اصفهان- معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان از اجرای طرح رایگان غربالگری ژنتیک در این استان ویژه ۱۰ هزار زوج جوان خبر داد.

اجرای طرح رایگان غربالگری ژنتیک برای ۱۰ هزار زوج جوان در استان اصفهان

مجتبی ناجی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارکرد: بیماری های ژنتیکی یا کودکانی که همیشه از منشأ ژنتیکی دچار مشکل می شوند، همواره دغدغه اصلی زوج های جوان بوده زیرا آرزوی هر پدر و مادری این است که صاحب فرزند سالم شوند.

وی افزود: بسیاری از اختلالات مادرزادی و ژنتیکی قابل شناسایی، تشخیص و پیشگیری است، بنابراین همه زوج هایی که در سال جاری تصمیم به فرزند آوری دارند، می توانند با مراجعه به پایگاه های غربالگری ژنتیک سازمان بهزیستی استان اصفهان به طور رایگان مراحل معاینه، مشاوره و آزمایش های ژنتیک را انجام دهند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان به زوج های جوان توصیه کرد قبل از ازدواج برای بررسی وضعیت ژنتیک خود اقدام کنند تا با خیالی آسوده از سلامت فرزندان آینده خود، وارد زندگی مشترک شوند.

وی با اشاره به تفاوت آزمایش های ژنتیک با آزمایش های قبل از ازدواج، گفت: تا امروز مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج فقط در مورد چند بیماری مثل تالاسمی، هموفیلی و تیروئید انجام می شد، اما غربالگری ژنتیک جامع تر است و همه اختلالات ژنتیکی ممکن در فرد و حتی فامیل او را مورد بررسی قرار می دهد، بنابراین مشخصه بارز طرح غربالگری ژنتیک، جامع نگری آن است.

ناجی اضافه کرد: این طرح در سال جاری به صورت داوطلبانه است و این سازمان قادر است نیاز ۱۰ هزار زوج یعنی یک چهارم گروه هدف را تأمین کند اما در سال آینده سعی داریم تمام ۴۰ هزار زوج جوانی که در استان اصفهان هستند را به شرطی که منابع مالی آن تأمین شود، تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.