برخی از دوستان به دنبال این بودند که نظام های تعزیراتی و کنترل قیمت حتما ایجاد شود تا به مردم فشار نیاید؛ با همه این مشکلات آیت الله هاشمی گفت که باید سازمان تعزیزات را راه بیندازیم ، هر چه به وی گفتم که راه اندازی این سازمان در شرایط فعلی مشکل است آیت الله هاشمی گفت می فهمم که سخت است و می دانم که هم انتقادات زیاد  است و هم توقعات بیش از حد از وزارت بازرگانی است ولی ما مانده ایم و انقلاب و هیچ راهی نداریم و باید تا آنجایی که ممکن است تحمل کنیم، لذا سینه هایتان را سپر کنید و بایستید .

تاکید آیت الله هاشمی بر راه اندازی سازمان تعزیرات برای کنترل قیمت ها /از ۱۰ میلیارد دلار درآمد دولت، ۳ میلیارد به وزرات بازرگانی اختصاص داشت

یحیی آل اسحاق وزیر بازرگانی دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفتگو با «قدس آنلاین» با بیان اینکه مرحوم هاشمی هم قبل و بعد از انقلاب و هم در دوران جنگ یکی از یاران صدیق و همراه امام(ره) و همینطور  مقام معظم رهبری بودند، یادآور شد: پروسه شکل گیری جمهوری اسلامی ایران را ملت ایران با عکس امام و حضور ۳ بزرگوار یعنی آقای خامنه ای، آقای هاشمی و آقای بهشتی دیده اند و این بزرگواران نقش برجسته ای در شکل گیری انقلاب داشتند و زندگی آنها مشحون از این همکاری ها است.

وی ادامه داد: البته ممکن است هر کدام از این افراد در مسائل اجرایی دیدگاه های خاص خود را داشتند و همانطور که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود فرمودند اجتهادهایی را داشتند ولی در عمل آن چیزی که بنده در طول این مدت که وزیر بودم، از مرحوم هاشمی دیدم این بوده که ایشان همیشه چه در دولت و چه در کارهای بخشی و حوزه های اقتصادی، دیدگاه هایشان را مطرح می کردند ولی در نهایت آیت الله هاشمی می گفت آنچه که مقام معظم رهبری می فرمایند خط ماست و همگی باید در آن جهت کارها را سامان دهید.

آل اسحاق با بیان اینکه مرحوم هاشمی معتقد به جایگاه رهبری در اجرائیات بودند، افزود: قریب به اتفاق ملت می دانند در جاهایی هم که آیت الله هاشمی اظهارنظرهایی داشتند نهایتا ملاک تصمیم گیری و برنامه ریزی شان مبتنی بر فرمایشات رهبری بوده است، این هم به دو دلیل بوده یکی بخاطر اعتقاد و رفاقت و ارتباط شخصی این دو عزیز که به فرمایش مقام معظم رهبری حدود ۵۹ سال با هم رفاقت داشتند و دیگر هم به دلیل جایگاه قانونی مقام معظم رهبری بود. (بر اساس ماده ۱۱۰ قانون اساسی سیاست های کلی نظام را مقام معظم رهبری تعیین می کنند). اصلا به دلیل جایگاه قانونی همه اجرائیات و سیاست های اجرایی در چارچوب دیدگاه های مقام معظم رهبری بوده و ایشان هم به این داستان اعتقاد قلبی و عملی داشت چرا که در به وجود آوردن جمهوری اسلامی ایران آیت الله هاشمی نقش اساسی را داشتند و وی از پیاده کنندگان جدی این بحث بودند.

وی با اشاره به اینکه مرحوم هاشمی بارها به عناوین مختلف در محافل عمومی و خصوصی از ارادت شان به مقام معظم رهبری  سخن گفته بود، افزود: چه در زمانی که وزیر بودم و چه در جایگاه های دیگرشاهد بودم  که واقعا ملاک اصلی مرحوم هاشمی تصمیم گیری های مقام معظم رهبری بوده است.

آل اسحاق همچنین تاکید کرد: در واقع مرحوم آیت الله هاشمی  یار صدیق و باوفایی برای مقام معظم رهبری بودند، ولی یکسری افراد به دلیل ناآگاهی و یا به هر دلیل دیگر کج فهمیدند کمااینکه امروز می بینیم فرمایشات مقام معظم رهبری و دیگر افرادی که در جایگاه رفیع و بلند نظام هستند از این ارتباط تنگاتنگ چگونه است.

وزیر بازرگانی دولت وقت هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه دولت هاشمی بعد از جنگ شکل گرفته بود، گفت: دولت آقای هاشمی در آن زمان  باید برای جبران حدود هزار میلیارد دلار خسارت جنگی برنامه ریزی می کرد؛ مردم نیز بعد از جنگ منتظر بودند که دولت زندگی آنها را بهتر کند. ضرورت سرمایه گذاری برای توسعه کشور هم جزئی از برنامه ها بود، که همه این موارد فشارهایی به دولت و آیت الله هاشمی وارد می کرد.

وی افزود: در شرایطی که امکاناتی هم نداشتیم و مجموعه درآمد دولت ده میلیارد دلار بود بنده به عنوان وزارت بازرگانی ۳ میلیارد دلار داشتم آن هم در شرایطی که همه کارخانه هایی که قبلا داشتیم در جنگ از بین رفته بود، طوری که از سیم خاردار تا پنیر و کالای اساسی را باید تهیه می کردیم و در عین حال به دنبال سرمایه گذاری هم بودیم. چون پس اندازی در کشور نداشتیم باید قرض می کردیم که این کار را هم نمی توانستیم انجام دهیم، ولی حتما باید سرمایه گذاری را انجام می دادیم و همه این کارها با فشار بود و از سوی دیگر هم برخی از دوستان به دنبال این بودند که نظام های تعزیراتی و کنترل قیمت حتما ایجاد شود تا به مردم فشار نیاید؛ با همه این مشکلات آیت الله هاشمی گفت که باید سازمان تعزیزات را راه بیندازیم، هر چه به وی گفتم که راه اندازی این سازمان در شرایط فعلی مشکل است آیت الله هاشمی گفت می فهمم که سخت است و می دانم که هم انتقادات زیاد  است و هم توقعات بیش از حد از وزارت بازرگانی است ولی ما مانده ایم و انقلاب و هیچ راهی نداریم و باید تا آنجایی که ممکن است تحمل کنیم، لذا سینه هایتان را سپر کنید و بایستید. اگر الان ما نتوانیم مشکلات را حل کنیم معلوم نیست کسی بعدا بتواند مشکلات را حل کند لذا علی رغم همه مشکلات همه تان بایستید و من نیز ایستاده ام و نهایتش هم شهادت است و واقعا هم به این مسئله معتقد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.