سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه ای به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور، نحوه اجرای قانون بخشودگی جرائم کارفرمایان خوش حساب را مشخص کرد.

بخشنامه بخشودگی جرایم به واحدهای اجرایی تامین اجتماعی ابلاغ شد

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از سازمان تامین اجتماعی، در متن بخشنامه صادر شده به ادارات کل تامین اجتماعی سراسر کشور آمده است: مبنای بررسی سوابق کارفرمایان خوش حساب، ارسال لیست صورت مزد یا حقوق بیمه شدگان طبق ماده ٣٩ قانون تامین اجتماعی و پرداخت کامل حق بیمه حداقل چهار ماه ظرف ١٨ماه قبل از وقوع دلایل ابرازی است.
در بخشنامه نوشته شده است، در صورتی که کل جرایم متعلقه کارفرمایان مدیون مربوط به قبل از تصویب این اصلاحیه باشد از هشتم دی ماه ۹۵ و حداکثر تا سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این اصلاحیه در مورد پرداخت اصل بدهی قطعی شده با سازمان براساس فرم پیوست شماره یک توافق کنند، از بخشودگی جرایم متعلقه با رعایت ماده دو قانون دریافت جرایم نقدی مصوب نهم مرداد ۱۳۷۳ و اصلاحیه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی و هشتم تیرماه ۱۳۸۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام برخوردار می شوند.
در بخشنامه آمده است: درباره آن دسته از کارگاه های مشمول که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این اصلاحیه به علت بروز یکی از موضوعات دلایل ابرازی، درخواست برخورداری از بخشودگی جرائم را دارند، حداکثر مهلت ارائه درخواست تا سه ماه ازتاریخ وقوع دلایل مزبور است.
این بخشنامه می افزاید: پس از احراز شرایط مذکور در بند «پ» ماده یک و ماده چهار تصویب نامه شماره ٣٢٩٩٢‌/ت ٥٣١٩١ هـ مورخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ و با رعایت شرط ١٦ ماه پرداخت حق ‌بیمه و ارسال صورت مزد یا حقوق بیمه شدگان کارگاه ظرف ١٨ ماه قبل از وقوع موضوع دلایل ابرازی، با تکمیل فرم شماره دو پیوست و ارسالی به واحدهای تامین اجتماعی قابل بررسی خواهد بود.
در این بخشنامه آمده است، ‌ کارگاه‌های مشمول این آیین‌ نامه تمامی واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی وخدماتی و شامل هر شخص حقیقی و یا حقوقی (اعم از دولتی و غیر دولتی) است.
در این بخشنامه نوشته شده است، بدیهی است پرونده هایی که به دلیل عدم وجود یکی از شرایط مصوبه قبلی مورد پذیرش قرار نگرفته اند، در صورت درخواست مجدد کارفرما مراتب بر اساس مصوبه جدید قابل بررسی خواهد بود.
در این بخشنامه آمده است، ‌ با توجه به ماده ٤٧ قانون تامین اجتماعی کارفرمایان مکلف به ارائه دفاتر قانونی به سازمان هستند، لذا اخذ تعهد نامه بابت در اختیار قراردادن دفاتر قانونی از کارفرما در این بخش ضروری نخواهد بود.
این بیانیه می افزاید: در صورت عدم پرداخت هریک اقساط در مهلت مقرر قانونی، بدهی تبدیل به حال شده و به همراه مانده جرائم قبلی و جرائم محاسبه شده از تاریخ تبدیل به حال، طبق مقررات وصول خواهد شد.
در بخشنامه آمده است: کارفرمایان کارگاههای حائز شرایط این آئین نامه مکلفند ظرف مهلت ١٥ روز از تاریخ ابلاغ فرم پیوست شماره ٣ توسط شعبه مبنی بر تایید دلایل ابرازی در کمیته های استانی وستادی سازمان، نسبت به ترتیب پرداخت بدهی اقدام کنند.  
بدیهی است عدم مراجعه به هنگام کارفرما با توجه به مهلت تعیین شده به منزله انصراف از درخواست بخشودگی جرائم خواهد بود. همچنین در رابطه با کارگاههایی که حائز شرایط این آئین نامه نیست، مراتب عدم تایید وفق فرم شماره ٤ پیوست به کارفرما اعلام می شود.
در این بخشنامه آمده است، ‌ شعب می بایست از تاریخ دریافت نتیجه مصوبات نهایی کمیته های استانی و ستادی ظرف مهلت یک هفته نسبت به ابلاغ نظریه کمیته های مذکور وفق فرم های پیوست شماره ٣ و ٤ اقدام کرده و دقت لازم در ابلاغ نتایج مذکور به عمل آورند.
براساس این گزارش، شعب می بایست در زمان اعلام موافقت با بخشودگی جرائم به کارفرمایان متقاضی یادآور شوند که در صورت عدم پرداخت اقساط در موعد مقرر، دیون تبدیل به حال شده و جرائم متعلقه قابل وصول خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.