اصفهان – رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با اشاره به راه اندازی گشت های ویژه کارآگاهان زن در محیط های شلوغ زنانه برای شناسایی کیف زنان از انهدام ۵ باند کیف زنی توسط این کارآگاهان این پلیس خبر داد.

راه اندازی گشت های ویژه برای شناسایی کیف زن ها در اصفهان

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ ستار خسروی گفت: کیف زنی و جیب بری از جمله جرایمی است که قدمت طولانی دارد  و تکامل پیدا نکرده است، هرچند که ممکن است محیط جغرافیایی این جرم تغییر پیدا کرده باشد مانند اینکه این جرم در محیط های شلوغ  و چسبیده شدن افراد در بازارهای شلوغ و اتوبوس های شرکت واحد و یا صف هایی که برای اقدام خاصی بسته می شود یا اماکن سیاحتی و زیارتی رخ می دهد.

وی افراد کیف زن را بسیار ماهر و در کار خود حرفه ای عنوان کرد و اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که تقریباً ۹۰ درصد این نوع از مجرمان را زنان و ۱۰ درصد را مردان تشکیل می دهند و رنج سنی آنان نیز بین ۲۷ تا ۵۰ سال است و بخشی از انان غیر بومی ساکن در استان بوده و بخشی دیگر نیزغیربومی هستند که در ایام تعطیل مانند نوروز وارد استان می شوند.

این مقام مسئول عنوان داشت: ذائقه مجرمان کیف زن، معمولاً گوشی تلفن همراه، وجه نقد و کارت های اعتباری است و باز بودن کیف و یا در پشت سر قرار دادن آنها توسط قربانیان کار را برای مجرمان راحت تر می کند.

سرهنگ خسروی با بیان اینکه ۸۰ درصد کیف زنی ها در اتوبوس های شرکت واحد رخ می دهد گفت:کیف زن ها هنگام سرپا ایستادن یا موقع سوار شدن و پیاده شدن یا هنگامی که اتوبوس در حال عبور از دست انداز یا سرعت گیر است با ترفندی خاص خود را به طعمه نزدیک کرده و در تکان هایی که اتوبوس می خورد در یک لحظه محتویات کیف را سرقت می کنند که اگر کیف خانمی باز باشد یا در پشت دوشش آویخته شده باشد کار آنها راحت تر می شود

وی با بیان اینکه بیشتر این کف زن ها به صورت زوجی و باندی عمل می کنند اظهار داشت: فعالیت این افراد به صورتی است که یک نفر از آنها شروع به صحبت کردن و پرت کردن حواس طعمه کرده و فرد دیگر در یک فرصت مناسب اقدام به کیف زنی می کند.

این مقام مسئول بیان داشت: در این زمینه توصیه می کنیم اولاً زیپ کیف را بسته بند آن را روی دوش انداخته و کیف را در جلوی خودشان قرار دهند و دست خود را روی آن قرار دهند و موقع سوار شدن یا پیاده شدن مراقب باشند و از گفت و گو با کسانی که با حرف های بی ربط خود سعی در سرگرم کردنشان دارند خودداری کنند.

سرهنگ خسروی با بیان اینکه جرم کیف قاپی با کیف زنی متفاوت است گفت: در جرم کیف قاپی که بیشتر توسط مردان صورت می گیرد کیف شهروندان سرقت می شود در حالی که در کیف زنی مجرم با ترفندی خاص خود را به طعمه نزدیک کرده و در یک فرصت محتویات درون آن را سرقت می کند.

وی بیان داشت: براساس آمارهای به دست آمده طی ۹ ماهه امسال میزان جرم کیف قاپی در سطح استان ۱۸ درصد کاهش یافته و این درحالی است که جرم کیف زنی در شهر اصفهان و شهرهای بزرگ استان ۴۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

سرهنگ خسروی گفت: با توجه به اینکه در ماه های پایانی سال و شلوغ شدن بازار و حضور مردم برای خرید اجناس مورد نیاز خود قرار داریم گشت های ویژه کارآگاهان زن برای شناسایی و دستگیری کیف زن ها راه اندازی شده است.

وی با اشاره به انهدام ۵ باند از ابتدای سال تا کنون گفت: اخیراً نیز باندی از کیف زنان که در شهرهای کاشان و اصفهان اقدام به ده ها فقره سرقت کیف زنی کرده بودند شناسایی و دستگیر شدند.

این مقام انتظامی بیان داشت: اعضای این باند سه زن هستند و اعمال مجرمانه خود را کاملاً با هدایت همسران معتاد و بزهکار خود انجام می دادند که در بازجویی ها به ده ها فقره سرقت اعتراف کرده و در بازرسی از منزل آنها نیز بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال اموال مسروقه شامل گوشی تلفن همراه، وجوه نقد و طلاجات کشف شد.

سرهنگ خسروی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در اسفند ماه حجم بالایی از خرید ها را داریم به همین جهت توصیه می کنیم شهروندان از حمل وجه نقد خودداری کرده و از کارت های اعتباری استفاده نمایند و از درج رمز بر روی کارت خودداری شود.

وی بیان داشت: توصیه دیگر ما این است که در موقع خرید دربازارها مراقب کیف زن ها باشند و در مواقعی که با کیف زنی مواجه می شوند سریعاً به راننده اتوبوس اطلاع دهند تا وی از پیاده شدن افراد تا بررسی کامل خودداری کند.

سرهنگ خسروی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد کیف زنی ها در موقع سوار و پیاده شدن از اتوبوس های شرکت واحد رخ می دهد گفت: به شهروندان توصیه می کنیم که موقع سوار و پیاده شدن بیشتر مراقب اطراف خود باشند.

وی کیف زنی زنان از مردان را بسیار نادر عنوان کرد و اظهار داشت: عمده سرقت و جیب بری از مردان توسط خود مردان و زمانی صورت می گیرد که طعمه کیف را در جیب عقب شلوارش قرار داده باشد.

سرهنگ خسروی انهدام باند های کیف زنی را باعث کند شدن روند این جرم در سطح استان عنوان کرد و گفت: امیدواریم با افزایش دقت و هوشیاری شهروندان و همچنین تلاش بی وقفه کارآگاهان بتوانیم در کاهش جرم کیف زنی در سطح استان موفقیت های خوبی را به دست آوریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.