۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 491390

ضریح مطهر حضرت امیرالمومنین علی(ع) در نجف اشرف که پس از گذشت ۸ دهه مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفته بود، رونمایی شد.

رونمایی از ضریح جدید  حرم مطهر علوی

به گزارش «قدس آنلاین»،  ضریح مطهر حضرت امیرالمومنین علی (ع) پس از ۸۰ سال ترمیم و بازسازی شده بود روز گذشته (یکشنبه) رونمایی شد.  

کار ترمیم و بازسازی این ضریح مطهر که با طلا و نقره کاری زیبا تزیین شده ۵ سال به طول انجامیده است.

برای ساخت این ضریح مطهر از ۱۰ هزار و ۵۰۰ مثقال طلای خالص و ۲ میلیون مثقال نقره استفاده شده است و استادکاران و کارشناسان با تجربه‌ای برای این عملیات عظیم فعالیت داشته‌اند.

ارتفاع ضریح مطهر از کف زمین تا بالای تاج طلای آن حدود ۴ متر و و طول آن ۶.۳۵ متر و عرض آن ۵.۱۰ است؛ ضریح مطهر را می‌توان به ۲ بخش اصلی تقسیم کرد.  

بخش اول ضریح یا پنجره نقره‌ای و بخش دوم تاج طلای بالای ضریح نقره‌ای محسوب می‌شود.

ضریح نقره‌ای ۱۷ پنجره دارد و هر کدام از این پنجره‌ها با توپ‌های نقره‌ای که به یکدیگر با فاصله و به‌وسیله بخش‌های لوله‌ای برجسته و شیار داری متصل شدند.

در هر پنجره از پنجره‌های ضریح مطهر تعداد ۱۷۶ توپ کامل نقره و ۴۸ توپ نیمه نقره که به پیرامون پنجره متصل شده، قرار دارد و زائران می‌توانند از پشت این پنجره‌ها مرقد مطهر را نظاره کنند.

ضریح مطهر از جهت شرقی و غربی دارای ۴ پنجره است؛ این ضریح از جهت شمالی ۵ پنجره و از جهت جنوبی ۴ پنجره دارد و به جای پنجره پنجم دری کوچک برای ورود به داخل ضریح مطهر در نظر گرفته شده است؛ این درب که از ۲ لنگه تشکیل شده به باب الجنه یا درب بهشت شهرت دارد.

در ما بین هر یک از پنجره‌های ضریح مطهر، ستون‌هایی نقره‌ای و با نقش‌های بسیار زیبا به چشم می‌خورند؛ در گوشه‌های ۴ گانه ضریح مطهر، ۴ ستون که با نقش‌های برجسته و خوشه‌های انگور نقره‌ای تزیین شده‌اند، قرار گرفته است. بر روی هر یک از این ستون‌های ۴ گانه نیز کلمه (و هو العلی العظیم) نقش بسته است.

بالای ضریح نقره‌ای هم کتیبه‌ای بر محیط ضریح به چشم می‌خورد؛ جنس این کتیبه از مینا و نقره است و بر روی آن ابیاتی از قصیده ابن ابی الحدید نقش بسته است.

تاج طلای بالای ضریح نقره‌ای(بخش دوم ضریح مطهر) به نوبه خود به چند بخش تقسیم می‌شود؛ نخست کتیبه طلایی که بر روی آن آیاتی از قرآن کریم با حروف برجسته نقش بسته است، قرار دارد و بالای این کتیبه نیز کتیبه‌ای مقعر با نقش‌های برجسته تعبیه شده است؛ بالای این نقش‌ها هم کتیبه طلایی دیگری که بر روی آن احادیث نبوی در مدح حضرت أمیرالمؤمنین(ع) نقش بسته دیده می‌شود. بالای این کتیبه نیز (۱۰۴) عدد گل از جنس طلای خالص قرار دارد.

بر روی هر یک از این گل‌ها که بر اطراف چهارگانه ضریح نصب شده‌اند اسمی از أسماء الله الحسنی نقش بسته است و بر روی هر یک از گوشه‌های ۴ گانه تاج طلا یک قندیل از طلای خالص به چشم می‌خورد.

بالای قندیل های طلا نیز کتیبه‌ای بزرگ و محدب با نقش‌های بسیار زیبا و چشمگیر دیده می‌شود؛ بالای این کتیبه هم کتیبه‌ای مقعر به شکل برگ‌های درخت قرار دارد و بالای آن هم کتیبه‌ای دیگر که سوره الرحمن بر آن نقش بسته قرار گرفته است. همچنین بالای کتیبه سوره الرحمن هم ۹۶ قندیل طلا بر گوشه‌های ۴ گانه ضریح مطهر چشم نوازی می‌کند.

از آنجا که بیش از ۷۸ سال از ساخت ضریح امیر المومنین (ع) سپری شده و در طول این سالیان طولانی ملیون‌ها دست زائران حرم علوی بر این ضریح کشیده شده است، در یک سال قبل ۲۴ ستون میان پنجره‌های مطهر از نو ساخته شده و با تکنیک‌های نوین، که هر ستون از ۳۰ کیلو نقره و ۵ کیلو برنز و ۲ کیلو طلای ۲۴ عیار به‌کار رفته و مجموعاً هر ستون با وزن ۳۸ کیلو گرم ترمیم و تعویض شده است و در میان و فاصله‌های پنجره‌های ضریح مطهر نیز از نو قرار گرفته است.

خوردگی‌ها و سوراخ شدن بسیاری از توپ‌های نقره‌ای ضریح مطهر نیز به طور کامل در این ضریح جدید بازسازی و ترمیم شده است؛ توپ‌های این پنجره‌ها از ضخامت بالایی در حدود بیش از ۳ میلی متر ساخته شد که در نوع خود بی‌نظیر به‌شمار می‌آید.

به گفته کارشناسان، مقاومت این پنجره‌ها و توپ‌ها بیش از ۲۰۰ سال است؛ آنان در این عملیات ترمیم هم مقدار زیادی طلای خالص و در حدود ۲۱۰۰ کیلو نقره خالص به‌کار رفته است؛ در هر توپ نقره در حدود ۱۱۰ گرم نقره وجود دارد و در هر پنجره از پنجره‌های ضریح مطهر ۱۷۶ توپ نقره‌ای کامل و ۵۲ توپ نیمه تشکیل شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.