اراک به گزارش قدس آنلاین-نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با صدور پیامی درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخص مصلحت نظام را به رهبر معظم انقلاب و ملت مومن و انقلابی ایران اسلامی تسلیت گفت

آیت الله هاشمی رفسنجانی از سرمایه های ارزشمند انقلاب اسلامی بود

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در این پیام آورده است: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از سرمایه های ارزشمند انقلاب اسلامی و یار دیرین امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند که تلاش های بی شماری را در راستای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی متحمل شدند.

این پیام افزوده است: آیت الله هاشمی رفسنجانی با وجود اینکه سال های بسیاری را در زندان های ساواک زیر سخت ترین شکنجه ها قرار داشت اما، حتی یک لحظه از پشتیبانی آرمان های نظام اسلامی و همراهی امام راحل در پیروزی انقلاب اسلامی دست برنداشت و همواره در کنار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی باقی ماند.

امام جمعه اراک در بخش دیگری از این پیام آورده است: این یار دیرین امام راحل در شکل گیری شورای انقلاب اسلامی، تدوین قانون اساسی و شورای انقلاب فرهنگی نقش برجسته ای داشت و نقطه نظرات ایشان همواره چراغ راه نیروهای انقلابی بود.

آیت الله دری نجف آبادی در ادامه این پیام آورده است: آیت الله هاشمی رفسنجانی هشت سال ریاست جمهوری ایران اسلامی را بر عهده داشت که در این مدت که به عنوان دوران سازندگی از آن یاد می شود، خدمات ارزنده ای از ایشان به یادگار مانده است.

وی در بخش دیگری از این پیام عنوان کرده است: درگذشت این مجاهد نستوه و یار دیرین انقلاب اسلامی، امام راحل و رهبری را به آحاد جامعه اسلامی به خصوص مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری تسلیت عرض می کنمو علو درجات ایشان را از خداوند منان خواستارم.

در این پیام آمده است: آیت الله هاشمی رفسنجانی صاحب آثار ارزشمندی چون تفسیر راهنما در ۲۰ جلد، فرهنگ قرآن در ۳۳ جلد، سرنوشت فلسطین، کارنامه خاطرات، جهان در عصر بعثت و آزاد اندیشی و روشنفکری اسلامی است.

در بخش پایانی این پیام اعلام شده است: مجلس گرامیداشت آیت الله رفسنجانی فردا دوشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۱ و نیم صبح و از ساعت ۱۴ و نیم تا ۱۶ و نیم عصر در مسجد سیدهای اراک دایر است. آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی بهروانی یار دیرین امام و رهبری در سال ۱۳۱۳ در بهروان رفسنجان چشم به جهان گشود.

وی تحصیل را، از سن ۵ سالگی در مکتبخانه‌ای در نوق آغاز کرد و در سن ۱۴ سالگی به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت و به درجه اجتهاد نائل شد.

اساتید وی در حوزه علمیه قم آیات عظام سید حسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی (ره)، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، سید محمد کاظم شریعتمداری، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب ‌الدین نجفی مرعشی، محمد حسین طباطبائی بوده‌اند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در قم تحت تاثیر تعلیمات امام خمینی (ره) به سیاست روی آورد و به مخالفت با حکومت محمد رضا شاه پهلوی و انقلاب سفید او پرداخت. آیت الله هاشمی رفسنجانی بیش از آن که به عنوان یک شخصیت علمی شناخته شده باشد، به عنوان یک چهره سیاسی مطرح است و این هم به خاطر فعالیت های فراوان سیاسی ایشان در دوران قبل و بعد از انقلاب است و با مراجعه به اسناد معتبر تاریخی می توان همواره از ایشان در مناسبت‌های مختلف سیاسی نام و نشانی پیدا کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد. او در دوران قبل از انقلاب، بسیار به امام نزدیک بود و در دوران پیش از انقلاب و در طول نهضت امام خمینی (ره) به صورت یک عضو فعال و همیشه در صحنه حضور داشته است. نمونه بارز حمایت ایشان از امام خمینی (ره)، حرکتی بود که وی به همراه دیگر علما در اعتراض به زندانی شدن امام (ره) انجام دادند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از انقلاب اسلامی عناوین افتخاری متعددی را از مجامع علمی دنیا کسب کرده و دانشگاه تهران نیز عنوان دکترای افتخاری علوم سیاسی را به ایشان اهدا کرده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین در شهریورماه ۱۳۸۶ به دنبال رحلت آیت‌ الله مشکینی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری در دومین اجلاس سالانه دوره چهارم مجلس خبرگان، به ریاست این مجلس مهم و تأثیرگذار برگزیده شد. وی اسفند سال ۱۳۸۹ ریاست مجلس خبرگان رهبری را به آیت‌الله مهدوی کنی سپرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی بهرمانی، روحانی و سیاستمدار، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس اسبق مجلس خبرگان رهبری نخستین رئیس مجلس ایران و چهارمین رئیس جمهور ایران در دو دوره پیاپی بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ بود و به عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی شناخته می‌شد.

وی پس از عمری مجاهدت و تلاش در مسیر آرمان‌های انقلاب عصر روز یکشنبه ۱۹ دی ماه به دلیل عارضه قلبی در سن ۸۲ سالگی در بیمارستان شهدای تجریش تهران دار فانی را وداع گفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.