رئیس انجمن صنفی کشت بافت با بیان اینکه توسعه کشت بافت در کشور منجر به کاهش واردات و بهینه سازی فرایند تولید می‌شود گفت: توسعه این امرمنجر به تنظیم بازار گل و گیاه و کاهش واردات و پویایی باغبانی می‌شود.

کاهش واردات با توسعه "کشت بافت" در ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، ایرج رستگار رئیس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی ایران از برگزاری نخستین همایش ملی توانمندی های مراکز کشت بافت خبر دارد و اظهار داشت:  این امر عامل بسیار مهم و بسزایی در بیان توانمندی های تولیدی مراکز و در عین حال تعامل مطلوب تر بین مسئولین، مراکز و مصرف کنندگان است.

وی افزود: سیاست گذاری معاونت های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی  چون زراعت و باغبانی را در راستای استفاده بیش تر و مطلوب تر از تولیدات مراکز کشت بافت به منظور کاهش واردات و بهینه سازی فرایند تولید را عامل تقویت توانمندی های مراکز است.

رستگار گفت: حمایت از تامین هسته های اولیه و در اختیار قرار دادن هسته های اولیه به منظور تکثیر تجاری توسط واحد های کشت بافتی از دیگر عواملی است که به توانمند سازی مراکز می انجامد.

رستگار خاطر نشان کرد: ارائه اطلاعات نیاز های کشور از استان های مختلف و محصولات متفاوت به منظور برنامه ریزی تولید مراکز کشت بافت و ایجاد شبکه ارتباطی – اطلاعاتی چند سویه کشاورزی استان ها و مراکز با همکاری انجمن کشت بافت نقش بسیار موثری در تولیدات سالم سازی شده دارد.

رئیس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی ایران افزود حمایت از کاهش نرخ تسهیلات کم بهره و یا بدون بهره به مراکز کشت بافت و بخشودگی بدهی مراکز کشت بافت با توجه به نقش بسیار حایز اهمیت این مراکز در خود کفایی، کاهش وابستگی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

ایرج رستگار خاطر نشان کرد: استفاده از توانمندی مراکز کشت بافت در برنامه طرح جامع گیاهان دارویی به منظور تولید متابولیت‌های ثانویه و مواد موثره بر اساس برنامه های طرح جامع یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که با تنظیم بازار گل و گیاه و کاهش واردات بر اساس استفاده از توانمندی مراکز کشت بافت به پویایی باغبانی ایران می انجامد.

گفتنی است نخستین همایش ملی توانمندی های مراکز کشت بافت با همکاری انجمن صنفی کشت بافت گیاهی ایران و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سالن نعمتی جم وزارتخانه یاد شده برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.