در حالی خبر می رسد وزارت صنعت،معدن و تجارت سایت ثبت سفارش را به روی واردکنندگان متفرقه خودرو بسته که این موضوع می تواند مقدمات کاهش عرضه خوودوهای خارجی را در بازار ایران فراهم آورده و شرایط را به سمت انحصاری شدن بازار سوق بدهد.

صدای پای انحصار در بازار خودروهای وارداتی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خودروکار، وزارت صنعت در تازه ترین اقدام خود در راستای ساماندهی واردات خودرو (به زعم مسوولان این وزارتخانه)، ثبت سفارش واردکنندگان متفرقه را ممنوع کرده و بنابراین در حال حاضر فقط نمایندگی های رسمی امکان ثبت سفارش خودرو دارند.

این وزارتخانه همچنین در هفته گذشته عملا ثبت سفارش چندین نمایندگی مشهور و قدیمی را نیز به دلیل رسمی نبودن، متوقف کرد تا نشان دهد اصرار زیادی روی این ماجرا (کسب نمایندگی رسمی از شرکت های خارجی مادر) دارد.

این در حالی است که هم اکنون با توجه به حذف متفرقه ها و کنار گذاشتن تعدادی از نمایندگی های واردکننده خودرو، بازار وارداتی ها در استانه کمبود عرضه و انحصار قرار گرفته و برخی کارشناسان در این مورد ابراز نگرانی می کنند.

این نگرانی ها از آن جهت است که متفرقه ها سهم زیادی از بازار خودروهای وارداتی را در دست دارند و در حال حاضر نیز از نمایندگی های رسمی جلو زده اند، بنابراین حذف آنها می توان خلاء بزرگی را در بازار ایجاد کند.

البته در اینکه شفاف شدن واردات خودرو به کشور و ساماندهی این پروسه، در کل اقدام مثبتی از سوی وزارت صنعت است،شکی وجود ندارد، اما این موضوع نباید با حذف واردکنندگان پیگیری شود، زیرا بازار را به سمت انحصار می برد.

بدون شک تصمیم گیرنده نهایی در بازار خودرو، مشتریان هستند، مشتریانی که خود تشخیص می دهند از نمایندگی های رسمی واردکننده خودرو،خرید کنند یا از متفرقه ها؛ بنابراین بهتر است نه وزارت صنعت و نه هیچ نهاد دیگری در صدد حذف بخشی از واردکنندگان نباشند و اختیار را به خود مشتریان واگذار کنند.

بدون شک اگر وزارت صنعت بر موضع خود مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش واردکنندگان متفرقه اصرار بورزد، با توجه به سهم بالای آنها در بازار، با کمبود عرضه و افزایش قیمت خودروهای خارجی روبرو خواهیم شد و از آن سو بازار در انحصار چند نمایندگی خاص قرار می گیرد.

در این شرایط، بهتر است وزارت صنعت ضمن پافشاری بر اهداف خود مبنی بر ساماندهی واردات خودرو، روشش را تغییر داده و مانند گذشته، واردکنندگان متفرقه را به سرمایه گذاری در راستای ارائه خدمات فروش و پس از فروش مناسب به مشتریان، ملزم کند.

اصلا یکی از اهداف اصلی وزارت صنعت در ساماندهی واردات، همین موضوع خدمات پس از فروش است که این وزارتخانه امکان تحقق این هدف را به واسطه روش هایی غیر از حذف متفرقه ها، دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.