یزد- در سال ۱۳۸۲ تفاهم‌نامه ایجاد بزرگترین مرکز تحقیقات سالمندی جنوب شرق کشور در اردکان امضا شد و از آن تاریخ تاکنون ۱۳سال می‌گذرد و هنوز به شکل رسمی راه‌اندازی نشده است.

۱۳ سال انتظار برای ساخت بزرگترین مرکز تحقیقات سالمندی جنوب شرق کشور

قدس آنلاین-سمیه شرف دینی: سالمندی یکی از دوره‌های پردغدغه زندگی می‌باشد که آسایش و رفاه در این مورد حرف اول را می‌زند ودر کشور ما هر روز شمار سالمندان افزایش پیدا می‌کند بنا بر این ایجاد مراکزی که سالمندان را با حفظ کرامت انسانی و شأن افراد از آن‌ها نگهداری کند، ضروری است.

در سال ۱۳۸۲ تفاهم‌نامه ایجاد بزرگترین مرکز تحقیقات سالمندی جنوب شرق کشور در اردکان امضا شد و از آن تاریخ تاکنون ۱۳سال می‌گذرد و هنوز به شکل رسمی راه‌اندازی نشده است. چه بسیار افراد سالخورده ای که در آن زمان با شنیدن این خبر احساس آرامشی پیدا کرده بودند که با ایجاد این مرکز خانه امنی داشته باشند، شاید دیگرعمر خیلی از این سالمندان به دنیا نباشد چون این مرکز از قرار معلوم خیال افتتاح شدن ندارد.

 

طراحی کلینیک طب سالمندان در یزد

مدیر کل بهزیستی شهرستان اردکان در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: ایده ایجاد مرکز تحقیقات سالمندی اردکان از سال ۱۳۸۲شکل گرفته و این مرکز در چهار فاز شامل مرکز آموزشی، پژوهشی، کلینیک طب سالمندان و سرای سالمندان طراحی شده که در بخش آموزشی درنظر است تا پس از گرفتن مجوزهای لازم به پذیرش دانشجو در سطح کارشناسی، ارشد و دکترا اقدام کرده و تأمین کننده بخشی از نیاز استان و کشور در حوزه تربیت نیروی متخصص در حوزه‌های مرتبط با سالمندان باشد. همچنین کلینیک طب سالمندان، شامل بخش‌های گوناگون درمانی و توانبخشی و آزمایشگاه خواهد بود.

امیرولی عضدزاده با بیان اینکه در حال حاضر سرای سالمندان این مجموعه به بهره‌برداری رسیده و در سال ۱۳۹۳ این بخش توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح شد، می‌افزاید: ساخت فازهای۲ و ۳ این مجموعه شامل مراکز آموزشی و پژوهشی در دست اقدام می‌باشد.

وی در خصوص اعتبارات مالی این طرح ملی خاطر نشان می‌کند: بخشی از اعتبارات این پروژه ملی از محل اعتبارات سازمان بهزیستی کشور تأمین شده و خواهد شد و بخش اعظم آن از محل اعتبارات عمرانی و از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور تأمین شده و قسمتی از آن نیز از محل اعتبارات استانی قابل پرداخت خواهد بود.

عضد زاده در خصوص پذیرش دانشجو در این مرکز می‌گوید : پیش از این قرار بود که نخستین دوره پذیرش دانشجو در مقطع mph در مهرماه سال جاری صورت گیرد که بنا به دلایلی این امر تحقق نشد و اگر هماهنگی‌های لازم صورت گیرد ان شاءالله در مهرماه سال آینده این مهم صورت خواهد گرفت.

این مسؤول در پاسخ به این پرسش که این مرکز ظرفیت پذیرش چه میزان سالمند را دارد؟ خاطر نشان می‌کند: ظرفیت سرای سالمندان این مجموعه در حال حاضر ۷۰ نفر پیش‌بینی شده که در آینده قابل افزایش خواهد بود و در سایر بخش ها از قبیل کلینیک طب سالمندان هم محدودیتی نداریم.

عضدزاده تصریح می‌کند: مهمترین اولویت این مرکز و در حقیقت وظیفه اصلی و ساختاری مرکز تحقیقات سالمندی اردکان که به نوعی پوشش دهنده منطقه مرکز و جنوب کشورخواهد بود، بررسی وضعیت عمومی سالمندان کشور و منطقه مرکز و جنوب کشور در حوزه‌های بهداشت و سلامت، روان، اجتماعی، رفاهی، اقتصادی، حمایت‌های اجتماعی، دسترسی به امکانات شهری و کیفیت زندگی، سبک زندگی و عناوینی از این دست می‌باشد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که مهمترین مشکل این طرح که پس از ۱۳سال به مرحله نهایی نرسیده، چیست؟ می‌افزاید: از شما تقاضا دارم تا اجازه دهید که پاسخ به این پرسش را به زمانی دیگر واگذاریم، زمانی که امیدوارم با به بار نشستن این مرکز، شیرینی سال ها پیگیری و تلاش شبانه روزی ما به کام مان بنشیند که نیازی به واکاوی گذشته‌ها و پاسخگویی به این پرسش نباشد! به هر روی این زمان بگذار تا وقت دگر.

200 میلیارد ریال اعتبار می‌خواهیم

فرماندار اردکان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت این مرکز می‌گوید: مرکز تحقیقات سالمندی در اردکان ۱۳سال در انتظار راه اندازی است و برای ساخت و تجهیز این مرکز اعتباری افزون بر ۲۰میلیارد تومان مورد نیاز می‌باشد.

هادی مقیمی اظهار می‌دارد: مشکل اصلی مرکز تحقیقات سالمندی اردکان تخصیص نیافتن اعتبارات مورد نیاز است و دانش آموختگان این مرکز در زمینه تحقیق، پژوهش و برنامه ریزی در حوزه سالمندان به کار گرفته می‌شود.

وی می‌افزاید: فاز یک این مجموعه شامل سرای سالمندان از سال ۱۳۸۳ آغاز و با صرف هزینه ای افزون بر ۲۳میلیاردریال کمک‌های خیرین و دولتی در سال۹۳ به بهره‌برداری رسید.

مسؤولان به فکر باشند

به هرحال اتمام وافتتاح بزرگترین مرکز تحقیقات سالمندی جنوب شرق کشور می‌تواند مأمن امیدی برای پدران ومادران سالخورده ای باشد که در این دنیای پرهیاهو در کنج عزلت خویش، سر در گریبان و مورد بی مهری فرزندان خود قرار گرفته اند و چشم انتظار عزیزی هستند که از در وارد شود و پای درد دلشان بنشیند. امید که مسؤولان استانی و کشوری با عنایت ویژه این طرح ملی را به اتمام برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.