مشهد- نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: سازمان آب منطقه‌ای خراسان رضوی در حال فروختن سرطان به کشاورزان است و من این موضوع را از طریق دادستانی درحال پیگیری هستم.

آب منطقه‌ای خراسان رضوی به کشاورزان سرطان می‌فروشد

رضا شیران خراسانی در گفت‌وگو با قدس آنلاین افزود: بحث فاضلاب مشهد موضوعی مدیریتی است، خود این سازمان طبق آماری که ارایه داده می‌گوید ۸درصد مصرف انسانی، ۳درصد مصرف صنعتی و ۸۹درصد مصرف کشاورزی داریم، از طرفی در بحث آب آشامیدنی ۲۱۰ میلیون مترمکعب سال گذشته از مخازن برداشت کرده‌اند اما کنتورهای مردم فقط ۱۷۰میلیون مترمکعب برداشت داشته‌اند، یعنی ۴۰میلیون مترمکعب آب به خاطر فرسودگی شبکه از بین رفته است وکسی به فکر تعویض آنها نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در حوزه کشاورزی بالای ۵میلیون مترمکعب آب استفاده می‌کنیم، اگر در حوزه کشاورزی الگوی کشت بدهیم و بذر مناسب و تسهیلات برای جلوگیری از هدررفت آب در اختیار کشاورز قرار دهیم ۵درصد از صرفه‌جویی در آب کشاورزی می‌شود ۲۵۷میلیون مترمکعب طبق آماری که خودشان می‌دهند. از طرفی در برنامه ششم آورده شده است که صنعت از آب تصفیه شده تصفیه‌خانه‌ها استفاده کند اما در مشهد ۴۰میلیون هدررفت لوله‌ها داریم، در بخش کشاورزی هم کلی هدررفت آب داریم و در بخش صنعت هم آب شرب را مصرف می‌کنیم.

شیران خراسانی افزود: تمام آبی که می‌خواهد از هزارمسجد آورده شود به روایتی هزار و۷۰۰میلیارد تومان هزینه دارد به جز هزینه آوارگی مردمش، باکلی هزینه لوله‌کشی و برق و هزینه‌های جانبی، اگر آب منطقه‌ای جلو همین هدررفت آب را در داخل شهر مشهد بگیرد اولویت دارد یا اینکه از هزارمسجد آب بیاورد از طرفی شهرک صنعتی به جز شهرک مواد غذایی‌اش باید بقیه از آب تصفیه شده پسماند استفاده کند.

وی تصریح کرد: از همه بدتر خود آب منطقه‌ای که وظیفه‌اش حفاظت از آب است، فاضلاب آلوده یا به عبارتی سم را رسماً به کشاورزان می‌فروشد ودر این باره من به دادستان به عنوان مدعی‌العموم اعلام کرده‌ام که این سازمان دارد به مردم سرطان می‌فروشد.

شیران خراسانی ادامه داد: ما حداقل روزانه هزارتانکر فاضلابی داریم که در حقیقت صنعتی و بیمارستانی هستند که باید برای آن سیستم تصفیه جداگانه‌ای بسازند اماالان این‌ها به کشف رود می‌ریزد و همان را به کشاورزان می‌فروشند همه این‌ها ۷میلیارد هزینه در سال‌های گذشته در پی داشته است اما الان شده است ۲۴ میلیارد، یعنی سلامتی ۳میلیون نفربه همراه زائران اینقدر ارزش نداشته است.

وی اظهار داشت: خونابه‌های بیمارستانی را درحال حاضر به کشاورز می‌فروشند، از طرفی در این موضوع فاضلاب مشهد گره‌های پیچیده‌ای وجود دارد که انسان را دچار تعجب می‌کند تصفیه‌خانه زدند که در هرثانیه یک مترمکعب آب را تصفیه می‌کند اما برای همین آب، کانال یا لوله مخصوصی درست نکردند و دوباره همین آب تصفیه شده به کشف‌رود می‌ریزد که آلوده است. بدون اینکه زیرساخت آن را فراهم کنند و قرار بوده است که این آب تصفیه شده را که برابر با نصف آبی است که از سد دوستی آورده می‌شود، را برای کشاورزی منطقه غرب مشهد تحویل دهند و در مقابل چاه‌های غرب مشهد را برای ذخیره‌سازی و تعادل بخشی آب مصرفی شهر مشهد ببندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.