رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: برای صادرات هر کیلو سیب ایران به پاکستان باید هزار تومان تعرفه پرداخت شود، در حالی که برنج پاکستانی برای ورود به ایران تعرفه ۴ درصدی دارد و حدود صد تومان می‌شود که مسئولان توسعه تجارت باید فکری به حال این موضوع بکنند.

چرا برنج پاکستان با تعرفه صد تومان و سیب ایران با تعرفه هزار تومانی صادر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین سیدرضا نورانی، از وضعیت سد تعرفه‌ای که پاکستان در برابر سیب ایران ایجاد کرده، انتقاد کرد و گفت: اکنون برای واردات هر تن سیب از ایران به پاکستان ۲۷ هزار روپیه معادل یک هزار تومان در هر کیلو تعرفه تعیین شده و این مسأله نشان می‌دهد که ما در تجارت با پاکستان در جاده یک‌طرفه قرار گرفته‌ایم که باید خلاف جهت آب شنا کنیم.

وی تصریح کرد: این در حالی است که برنج پاکستان با تعرفه ۴ درصدی وارد کشور ما می‌شود و باید پرسید اگر قرار است پاکستان برخورد این چنینی به عنوان همسایه با صادرات محصولات ما داشته باشد، چرا باید تعرفه محصولات وارداتی از پاکستان این قدر پایین باشد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: روز گذشته اعلام کردند که تعرفه گمرکی یک کانتینر سیب که از ایران به پاکستان وارد شده ۲۰ میلیون تومان بوده است و این صرف‌نظر از هزینه‌های حمل‌ونقل برای این محصول است.

نورانی با بیان اینکه پاکستانی‌ها اکنون به دنبال رایزنی برای صادرات رسمی نارنگی نوع کینو به  ایران هستند، گفت: صادرات سیب در مقابل نارنگی پاکستانی‌ها با این تعرفه امکان‌پذیر نیست و سازمان توسعه تجارت که متولی صادرات کشور است، باید با رایزنی جلوی این گونه بی‌عدالتی‌ها را بگیرد.

وی با انتقاد از سیاست افزایش تعرفه واردات موز به کشور و صادرات سیب در قبال آن، گفت: این گونه سیاست‌گذاری‌ها جواب نمی‌دهد، چرا که اکنون موز با دو نرخ وارد کشور می‌شود و آنهایی که در قبال واردات موز سیب صادر می‌کنند، در نهایت قیمت نهایی‌شان را با تعرفه آزاد حساب می‌کنند و این مصرف‌کننده است که باید در هر کیلو یک هزار تومان موز را گران‌تر بخرد. یعنی مردم باید هزینه صادرات سیب را از جیب‌شان بدهند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، این را هم گفت که نمی‌دانیم، چرا سیاست‌گذاران در وزارت جهاد فقط واردات موز را می‌بینند و دوباره برای تشویق به صادرات کشمش مجوز واردات موز می‌دهند، در حالی که این دو محصول ربطی به هم نداشته و صادرکننده کشمش اطلاعاتی از واردات موز ندارد و ای کاش به جای این گونه سیاست‌ها تشویق‌های زیرساختی را ایجاد می‌کردند.

در حال حاضر تعرفه واردات موز از ۴ درصد به ۲۶ درصد افزایش یافته و صادرکنندگان به ازای صادرات هر ۳ کیلو سیب می‌توانند مجوز واردات یک کیلو موز با تعرفه پایین را دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.