شهرکرد-مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گفت: اداره کل منابع طبیعی با متخلفان و متصرفانی که در امر جنگل داری و آبخیز داری خلل ایجاد کنند برخورد قانونی می کند و در این زمینه تا کنون ۳۶۰۰ هکتار با ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان با کمک دستگاه های قضائی برگشت داده شده است.

۳۶۰۰هکتار از زمین های تصرف شده منابع طبیعی برگشت داده شد

به گزارش قدس آنلاین، علی محمدی مقدم ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: نگرش برنامه ریزان و تدوین کنندگان خط مشی برنامه های طبیعی و آبخیزداری به توسعه نقش و مشارکت نهادینه مردم در فرایند حفاظت، احیا و توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی در جهت توسعه پایدار است.

وی افزود:واگذاری کارها به مردم و بویژه بهره برداران بومی با نظارت قانون توسط ادراه کل منابع طبیعی استان اجرا می شود و در این مشارکت با توجه به شرایط نه چندان مطلوب اقتصادی مردم و بهره برداران در عرصه منابع طبیعی می بایست با شیوه های تشویق و حمایت در جهت عملیاتی شدن کارها به یاری پرداخت.

محمدی مقدم تصریح کرد: با تغییر رویه کشت و برگشت از دامداری به مرتع داری  در سال های اخیر، می توان شاهد رشد و شکوفایی استان بود.

وی تأکید کرد: اداره کل منابع طبیعی با متخلفان و متصرفانی  که در امر جنگل داری و آبخیز داری خلل ایجاد کنند برخورد قانونی می کند و در این زمینه تا کنون ۳۶۰۰ هکتار با ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان با کمک دستگاه های قضائی برگشت داده شده و در همین زمینه بالغ بر ۲۴۰۰ فقره پرونده و اعتراض از سوی مردم به کمسیون های اختصاصی منابع طبیعی ارجاع شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان افزود: گروهی دیگر از متصرفان زمین های طبیعی، کشاورزان و دامداران هستند که بر اساس نیاز و وابستگی این کار را انجام میدهند که در این زمینه راهکارهای قانونی و کارشناسی از جمله تغییر الگوی کشت، کشت گیاهان داروئی، توسعه جنگل کاری اقتصادی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد،گیاهان بومی با توجه به اقلیم هر منطقه کاشت می شود که تا کنون ۱۵۰۰ هکتار جهت کاشت گیاهان دارویی و ۵۰۰ هکتار جهت کاشت جنگل های اقتصادی مانند درخت های بادام دیم و  گلابی وحشی در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی یکی از عوامل تخریب جنگل ها و مراتع را چرای بی رویه و مازاد دام  دانست  و گفت: با تغییر معیشت از دامداری به مرتع داری می توان نقش موثری در احیای مراتع داشت.

محمدی مقدم خاطر نشان کرد، ایران با دارا بودن ۸ هزار گونه گیاهی سالانه درآمدی معادل ۱۰۰ میلیون دلار دارد که نقش بسیار کوچکی در کاشت و تجارت این گونه گیاهان داروئی دارد.

وی اظهار کرد:در چهارمحال و بختیاری ۱۳۰۰ گونه گیاهی وجود دارد که ۲۵۰ تا ۳۰۰ گونه از نوع بهداشتی و صنعتی می باشد و ۳۵ گونه گیاه منحصر بفرد متعلق به منطقه اقلیمی استان می باشد.

محمدی مقدم در خصوص کاهش و مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع طبیعی گفت: با تدابیری که در این زمینه بکار برده شده،تا کنون کاهش ۴۰ درصدی اطفا حریق در سطح استان را شاهد بوده ایم که نسبت به مشابه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است.

مدیر کل منابع طبیعی استان در پایان گفت:در حوزه آبخیز داری و آبخوان داری میزان بارش در استان ما بیش از ۹ میلیارد متر مکعب است که ۷ میلیارد آن بصورت روان آب ها از استان خارج می شود و اگر شرایطی برای نفوذ آب ها فراهم شود بسیاری از مشکلات در حوزه آب حل خواهد شد و همچنین اگر اعتباری در این زمینه جهت احداث سدهای کوچک داده شود یکی از بهترین و زودبازده ترین راهکارها جهت برون رفت از بحران کم آبی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.