دبیر هنری جشنواره طنز سوره گفت: در طی سال های اخیر معتقدم از تعریف جشنواره فاصله گرفته ایم و عملا در ایران جشنواره برگزار نمی‌شود.

۲هزار و ۶۷ اثر به دبیرخانه طنز سوره رسید/ زرویی نصرآباد: از تعریف جشنواره فاصله گرفته‌ایم

 به گزارش «قدس آنلاین»،  نشست خبری نهمین جشنواره طنز سوره عصر امروز با حضور حامد رهنما مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر و ابوالفضل زرویی نصرآباد دبیر هنری جشنواره در تالار امیرحسین فردی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این نشست مطبوعاتی اعلام شد نهمین دوره از طنز سوره طی روزهای ۲۵ و ۲۶ دی ماه در حوزه هنری برگزار می‌شود.

طبق اعلام ۲ هزار و ۶۷ اثر به دبیرخانه جشنواره از سراسر کشور واصل شده است که ۱۸۴۰ اثر مربوط به بخش آزاد و ۲۲۷ اثر مربوط به بخش ویژه یعنی اقتصاد مقاومتی است. در بخش نثر ۳۴۳ اثر، نظم ۵۸۹ اثر، داستان کوتاه ۳۷۸ اثر، مقالات پژوهشی ۳۷ اثر، عکس ۳۴۹ اثر، کاریکاتور ۳۳۷ اثر، استندآپ کمدی ۳۴ اثر واصل شده است.

زرویی نصرآباد دبیر هنری جشنواره با این جمله که زندگی بدون نشاط معنا ندارد، گفت: موتور محرکه زندگی انسانی نشاط است، اما معمولا به اشتباه نشاط با خنده یکی دانسته می شود، در صورتی که به باور من نشاط امری است قلبی و طنز هنری.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه ۲۴ دی سال ۶۳ صابری برای اولین بار دو کلمه حرف حساب را منتشر کرد، توضیح داد: جشنواره امسال همزمان با سالگرد انتشار نخستین شماره از ستون دو کلمه حرف حساب در روزنامه اطلاعات برگزار می شود. این ستون در شرایطی نوشته و منتشر می شد که فضای کشور تحت تاثیر دوران جنگ و ناامنی حاصل از آن بود، دولت هم تحت تاثیر فضای کشور توقع انتقاد نداشت و از سویی کوچکترین نقد به معنای زیرسوال بردن نظام عنوان می‌شد، در چنین فضایی بود که آقای صابری شروع به نوشتن طنز انتقادی کرد و شخصیت های سیاسی را در آثارش به نوعی وارد می کرد که باعث ایجاد وجد و نشاط ملی در میان مردم شد و می شود از آن به عنوان یک معجزه یاد کرد.

این شاعر در ادامه با طرح هدف کلی جشنواره متذکر شد: هدف از برگزاری این جشنواره کشف استعدادها در زمینه طنز و پس از آن آموزش و معرفی آنها به فضای رسانه‌ ای کشور است.

به گفته وی، باید تحمل حضور استعدادهای جوان را داشته باشیم و اجازه بدهیم کار کنند. اگر همه نشریات کشور بر اساس آمارهای موجود هر تعدادشان بخواهند یک صفحه طنز داشته باشند ما هنوز به این تعداد طنزنویس نداریم به همین خاطر نباید نگران فعالیت طنزپردازان بود و باید از حضور جوانان در این عرصه استقبال کرد.

زرویی با تذکر اینکه امروز از تعریف جشنواره فاصله گرفته ایم گفت: معتقدم در طول این سالها از تعریف جشنواره فاصله گرفته ایم و عملا در ایران جشنواره برگزار نمی‌شود و جشنواره فجر هم به دلیل این تنگناها اینگونه است. اما اگر بگوییم مسابقه و یا مجموعه‌ای از استعدادها بر سر موضوعی ذوق آزمایی می‌کنند در این حد هم باعث نشاط جمعی در برخی گروه‌ها می‌شود.

در ادامه این نشست خبری، حامد رهنما نیز در سخنانی با اشاره به برگزاری این جشنواره در روزهای ۲۵ و ۲۶ دی ماه گفت: با مجموعه های فرهنگی در شهر تهران که امکان استفاده از تولیدات جشنواره را دارند صحبت شده تا خروجی آثار جشنواره را در قالب فضاهای در اختیارشان مورد بهره برداری قرار دهند تا این آثار به فضاهای رسانه ای دیگری نیز وارد شوند.

وی به عدم رها سازی شرکت کنندگان پس از جشنواره اشاره و از برنامه ریزی و معرفی آنها به رسانه‌ها و حضور در کارگاه‌های آموزشی خبرداد.

نهمین جشنواره طنز سوره در روزهای ۲۵ و ۲۶ دی ماه در حوزه هنری برگزار می‌شود. اختتامیه ساعت ۱۸ روز ۲۶ دی ماه در تالار اندیشه با اجرای داریوش کاردان برپا می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.