انتخاب گزینه بغداد درست زمانیکه نیروهای ضد تروریسم عراق، مرحله دوم مبارزه برای بازپس گیری شهر موصل از سیطره «داعش» را آغاز کرده اند، به مفهوم تصمیم بسیار جدی «اردوغان» برای ورود به محور ایران- سوریه است.

ترکیه در مسیر پیوستن به محور ایرانی- سوری

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری شبستان؛ «بن علی یلدریم»، نخست وزیر ترکیه در تلاش برای بهبود روابط دو کشور عراق و ترکیه، شکست انزوای کشور خود با کشورهای همسایه پس از عقب نشینی از سیاست های خود در پرونده سوریه و توسعه روابط با مسکو در رأس هیأتی بلند پایه متشکل از وزرای دفاع و انرژی وارد «بغداد» شد.
انتخاب گزینه بغداد درست زمانیکه نیروهای ضد تروریسم عراق، مرحله دوم مبارزه برای بازپس گیری شهر موصل از سیطره «داعش» را اغاز کرده اند، به مفهوم تصمیم بسیار جدی «اردوغان» برای ورود به محور ایران- سوریه است، به ویژه ورود این کشور به جنگ سخت در شهر «الباب» برای مبارزه با داعش و موافقت با عقب نشینی نیروهای خود از پایگاه «بعشیقه» در شمال عراق یکی از شواهد اصلی این موضوع است.

سه تحول عمده داخلی و خارجی وجود دارد که می توان از خلال آن موضع متشنج ترکیه و پیامدهای آن را که موجب بروز تغییرات فراوانی در پرونده های منطقه شد، مطالعه کرد:

نخست: وخامت روابط  ترکیه و آمریکا در سطح بی سابقه. پس از آنکه «اردوغان» به صورت علنی آمریکا رابه حمایت از تروریسم متهم کرد و ترکیه در مبارزه «ناتو» علیه داعش از این پیمان کنار گذاشته شد، ترکیه تهدید کرد پایگاه هوائی «اینجرلیک» را به روی هواپیماهای امریکا و غرب خواهد بست.

دوم:  اظهارات ناگهانی و تکان دهنده «نعمان قورتولموش» معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه و اعتراف وی به سیاست های اشتباه ترکیه در سوریه و اراده کنونی این کشور در ایجاد مرحله دموکراتیک در سوریه.

سوم: مورد سوم، داخلی و مربوط به اخراج هزاران نفر از کارمندان ترک به دلیل شبهات گرایش آنها به جنبش «فتح الله گولن» است.

این سه تحول با یکدیگر مرتبط بوده و باید هر سه مورد را برای شناخت مسیر سیاست های آینده ترکیه در نظر گرفت. کاملا روشن است که «اردوغان» پس از تهدید نسبت به بستن پایگاه «اینجرلیک» پیام های دیگری را نیز به واشنگتن گوشزد کرده اما بعید است واشنگتن به آن پاسخ گوید، چرا که آمریکا در بسیاری از کشورهای عربی پایگاه هوایی در اختیار دارد.

مشکل اصلی که «اردوغان» و دولت او با آن مواجه است، تغییرات پی در پی و تناقض های فراوان در سیاست های او می باشد که باعث کاهش اعتماد قدرت های منطقه ای و بین المللی به این مواضع و سیاست های متزلزل شده است

امروز «قورتولموش» معاون نخست وزیر ترکیه به اشتباهات کشورش در برخورد با پرونده سوریه اذعان می کند، بنا بر این در چنین حالتی چرا بر اشتباهات چندین ساله اصرار شود، سیاست هایی که به اعتراف وی نه فقط در سوریه با شکست مواجه شد بلکه تروریسم را به ترکیه نیز وارد و این کشور را به تفرقه و تجزیه تهدید کرد.

ترکیه با ورود به ائتلاف های آمریکا و پیمان ناتو و نیز دخالت نظامی در لیبی و عراق و سوریه و یمن در حقیقت برگه فرقه گرایی را برای کاشت بذر آشوب و هرج و مرج خونین در منطقه به کار گرفت. «قورتولموش» از طرف هایی سخن می گوید که به دنبال انحراف اذهان مردم منطقه و شکستن اراده آنان از طریق دامن زدن به اختلاف های قومی و فرقه ای هستند، اما خود فراموش کرده است که ترکیه در رأس این گروه ها بوده و همچنان نیز حضور دارد.
درک دیر هنگام این خطاها بهتر از عدم درک آنها بوده و نکته مهم، ثبات و تصحیح اشتباهات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.