرد: امیدواریم ترکیه به روزهایی بازگردد که بنا داشت تنش را با همسایگان به صفر برساند و امیدواریم این سیاست به این کشور بازگردد، ثبات در روابط بین ترکیه و سوریه منوط به شناختن حقوق برابر و احترام متقابل و همچنین عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.