عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت‌الله شرعی فردی شجاع و جسور بود. از توفیقات ایشان این است که در روز رحلت حضرت امام (ره) وقتی بحث انتخاب رهبر برای جامعه مطرح شد کسانی که موضوع شورایی شدن رهبری را عنوان می‌کردند، آقای شرعی، رهبری فردی را مطرح کرد.

مرحوم آیت‌الله شرعی در رهبری‌ آیت‌الله خامنه‌ای نقش داشت/ یهودیان نسبت به مؤمنین از همه افراد دشمن‌تر هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، مراسم بزرگداشت آیت‌الله محمدعلی شرعی مؤسس حوزه‌های علمیه خواهران با حضور آیات عظام محمدعلی تسخیری، علی‌اکبر رشاد، شب‌زنده‌دار، حسینی بوشهری و حجج اسلام کاظم صدیقی، مصباحی مقدم و محمدحسن ابوترابی‌فر عصر امروز (دوشنبه 20 دی ماه) در مسجد الغدیر برگزار شد.

آیت‌الله حائری شیرازی در این مراسم با اشاره به آیات 82 و 83 سوره مبارکه مائده مبنی بر «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ آمَنُواْ الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُواْ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَی ذَلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لاَ یَسْتَکْبِرُونَ»، گفت: خداوند متعال در این آیه شریفه مسیحیان، یهودیان و نصاری را با هم مقایسه کرده است. یهودیان نسبت به مؤمنین از همه افراد دشمن‌تر هستند و نصاری محبتشان به مؤمنان از همه بیشتر است.

وی عنوان کرد: عداوه و دشمنی با مؤمنین به معنای دشمنی با خدا است چرا که مؤمن آنچه که را انجام می‌دهد برای خدا انجام می‌دهد. اگر کسی از مؤمنین جدا شد و از مؤمنان ناراحت شد در واقع از مؤمنین ناراحت نشده بلکه از خدای مؤمنان ناراحت شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: در قرآن کریم «قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَیَحْزُنُکَ الَّذی یَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لا یُکَذِّبُونَکَ وَ لکِنَّ الظَّالِمینَ بِآیاتِ اللَّهِ یَجْحَدُونَ» خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: ای پیامبر ما می‌دانیم از حرف‌های مشرکان محزون شدی، وقتی حرفی از جانب ما می‌زنی مردم تکذیبت می‌کنند و آنها به شخص تو کار ندارند بلکه با خدا برخورد می‌کنند. پس یهود با مؤمنین ستیز می‌کند.

وی تصریح کرد: شخص مؤمن حرف خدا را می‌زند، کار خدا می‌کند، راه خدا می‌رود و لذا وقتی یهود از مؤمن بدش می‌آید یعنی با خدا مسأله دارد در مقابل نصاری از همه بشریت نسبت به مؤمنین بامحبت‌تر است چرا که آنها قصیص، مربی و معلم دارند و آنها را معلم تربیت می‌کند که مؤمن را دوست بدارند یعنی خدا را دوست بدارند.

آیت‌الله حائری شیرازی ابراز داشت: همچنین نصاری، روهبان دارند، دل از دنیا کندن را در دل دارند در حالی که یهود دلبسته دنیا است و نصاری حالت رهبانی و اینکه به آخرت دل ببندند را در وجودشان دارند. دلیل سومی که می‌توان برای محبت نصاری نسبت به مؤمنین برشمرد این است که نصاری متکبر نیستند و تکبر ندارند.

وی ادامه داد: بر اساس تعالیم قرآن کریم هر کس تولای کسی را داشته باشد و علاقه به آنها داشته باشد از همان‌ها است؛ مسیحیانی که به یهودیت دل می‌بندند از نظر حساب و کتاب جزو یهودیان هستند و حساب آنها از افرادی که آیات قرآن برای ما تبیین می‌کند جدا است.

این استاد اخلاق اظهار داشت: وجود یک عالم دینی در یک محله، شهر، استان، کشور و در کل جهان می‌تواند زمینه دگرگونی و تحول، زمینه آشتی با خدا و زمینه حسن‌ظن به خدا را ایجاد کند. از این رو علمای اخلاق دو دسته هستند دسته‌ای که صفات مذموم را مطرح و راه معالجه آن را بیان کرده همچنین صفات حمیده را تبیین و راه اتصال به آنها را مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: امام راحل در کتاب عقل و جهل در این خصوص آورده است که اساتید اخلاق باید نسخه و دارو به سایر مردم بدهند. صفات مذموم عنوان جنود جهل را دارد و از صفات مدح و کمالات، جنود عقل را دارد. این گروه از اخلاقیون جنود جهل را مانند تسبیح، سرِ نخل می‌کنند و مهره‌ها را به یک بند تبدیل می‌کنند. جنود عقل را هم همین طور، جنود عقل که 75 کمال است وقتی به بند شد می‌شود یک تسبیح، امام راحل می‌گوید به جای اینکه به دانه دانه مهره‌ها تکیه کنیم بلکه حسن‌ها و کمالات را سرِ بند کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: انسان باید صفات مذموم را بگیرد و با بندش آن را از خود بیرون کند و تمام صفات خوب را سر نخ کند و این سرِ بند شدن را وارد زندگی خود کند به جای اینکه جدا جدا به مهره‌ها توجه کند.

وی با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر، اظهار داشت: امیرالمؤمنین علی (ع) به مالک اشتر سفارش فرمود که در کارها با آدم بخیل مشورت نکن چرا که تو را از اقدام به کار خیر بازمی‌دارد همچنین با ترسو مشورت نکن چرا که تو را از پیشروی باز می‌دارد همچنین با فرد بخیل مشورت نکن.

آیت‌الله حائری شیرازی تصریح کرد: آیت‌الله شرعی فردی شجاع و جسور بود. از توفیقات مرحوم آقای شرعی این است که در روز رحلت حضرت امام (ره) وقتی بحث انتخاب رهبر برای جامعه مطرح شد، عده‌ای رهبری‌فردی و عده‌ای هم با رهبری شورایی را عنوان کردند در آن زمان آقای شرعی به من گفت که نظر هیئت رئیسه، شورایی شدن رهبری است ولی این کار دل مردم را خالی می‌کند امروز مردم نیاز به دلگرمی دارند چون امام نیز رهبری‌فردی بود.

وی تصریح کرد: آقای شرعی در آن زمان می‌گفت: کسانی که موضوع شورایی شدن رهبری را عنوان می‌کنند خیال می‌کنند که از هر جناح یا حزبی یک فرد انتخاب می‌شود در حالی که این گونه نیست. پس از این صحبت‌ها بود که بنده به عنوان موافق رهبری، البته رهبری فردی صحبت کردم. به همین دلیل مرحوم آقای شرعی در رهبری فردی نقش داشت.

این عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به حاضران در مجلس ترحیم آیت‌الله شرعی گفت: داروی دردها حسن‌ظن به خداوند است و درد بزرگ انسان بدگمانی به خدا است. از گفتن حرف حق، از امر به معروف و نهی از منکر و از ارشاد دیگران دریغ نکنید چرا که گاهی یک ارشاد، یک تحول را ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.