دولت در این مدت کمتر به ظرفیت های داخلی اقتصاد تاکید داشته و بیشتر تلاش داشته است تا از طریق باز شدن فضای بین المللی مشکلات اقتصادی را حل کنند.

«جبهه مردمی» زمینه مشارکت واقعی مردم در صحنه اقتصاد را مهیا می کند/ پرداخت سود سهام عدالت به مردم هیچ گرهی از اقتصاد باز نمی کند

اختصاصی قدس آنلاین- الله ‌مراد سیف، مدیرگروه اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه امام حسین (ع) درباره ویژگی های جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و اولویت های این جبهه برای اقتصاد ایران به قدس آنلاین گفت: به نظر من اصل ماجرا این است که ما مسیری را برای مشارکت عملی و واقعی مردم در صحنه اقتصاد کشور ایجاد کنیم. وی در ادامه افزود: به نظر می رسد تشکیل این جبهه، آغازگر یک اتفاق و وحدت خوب باشد چرا که جان کلام اقتصاد مقاومتی نیز همین مشارکت مردم در اقتصاد است. سیف درباره تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی پایه مقاومت در همه زمینه ها همین مردم هستند که در چند دهه اخیر ثابت شده است هر جا که حضور مردم وجود داشته موفق بوده ایم و  اگر در حال حاضر در صحنه اقتصاد ناکامی هایی داریم ریشه ماجرا به عدم فراهم سازی الگوها و زمینه های حرکت مردم در اقتصاد باز می گردد.

این استاد دانشگاه با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در طول ۳.۵ سال گذشته اظهار داشت: متاسفانه دولت در این مدت کمتر به ظرفیت های داخلی اقتصاد تاکید داشته و بیشتر تلاش داشته است تا از طریق باز شدن فضای بین المللی مشکلات اقتصادی را حل کنند. وی تصریح کرد: البته باز شدن فضای سیاسی کشور مهم بود و باید دنبال می شد اما شرط موفقیت در آن ماجرا این بود و هست که دولت باید همگام با رفتن به سمت ایجاد فرصت ها، ظرفیت های داخلی را نیز فعال  می کرد و این فرصت ها در خدمت ظرفیت سازی های داخلی قرار می گرفت نه اینکه فکر کنیم موضوعات بین المللی می تواند جایگزین مسائل داخلی ما شده یا به نوعی مشکلات کشور  صرفا از این طریق حل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) درباره برجام خاطرنشان کرد: حتی اگر برجام که هنوز هم به نتیجه ای نرسیده است به نتیجه هم می رسید با نگاهی که وجود دارد نه تنها مشکلی را حل نمی کرد بلکه فضای اقتصاد داخلی را بیشتر وابسته و مشکلات را تعمیق می کرد. وی در ادامه افزود: این حرف  به این معنی است که شاید دولت اگر می توانست این دو حرکت را همگام کرده و به صورت مکمل دنبال کند موفقیت بیشتری کسب می کرد لذا اگر کاستی هم در حال حاضر وجود دارد مربوط به این نکته محوری است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به قصد دولت درباره پرداخت سود سهام عدالت به مردم در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر چه ممکن است این پرداخت ها برای اقشاری که به این پرداخت ها نیازمند هستند به صورت مقطعی مفید باشد اما واقعیت این است که مبالغ بیشتر نقش مسکن را داشته و هیچ گره ای از اقتصاد ایران باز نمی کند بلکه تنها به صورت مقطعی و کوتاه مدت مشکلات را حل می کند. سیف با اشاره به عدم فعال شدن ظرفیت های تولید ما چنین اقداماتی افزود: در حال حاضر تولید ملی با موانع نهادی زیادی روبه رو است و تا زمانی که این موانع برطرف نشده و فضای کسب و کار مساعد نشود، تمام منابع دولت از طریق رقابت نابرابری که از ناحیه واردات وجود دارد بلیعده شده و  شاید مجددا شاهد تشویق واردات باشیم، ضمن اینکه این اقدام ممکن است به افزایش نقدینگی نیز دامن بزند. وی در خاتمه با اشاره به تورم زا بودن اجرای این طرح گفت: در این صورت ممکن است تنها دستاوردی که دولت در ۳.۵ سال گذشته در کنترل تورم داشته است دچار خدشه شده و باز شاهد یک موج تورمی در اقتصاد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.